Fitness Seller

Maak een artikel over spierpijn.

Bezoekers in dit topic

tremendes

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
16 nov 2006
Berichten
11.662
Waardering
2.927
Lengte
1m86
Massa
102kg
Welkom in het Topic van de Maand -Oktober!

Het topic deze maand:

Maak een artikel over spierpijn.


• Maak een zowel een wetenschappelijk als ervarings artikel.

• Wat is spierpijn?

• Is spierpijn noodzakelijk voor spiergroei?

• Gaat de bekende kreet...No pain No gain op?

• Etc. etc..Laat zoveel mogelijk aan bod komen!


Beperk jezelf niet door deze punten, jij maakt je artikel zo uitgebreid als je zelf wilt.

Laat weten wat spierpijn is en hoe je het best met dit fenomeen om kunt gaan.

Regels:

1. Geen kopieerwerk, alles moet met eigen woorden geschreven zijn, bronnen raadplegen mag, maar enkel met referentie, geen artikels "herschrijven"

2. Een artikel moet minstens een half a4 lang zijn incl. paragraaf-ruimte.

Te winnen prijzen deze maand:

1ste plaats

Gorilla Wear waardebon 50,-
Sportfood waardebon 29,95

2e plaats

XXL Nutrition waardebon 29,95

Veel succes!

Groet, Tremendes
 
Laatst bewerkt:
Spierpijn, wat is dat?

Spierpijn is zoals de naam al zegt een vorm van pijn die je voelt in je spieren. Spierpijn kan ontstaan door het overbelasten van de spier, maar ook door infectieziekten. Dat eerste is natuurlijk waar wij in onze sport mee te maken krijgen, het overbelasten van de spier (overload principe).
Het woord 'overbelasten' klinkt tegenstrijdig met wat goed voor je is, maar in onze sport is dit juist zeer belangrijk. Wanneer je je spieren overbelast betekend dat dat je traint op een niveau hoger dan je lichaam gewend is. Dit geeft je lichaam een reden om je spieren sterker en groter te maken, waardoor je lichaam de volgende keer minder moeite zal hebben met dezelfde belasting.

Soorten spierpijn

Er bestaan twee soorten spierpijn: de vroege spierpijn (Immediate Soreness) en de verlate spierpijn (Delayed Onset Muscle Soreness, DOMS).

De vroege spierpijn

De vroege spierpijn ontstaat tijdens of direct na je training. Deze pijn word veroorzaakt door de afvalstof melkzuur die zich ophoopt in je spieren omdat die het tijdens een lichamelijke inspannen niet goed kunnen verwerken. Om een spier aan te spannen heb je energie nodig. Deze energie komt vrij door o.a. het afbreken van koolhydraten tot glucose. Bij intensieve inspanning word de glucose ook weer afgebroken en daarbij komt melkzuur vrij. De hoeveelheid melkzuur die vrijkomt is natuurlijk afhankelijk van de intensiteit en duur van je training. Bij een lange of intensieve training komt er dusdanig veel melkzuur vrij dat het niet meer door de spieren zelf kan worden afgebroken, en zal zich dus ''opslaan''.

De verlate spierpijn

Verlate spierpijn komt -zoals de naam al aangeeft- een stuk later na je training. De meeste mensen ervaren deze verlate spierpijn na 24 tot 48 uur. De spier doet pijn en is ook minder zwaar belastbaar. Dit komt door microscheurtjes in het bindweefsel van de spier en het celmembraan. Uit onderzoek blijft dat de type spiercontractie (de manier waarop je de spier aanspant) een grote invloed heeft op de hoeveelheid spierschade die is opgetreden. Excentrische spiercontracties (de negatieve beweging van je ROM) zouden hierbij de meeste schade veroorzaken.

Herstel van beschadige spiervezels

Hier komen we bij een belangrijk punt. Na een training zal je lichaam de beschadige spiervezels willen herstellen, en het liefst boven oud niveau om spierschade bij een volgende belasting te voorkomen. Dit process noemen we spierhypertrofie of supercomensatie. Echter gaat het niet zo makkelijk als het klinkt. Naast een reden om je spieren groter en sterker te maken, heeft je lichaam daar ook voedingsstoffen voor nodig. Spiermassa kan immers niet opgebouwt worden uit lucht. Tijdens de herstelperiode van je spiervezels moet je je lichaam dus voorzien van voldoende voedingsstoffen (eiwitten, koolhydraten en vetten) om de beschadigde spieren werkelijk groter en sterker te maken. Goede en voldoende voeding zal naast het herstel van je spieren dus ook het herstel van je spierpijn bevorderen.

Spierpijn kun je verminderen door zorgvuldig te trainen met een correcte techniek. Zeker als je nog niet zolang aan bodybuilding doet is het aan te raden om jezelf een goede techniek aan te leren om blessures te voorkomen.
Om spierpijn te verminderen kun je na je training een cooling down doen, waarbij je de getrainde spieren rekt. Hiermee bevorder je de doorbloeding van de spieren wat het afvoeren van afvalstoffen versnelt. Echter zijn er ook studies die aantonen dat je lichaam meer groeifactoren aanmaakt als de afvalstoffen langer in je spieren blijven, maar of dit verschil relevant is weet niemand.

De tijd die een spier nodig heeft om te herstellen hangt af van ontzettend veel variabelen. Niet alleen de duur en intensiteit van de training spelen hier een grote rol in, maar ook de grote van de spier, de hoeveelheid voedingsstoffen die je lichaam beschikbaar heeft, en of je lichaam voldoende rust krijgt.
Je kunt je voorstellen dat het herstel van je beenspieren veel meer voedingsstoffen vereist dan het herstel van bijvoorbeeld je triceps, omdat je benen simpelweg veel meer spiervezels bevatten.
Tijdens rust herstellen je spieren optimaal. Dit komt omdat je lichaam tijdens rust alle aanwezige voedingsstoffen en energie kan gebruiken voor het herstel. Tijdens je slaap maak je lichaam ook meer groeihormonen aan om het herstel extra te stimuleren. Nog een belangrijk punt in het herstel van je spieren zijn je genen. De één hersteld gewoon sneller dan de ander, wat ook afhankelijk is van de tijd die je al traint, je leeftijd en eventuele andere lichamelijke beperkingen (ziektes etc.).

Even wat korte punten die belangrijk zijn om spierpijn te minimaliseren:
No pain no gain? Is spierpijn noodzakelijk?

Hier kunnen we heel kort op antwoorden: NEE. Spierpijn zal naarmate je langer traint sowieso minder worden, omdat je lichaam ''went'' aan een zware belasting, en de beweging die je spier maakt tijdens een oefening. Daarom ook is het belangrijk te varieren in je training, om je spieren te blijven prikkelen. Daarnaast zal je spierpijn veel minder zijn als je goed eet, en voldoende rust. En zoals gezegd spelen genen en aanleg een grote rol. Zo heb ik bijvoorbeeld nooit spierpijn in mijn schouders en biceps, maar dit zijn toch een van mijn sterkste spiergroepen.

No pain no gain?

Het woord pijn kun je natuurlijk op veel manier interpreteren. Spierpijn is niet dezelfde pijn die je voelt wanneer je een klap op je bek krijgt.
Zoals hierboven uitgelegd is spierpijn niet noodzakelijk, en ook geen indicatie voor spiergroei. Echter zul je tijdens je training toch vaak een soort ''pijn'' (vroege spierpijn) voelen in je spieren tijdens zware setjes waarbij je soms zelfs tot spierfalen gaat. Of die ''pijn'' noodzakelijk is is natuurlijk ook erg discutabel

De uitspraak ''no pain go gain'' is een uitspraak met een hoog macho gehalte die niet onderbouwt kan worden. Neem dit dus ook niet serieus. Zoals 3XL ooit gezegd heeft: Soms is pain no brain.

Dit artikel heb ik groot en deels geschreven aan de hand van eigen ervaring, en wetenschappelijke bronnen op het internet. Ik hoop dat jullie wat aan dit artikel gehad hebben! Als er op of aanmerkingen zijn hoor ik het graag, ik ben immers ook niet ''the all knowing perspective''.
 
Laatst bewerkt:
Net artikel alleen jammer dat je de bronnen niet citeerd. Dat zou het naar mijn mening completer maken.

Ik heb hier al eens een stukje over geschreven tijdje geleden en ook gepost.

---------- Toegevoegd om 12:38 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:31 ----------

Beetje aangepaste versie van mijn eerder geschreven stuk

Spierpijn wat is het nu eigenlijk?

We kennen het allemaal. Na een zware training flink wat last van de spieren. Voor sommige een teken “yes ik heb goed getraind” voor andere “ik moet de volgende keer maar is wat rustiger aan doen”. Maar wat is spierpijn nu eigenlijk?

Als eerste moeten we kijken wat nu eigenlijk de definitie van spierpijn is. De dikke van Dale geeft het volgende antwoord; pijn in de spieren nadat ze zich hebben ingespannen. Logisch toch?
Eigenlijk is deze vertaling niet helemaal juist. Simpel gezegd zou dit betekenen dat je na elke inspanning spierpijn hebt, maar zoals jullie al lang weten is dit natuurlijk niet het geval. Om spierpijn te krijgen zal er toch een bepaalde overbelasting plaats moeten vinden. Niet alleen door sporten kan men spierpijn krijgen maar ook als je bv griep hebt. Je lichaam staat dan bepaalde stoffen af waardoor men ook spierpijn ervaart.

Vroeger dacht men nogal eens dat spierpijn werd veroorzaakt door melkzuur. Dit is ondertussen allang achterhaald. Lactaat bleek al na 1 uur weer terug op zijn basiswaarde te zijn wat dus de pijn vele uren later niet kon verklaren[1]

Maar waar komt het dan wel vandaan?

Spierpijn komt in twee vormen voor:
1. Acute spierpijn oftewel immidiate soreness
Deze vorm van spierpijn ontstaat direct na of tijdens het sporten. De pijn die men voelt is afkomstig van het melkzuur. Melkzuur prikkelt de vrije zenuwuiteinden waardoor men pijn of een brandend gevoel ervaart. Deze vorm van spierpijn verdwijnt vrij snel weer.

2. Verlate spierpijn oftewel Delayed onset muscle soreness
Deze vorm van spierpijn treedt pas na het trainen op 24- 48 uur erna. Gaat vaak gepaard met een gevoel van stijf zijn, pijn in de spieren en krachtverlies. De precieze oorzaak weten we nog steeds niet. Een van de theorieën is dat de spierpijn de oorzaak is van kleine microscheurtjes in het bindweefsel en het celmembraan van de spier.
De vorm van contractie is erg bepalend voor de mate van spierpijn. Zo levert een excentrische contractie meer spierpijn dan een concentrische contractie[2].

Hoe voorkom ik nu dat ik spierpijn krijg?
- Als beginnend bodybuilder/powerlifter/gewichtheffer is het zaak om rustig te beginnen. Bouw de oefeningen en intensiteit langzaam uit zodat spierpijn verminderd word.
- Abrupt veranderen van trainingsschema’s zorgt ook nogal wat spierpijn. Ook hier is het dan zaak om weer rustig op te bouwen als je DOMS wilt voorkomen.
- Goede voeding is ook van groot belang. Voeding zorgt ervoor dat je herstelt. De mate waarin goede voeding aanwezig is, is dan ook bepalend voor het herstel. Betere aangepaste voeding kan dan ook zorgen voor minder spierpijn.
- Zorg voor een goede warming up en cooling down. Stretchen behoort ook tot de mogelijkheden hoewel de meningen hierover verdeeld zijn.

Kan ik gewoon doortrainen als ik spierpijn heb?
Dat kan zeker alhoewel het wel erg onprettig kan zijn. Onderzoek wijst uit dat het geen negatieve effecten heeft[3], toch zijn de meningen ook hierover nog steeds verdeeld

Wat doe ik als ik spierpijn heb?
Er is eigenlijk niet heel veel aan te doen. Gewoon wachten is een optie want een paar dagen later zal de pijn steeds minder worden.
Een rustige massage blijkt goed te kunnen helpen [4] al ben ik hier zelf niet van overtuigd (bezig met een artikel over massage dus binnekort kan komt er een betere conclusie) of een warm bad kan nog wel een wat verlichting brengen.

Spierpijn in relatie met hypertrofie
In de meest recente stukken die ik gelezen heb komt naar voren dat spierpijn hoogstwaarschijnlijk voortkomt uit een beschadiging aan het bindweefsel en niet per se aan de spiervezel. Daarnaast is spiervezelschade ook niet direct gelinkt aan pijn.

Een verstoring van de sarcomeer leidt tot het remodelleren van het bindweefsel, hierna word de sarcomeer groter kort gezegt groeien hiermee je spieren. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat een spiervezel om te groeien niet eens beschadigd hoeft te zijn. Spiervezels kunnen wel beschadigd worden en ja er kunnen ook ontstekings reacties op onstaat maar het is niet per definitie nodig om ze te laten groeien.

Ik geef toe dat er wel enige correlatie is maar er is redelijk sterk bewijs dat het geen groei veroorzaakt.

- Philo

1. Freund H, Gendry P. Lactate kinetics after short strenuous exercise in man. Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1978 Aug 15;39(2):123-35
2. Roth, S. (2006, January 23). ScientificAmerica.com. Retrieved on July 24, 2006.
3. Yu, Ji-Guo. Re-evaluation of exercise-induced muscle soreness: an immunohistochemical and ultrastructural study
4. Does post-exercise massage treatment reduce delayed onset muscle soreness? A systematic review. Br J Sports Med 1998;32:212-214 doi:10.1136/bjsm.32.3.212
 
Laatst bewerkt:
Zeker net artikel, bronvermelding vindt ik persoonlijk niet zo boeiend.
Als het maar in eigen bewoording is geschreven.
 
Erg interessant, dit.
Ga de artikels eens doorlezen en zelf ook weleens meedoen, ben pas hier :D
 
Kunnen nog wel wat artikelen bij heren/dames! :)
 
Vind ik ook, zo is er geen uitdaging :p
 
Ga bij wijze van eerlijkheid en andere een kans geven deze keer niet meedoen, heb al 2x gewonnen, dus is niet eerlijk voor de andere :)
 
Ga bij wijze van eerlijkheid en andere een kans geven deze keer niet meedoen, heb al 2x gewonnen, dus is niet eerlijk voor de andere :)

Je kan gerust mee doen man! Heb liever een flink aantal geschreven stukjes.

Als je vaak wint betekent ook dat je artikelen gewaardeert worden door de stemmers.

Typen dus...:D
 
Je kan gerust mee doen man! Heb liever een flink aantal geschreven stukjes.

Als je vaak wint betekent ook dat je artikelen gewaardeert worden door de stemmers.

Typen dus...:D

Zal er nog over nadenken, maar voel mij zo toch een beetje schuldig t.o.v. andere deelnemers ;)
 
Spierpijn?

Het nare pijnlijke gevoel in je spieren na een harde training, we kennen het allemaal wel. Maar hoe komt het nou eigenlijk, en is het slecht? Om verder op spierpijn in te gaan zal ik jullie eerst uitleggen waardoor er nou zoiets als spierpijn bestaat.

Bij krachttraining moet er in een korte tijd zeer veel energie worden geleverd. Energie kan in ons lichaam op twee manieren worden geleverd. De eerste manier is Aerobe dissimilatie. Hierbij word er glucose verbrand in combinatie met zuurstof. Deze vorm van verbranding vindt alleen plaats bij duursporten zoals bijvoorbeeld wielrennen. De tweede vorm is Anaerobe dissimilatie. Hierbij word er glucose verbrand zonder zuurstof. Dit gebeurt bij korte intensieve trainingen zoals die van ons.

Bij Anaerobe dissimilatie ontstaan er twee melkzuur moleculen uit één glucose molecuul.
Omdat er relatief maar weinig energie vrijkomt bij Anaerobe dissimilatie ontstaat er dus een grote ophoping van melkzuur in de spieren, want er is namelijk wel veel energie nodig. Als deze ophoping van melkzuur erg hoog wordt kan je een verzuurd gevoel in je spieren krijgen. Dit komt doordat de zogenaamde Lactaatdrempel (zuurresten van melkzuur) is bereikt. Deze vorm van spierpijn voel je meteen en wordt daarom ‘Immediate Soreness’ genoemd.

Een andere vorm van spierpijn is ‘Delayed Onset Muscle Soreness’. Deze vorm krijg je pas een tijd later na je training. Dit komt doordat wanneer je stopt met je oefening de melkzuurmoleculen overbodig zijn geworden en worden vervolgens met behulp van zuurstof en ATP (Adenosinetrifosfaat) af worden gevoerd naar de lever. Het probleem is dat bij een grote ophoping van melkzuur niet alles wordt afgevoerd waardoor er nog veel waterstofionen in de spiercellen blijven zweven, en dit veroorzaakt de pijn.


No pain is no gain?

Misschien wel het meest bekende gezegde binnen de bodybuilding, ‘No pain is no gain!’. Dit is dan ook niets meer en niets minder dan correct. Je lichaam handelt namelijk volgens ‘Supercompensatie’. Supercompensatie betekend dat je lichaam haar spieren na een belasting beter wil herstellen dan de conditie waarin de spieren voor de belasting verkeerde. Na elke belasting van je spieren herstel je dus beter. Hoe harder je belast hoe meer er dus hersteld zal worden. Er is alleen wel één voorwaarde aan gebonden. Als je namelijk je spieren weer gaat belasten voordat je spieren genoeg hersteld zijn van de vorige belasting ga je ze overbelasten. Hierdoor zijn je spieren nog niet genoeg hersteld van de vorige keer en zijn ze dus niet opgewassen voor een nieuwe belasting. Kortom de Supercompensatie-techniek kan niet worden toegepast. Zorg er dus voor dat je niet de spieren gaat trainen waarin je nog spierpijn voelt. Dit betekend overigens niet dat spierpijn essentieel is voor groei. Met een mindere belasting wordt er namelijk ook gewoon hersteld, alleen wel minder.


Spierpijn verminderen?

Bij de vorm van Delayed Onset Muscle Soreness kan je je lichaam helpen door na je training een coolingdown te doen. Hierdoor blijft het bloed goed doorstromen in je lichaam waardoor er meer afvalstoffen kunnen worden afgevoerd naar je lever. Een hete douche, bad of een saunakuurtje kunnen ook veel goed doen, want ook hierbij blijft het bloed wederom goed doorstromen. Daarnaast is het natuurlijk essentieel om veel eiwit te eten. Je lichaam heeft namelijk eiwitten nodig om zichzelf te herstellen. Whey isolaat bevat snelle eiwitten en wordt om deze reden dan ook vaak gebruikt na de training.


Vanavond

Als je vanavond de sportschool weer uitloopt alwetend dat je morgen weer spierpijn zult hebben denk dan aan dit artikel, en onthoud: No pain, is no gain!
 
Laatst bewerkt:
Mag ik weer uit 3 deelnemers een winnaar kiezen?:rolleyes:
Zijn vast nog wel een paar DBB'ers toch?:)
 
Mag ik weer uit 3 deelnemers een winnaar kiezen?:rolleyes:
Zijn vast nog wel een paar DBB'ers toch?:)

Misschien wat meer reclame maken voor dit topic op de site? Ik ben namelijk al driekwart jaar lid, maar ik heb pas sinds kort dit topic ontdekt:p
 
Worden de artikelen gecontroleerd op correctheid? Want staan toch een aantal dingen in om van te huilen eigenlijk.
 
Worden de artikelen gecontroleerd op correctheid? Want staan toch een aantal dingen in om van te huilen eigenlijk.

Dingen om van te huilen? Zou je argument wel graag onderbouwd zien.
Of doe ook mee, nog beter.:D
 
Worden de artikelen gecontroleerd op correctheid? Want staan toch een aantal dingen in om van te huilen eigenlijk.

Dat is moeilijk te bereiken. Er zijn zo veel dingen die ni zeker zijn of die eerder van persoonlijke ervaring komen dan van wetenschappelijk bewijs.

+ wie gaat al die artikels lezen? dat kun je moeilijk van tremendes vragen, dat zou uren kosten.
 
Niet te wetenschappelijk maken deze sectie.

Dan zou bij alles wat er geschreven wordt verschillende bronnen vermeld dienen te worden, en dan ook weer bronnen van de bronnen.

Het staat iedereen vrij hier een leuk artikeltje te schrijven, niet meer en niet minder.

Mocht er zaken in zo'n artikel staan die als onwaar wordt beschouwd, door deze of gene, schrijf dan zelf een artikel waar je dan eea mee weerlegd.

@beginnerbb...ik zie je artikel tegemoet.
 
Tja... ik wil best iets proberen te schrijven, maar denk echt dat ik geen goed stuk kan schrijven.
 
Back
Naar boven