Fitness Seller

Maak een artikel over jou favoriete 3 oefeningen per spiergroep

Bezoekers in dit topic

tremendes

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
16 nov 2006
Berichten
11.662
Waardering
2.927
Lengte
1m86
Massa
102kg
Welkom in het Topic van de Maand -September!

Het topic deze maand:

Maak een artikel over jou favoriete 3 oefeningen per spiergroep.

• Bedoeling is dat een mede krachtsporter uit jullie artikelen makkelijk een oefening kan pakken om in zijn/haar schema te verwerken.

• Gebruik niet alleen "moeilijke" namen, maar ook illustraties van de oefeningen.

• Vermeld waarom je deze oefeningen doet. Rede van je keuze van een bepaalde oefening kan bv zijn omdat je thuis traint of omdat je dan in staat bent om, om een chronische blessure heen te trainen.

• Zet je artikel op als een soort "werkstuk".

• Etc. etc..Laat zoveel mogelijk aan bod komen!


Beperk jezelf niet door deze punten, jij maakt je artikel zo uitgebreid als je zelf wilt.

Natuurlijk zullen er veel dezelfde oefeningen de revue passeren, bv bankdrukken heeft iedereen wel in zijn/haar schema verwerkt.

Maar ik hoop op veel artikelen, zodat we toch de diversiteit aan oefeningen zullen gaan zien.



Regels:

1. Geen kopieerwerk, alles moet met eigen woorden geschreven zijn, bronnen raadplegen mag, maar enkel met referentie, geen artikels "herschrijven"

2. Een artikel moet minstens een half a4 lang zijn incl. paragraaf-ruimte.

Te winnen prijzen deze maand:

1ste plaats

Gorilla Wear waardebon 50,-
Body & Fit waardebon 29,95

2e plaats

Bodylab waardebon 29,95


Veel succes!

Groet, Tremendes
 
Per spiergroep, dus niet 3 oefeningen voor verschillende groepen?
 
Dat wordt een lang artikel dan :p

Maar in ga m'n best doen om ook eens wat te schrijven deze maand :)
 
Je hoeft natuurlijk niet 3 oefeningen voor kuiten ofzo te verzinnen.
Gaat erom wat JIJ traint.
Verdeel het in..borst, schouders, armen, rug, buik en benen.
Maar een half A4-tje zal deze keer geen probleem zijn hehehe.
Zeker met de illustraties/plaatjes erbij.
 
Laatst bewerkt:
ik ga me er ook maar eens een keer aan wagen, wanneer is de deadline??
 
klinkt logisch.
 
Vind ik een erg goed onderwerp. Op sites met oefeningen staan echt veel te veel bullshit oefeningen, lijkt mij veel beter op de mening en ervaring van andere mensen te krijgen. Denk dat ik ook wel ga meedoen ;)


Ben trouwens benieuwd of er oefeningen gaan tussenzitten die niet zo bekend zijn, vind het altijd leuk om nieuwe oefeningen te leren kennen en uit te proberen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga deze maand meedoen aan het topic van de maand. Zoals ik altijd doe richt ik mijn ‘artikel’ eerder naar de beginners die nog niet zo veel weten dan naar de meer ervaren krachttrainers. De reden hiervoor is omdat ik zelf nog ‘maar’ 19 jaar ben, dus nog maar enkele jaren ervaring heb en omdat ik vind dat een ervaren iemand wel altijd zijn eigen waardheid min of meer ontdekt, dus minder nut zal hebben aan wat ik schrijf dan een beginner die nog vol zit met vragen (en met slecht advies van een fitnessinstructeur uit een healthgym).


Borst


Compound


Free weight


Decline Barbell bench press:

11b4v2h.gif


Mijn favoriete oefening voor borst is de decline barbell bench press. Dit is dus bankdrukken terwijl je bankje naar beneden staat. Toen ik pas begon deed ik nooit decline werk, maar mijn interesse voor deze oefening is er eigenlijk gekomen toen ik hier (http://forum.dutchbodybuilding.com/f8/emg-studies-spiergroepen-vs-oefeningen-72081/) zag dat uit dit onderzoek bleek dat decline bench press de borst het meest aansprak. Het grote (mentale) voordeel aan deze oefening vind ik dat je hier je borst echt mee voelt. Wanneer ik gewoon plat bench voel ik eerder mijn triceps dan mijn borst, terwijl ik bij decline benchen echt mijn borst voel. Belangrijk bij decline bench press is dat je zeker bent dat je het gaat halen of dat je een spotter hebt, de barbell van je afrollen gaat niet zo maklijk als je omhoog ligt als wanneer je gewoon plat ligt.





Flat dumbbell bench press

15xlpi9.gif



Ik ben eigenlijk meer een fan van dumbbells dan van barbells, hoewel een barbell natuurlijk voor sommige oefeningen zo goed als noodzakelijk is (denk aan squat en deadlift). Daarom doe ik, meestal, mijn flat en mijn incline bench press met dumbbells. Hier zijn verschillende redenen voor. Ten eerste is er maar 1 bench in mijn gym waar je met een barbell kan benchen, deze is meestal bezet door superdudes die 10 setjes benchen en 5 minuten rusten tussen hun setjes. Er zijn 8 gewone bankjes, dus hier kan ik altijd wel op dumbbell pressen. Ten tweede heb ik het gevoel dat ik meer vrijheid heb met dumbbell presses, je kan je diepte beter regelen en ten derde heb ik gewoon een hekel aan flat barbell bench press, geen idee waarom. Ik doe deze oefening ook omdat ik niet zo vaak een spotter heb die mij kan helpen, ik train meestal ’s morgens waardoor er maar heel weinig mensen in de gym zijn.



Machine

Chest press

11lim1i.gif


Bij ons in de gym zijn er maar weinig machines voor de borst. Ik ben eigenlijk helemaal geen fan van machines, hoewel deze voor beginners wel handig kunnen zijn. Meestal heb je in het begin je techniek nog niet zo goed onder de knie, dan vind ik machines wel geschikt om de beweging te leren. Ook wanneer je split traint en je op het einde van je borst workout nog wat zin hebt in een stevige press vind ik dit een zeer geschikte oefening.


Isolatie


Free weight


[afbeelding niet meer beschikbaar]

Incline dumbbell flyes (de foto is flat, maar het principe is hetzelfde)

Ik vind incline dumbbell flyes de beste isolatie oefening voor borst die er bestaat. Zeker na een flink aantal zware presses vind ik deze oefening ideaal om nog dat laatste beetje te doen om je borst helemaal te vermoeien. Ik doe ze het liefst heel erg strikt, dit omdat ik mijn borst dan echt goed voel. Ik ben zoiezo niet zo’n fan van cheaten bij isolatie oefeningen, bij oefeningen zoals BOR vind ik het wel eens goed om te doen. Ik doe de flyes ook liever incline, dit omdat ik nogal weinig incline bench (zijn maar 2 bankjes die incline gaan in de gym) en omdat ik het gevoel heb dat ik mijn borst meer gebruik bij incline dan bij flat.


Machine


2nbekoo.gif


pec dec

Als machine om de borst te isoleren heb ik de pec dec gekozen. Deze oefening is gebaseerd op dumbbell flyes en ik vind ze goed om dezelfde reden als hierboven.







Onderrug


Compound


Free weight



Barbell deadlift

23huesw.gif



Erg verassend is dit waarschijnlijk niet, als beste oefening voor rug kies ik de barbell deadlift. Eigenlijk druk ik mij zelfs een beetje verkeerd uit, ik vind dit niet alleen de beste oefening voor rug, maar ook de beste oefening om je hele lichaam mee te trainen. Bij deze oefening, die niet voor niets één van de grote drie is, moet je werkelijk je hele lichaam gebruiken om het gewicht omhoog te krijgen. De enige voorwaarde is dat je een vrijwel perfecte techniek hebt. Het belangrijkste is dat je onderrug recht is. Dit is bij alle oefeningen zo, maar bij deadlift is het extra belangrijk. Je kan zware onderrug blessures oplopen door met een bolle rug te deadliften, voordat je aan deadlift begint moet je je dus goed informeren over de techniek. Verder valt hier weinig over te zeggen, het is een must voor iedereen die serieus wilt trainen.



Isolatie


Hyperextensions

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Als isolatieoefening voor de onderrug heb ik voor hyperextensions gekozen. Ik doe deze oefening heel erg vaak. Ik heb nogal last van mijn onderrug. Op het begin vermeed ik dit soort oefeningen altijd, maar nu probeer ik net om deze oefeningen veel te doen, maar heel goed op mijn uitvoering te letten door deze heel gecontroleerd te doen. Hierdoor zijn mijn onderrug problemen al een pak verminderd!


Bovenrug


Compound


Free weight


Yates rows

Vond geen gifje:

http://www.youtube.com/watch?v=dNxZmvOdl5Q

Mijn favoriete oefening voor lats zijn yates rows. Dit is een variant op de bent over row, alleen maak je een grotere hoek met je lichaam (je bukt je dus minder voorover) en gebruik je een omgekeerde grip. Ik heb héél lang vastgestoken op een, vrij zwakke, 10x55 kg met de bent over row en 10x32 kg met de dumbbell row. Toen heb ik gedurende 1 maand die bent over row vervangen door yates rows, en toen ik terug ging bent over rowen en dumbbell rowen waren beide oefeningen echt enorm veel sterker geworden. Yates rows zijn voor mij DE oefening voor lats omdat ik er zo hard op vooruit ga. Ik heb ook het gevoel dat mijn biceps veel meer aangepakt worden met yates rows dan bij bent over rows.



Machine

cable seated row

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Dit is volgens mij één van de beste machines die je kan hebben voor je rug, omwille van verschillende redenen. De belangrijkste reden vind ik de vrijheid die je hier hebt. Je kan de kabel hoger of lager zetten, waardoor je eerder naar je buik of eerder naar je borst kan trekken. Je kan je benen meebewegen als het niet meer gaat of je kan met je lichaam meebewegen, of je kan net heel strikt zijn.



Isolatie

Dumbbell pullovers

35asrok.gif


Één van de grootste misvattingen in het bodybuilden is dat dumbbell pullovers een isolatie oefening zouden zijn voor borst. Een interessant topic hierover is vind je hier ([Link niet meer beschikbaar]). Sinds ik van 3Xl te horen kreeg dat dumbbell pullovers een oefening was voor rug heb ik ze maar eens in mijn schema gestoken, ik vind het echt een zalige oefening om mee af te sluiten na een paar zware rows, chin ups en deadlifts.



Body weight

(weighted) Pull-ups

10eebn4.gif


Een complete rugtraining bestaat, volgens mij, uit drie delen. De deadlift (of een variant hierop) minstens één row en minstens één pull up/chin up/lat pulldown. Ik vind de gewone, ouderwetse, wide grip (weighted) pull up nog steeds één van de beste oefeningen voor de rug en voor de biceps. Je kan deze oefening echt bijna overal doen, en de meeste onder ons zullen hier ook wel bij begonnen zijn (ik herinner mij nog hoe ik als 15-jarige me aan de trap zat op te trekken…).


Bovenbenen (quads)


Compound


Free weight


Barbell back parallel squat

1zcguu0.gif


Sjah. Hoe kan het ook anders, natuurlijk. Als beste compound oefening voor de quads kies ik een normale squat, parallel (90 graden dus). Een full squat ben ik geen voorstander van, dit omdat ik het gevoel heb dat je onderaan vooral je gluteus gaat aanspreken en het mindere gewicht dat je moet pakken om een fullsquat te doen te veel is in vergelijking met een parallel squat. Verder is dit natuurlijk één van de beste oefeningen die je kan doen, niet alleen voor je benen, maar ook voor je onderrug en zelfs buikspieren.


Dumbbell lunges
10fcqio.gif



Als afwerkende oefening voor de quads vind ik dumbbell lunges heel erg goed. Het is niet echt een zware compound, maar toch ook geen echte isolatie. Het is een oefening die op het einde van een quad training toch nog dat beetje extra kan doen, je benen branden echt hierna. Wij hebben in onze gym een lange gym, daar kunnen wij dus perfect dumbbell lunges doen, er staan zelfs een aantal dumbbells speciaal daarvoor.


Machine


45 graden leg press

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Ik heb in mijn gym 3 legpressen staan. Van die drie vind ik de 45 graden leg press de beste. Dit is één van mijn favoriete oefeningen, ik doe ze altijd na de squats. Het enige waar je mee moet opletten is dat het gewicht niet op je valt, de leg press bij ons is nogal onveilig aangezien je maar safety pin hebt die je zelf met je hand moet activeren, als je niet hoog genoeg raakt dan kan het zijn dat je het gewicht op je krijgt, dus hier moet je wel goed mee opletten moest dit in jou gym ook zo zijn.



Hamstrings


Compound


Free weight

Romanian deadlifts
10h4v8p.gif



Bij romanian deadlift hou je je benen bijna helemaal gestrekt. Je gaat het gewicht niet meer van de grond tillen, maar het maar tot ongeveer je knieën laten zakken en het dan opnieuw naar boven trekken (natuurlijk met een rechte rug!). Hierdoor ga je de nadruk meer leggen op je hamstrings, hoewel dit natuurlijk nog steeds een prima compound oefening is. Je moet goed opletten dat je niet te diep gaat hiermee, dan word het meestal moeilijk om je rug recht te houden. Deze oefening doe ik het liefst met straps aan, het is de enige oefening die ik met straps doe, dit omdat je het gewicht de hele tijd moet vasthouden.



Isolatie

Lying leg curls
[afbeelding niet meer beschikbaar]

De lying leg curls heb ik altijd één van de meest lastige oefeningen gevonden. Niet omdat ik ze niet leuk vind, maar wel omdat ik ze extreem hard voel. Wat ik hier heel graag doe is een negatieve fase van een 4-tal seconden gebruiken en daarna een explosieve positieve fase. Een andere tip voor deze oefening is om ze te supersetten met de standing leg curls, dat vind ik ook wel leuk.


Kuiten


Compound


Machine



Seated calve machine
[afbeelding niet meer beschikbaar]

Kuiten is bij mij de sterkste spiergroep. Kuiten is de enige spiergroep die ik alleen met machines train. Er zijn 4 machines waarmee ik mijn kuiten kan trainen in mijn gym, dus dit is meer dan voldoende. Ik vind ook dat je bij de meeste oefeningen met los gewicht te veel moet sukkelen. Als je telkens een gewicht op je benen moet leggen vind ik dat lastig. Een goede machine voor calves vind ik de seated calve machine. Voor calves gebruik ik ook altijd een heel erg trage negatieve fase en vaak hou ik mijn voeten bovenaan nog 2 seconden vast. Bij deze oefening blijf ik altijd laag ik herhalingen, in tegenstelling tot de meeste andere mensen die kuiten op zeer hoge herhalingen trainen. Volgens mij gebruik je je kuiten al heel de dag door te stappen, dus zijn ze de hoge herhalingen al gewoon.


Biceps


Compound


Body weight



Chin-ups
[afbeelding niet meer beschikbaar]

Een oefening die elke bodybuilder moet doen vind ik optrekken. Of het nu met een gewone of een omgekeerde grip is, dit is echt een onmisbare oefening. Als je je handpalmen naar je toe plaats is een chin-up vrij maklijk uit te voeren, op deze manier ga je je biceps meer aanspreken, hoewel je je rug ook aanspreekt. Chin-ups doe ik graag heel gecontroleerd, een trage negatieve fase en helemaal uitstrekken.



Isolatie



Free weight



Barbell cheat curls (vond geen gifje)
http://www.youtube.com/watch?v=B055e6XPlUs

Een erg leuke oefening voor de biceps vind ik natuurlijk een standaard barbell curl. Op het einde van mijn bicep training doe ik deze altijd. Ik maak dan een aantal herhalingen op de goede manier, wanneer dat niet meer gaat beweeg ik mijn armen wat meer mee en wanneer het dan niet meer gaat gebruik ik ook een hip drive. Zo ga je helemaal tot faillure. Je moet wel opletten dat je geen last krijgt van je rug, je rug te veel belasten is niet goed, dus ik zou het cheaten ook niet extreem doen.

Bicep blaster barbell curls
242ebv8.jpg



Vlak voor mijn cheat curls doe ik een 3-tal extreem strikte curls. Hiervoor gebruik ik weleens een bicep blaster. Dit helpt je om echt alleen je biceps te gebruiken om het gewicht omhoog te krijgen, je kan eventueel ook tegen de muur gaan staan om te voorkomen dat je je bovenarmen of je rug mee gaat bewegen.


Triceps


Compound


Free weight


Close grip bench press
2n8dd6q.gif


Één van mijn favoriete oefeningen voor de triceps is de close grip bench press. Ik voel mijn triceps altijd extreem veel bij deze oefening, iets wat ik altijd wel leuk vind. Het enige waarop je moet letten hierbij is dat je niet te veel voorkant schouder in je schema hebt staan. Veel mensen doen 3-5 presses op de borst dag, 2-3 presses op de schouder dag, als je dan nog gaat close grip bench presses op je tricep dag, die vaak nog na borst komt, is dat een beetje overkill voor je schouder. Maar als deze oefening in je schema past zou ik hem zeker doen.

Isolatie


Free weight


Skullcrushers

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Een oefening die ik erg graag doe op hoge herhalingen zijn skullcrushers. Als ik één tip mag geven, ik zou hem wel met een normale grip doen. Vroeger nam ik heb omgekeerd (handpalmen naar mij toe) en door zweethanden is de barbell eens net achter mij gevallen, anders had het weleens een letterlijke skullcrusher kunnen geweest zijn. Ik zou ook een EZ-curl bar gebruiken, met een rechte bar heb ik altijd last van mijn polsen.


(weighted) Bench dips

24pcv0j.gif


Een beetje tussen isolatie en compound is liggen de bench dips. Je legt de nadruk hier veel meer op je triceps, dit in tegenstelling tot de gewone dips, waar je je borst ook gebruikt. Ik vind dit echt een heel erg leuke oefening, ik doe hem altijd met een gewicht op mijn borst en een extreem trage negatieve fase (tot wel 5 seconden).



Voorkant Schouders


Compound


Free weight

Barbell push press
1zg9feh.gif



Push press is een variant op de normale overhead press. Je gebruikt je benen mee om kracht te zetten achter de barbell, hierdoor kan je meer gewicht omhoog duwen. Ik heb dit altijd een leukere oefening gevonden dan de gewone military press, waarschijnlijk door het zwaardere gewicht dat je kan pakken. Dit is een oefening die ik graag op lage herhalingen train, ik vind push press gewoon geen oefening om op hoge herhalingen te doen.


Isolatie


Machine


Cable front raises

[afbeelding niet meer beschikbaar]

Ik doe als afsluiter op een schouder dag af en toe wel eens graag een front raise. Toch vind ik dat je ook hiermee moet oppassen, omwille van dezelfde reden als bij close grip bench press, je moet zorgen dat je niet te veel voorkant schouders in je schema hebt. Ik doe deze oefening liever met een cable omdat ik andere nogal de neiging heb om te gaan zwaaien met de dumbbell.


Zijkant schouders


Isolatie


Free weight

Dumbbell incline lateral raise

96wa9x.gif


Een leuke oefening hiervoor vind ik de dumbbell incline lateral raise. Door te liggen tegen het bankje ga je voorkomen dat je gaat meebewegen met de rest van lichaam, hierdoor kan je hele strikte lateral raises doen.


Barbell upright row
2n9dikn.gif


Een andere goede oefening voor de zijkant vind ik de upright row. Meestal doe ik ze met een barbell, hoewel ze net zo goed te doen zijn met dumbbells of zelfs met een cable.


Achterkant schouders


Isolatie


Free weight

Cable rear lateral raise

25j86cy.gif


Ik doe eigenlijk maar weinig voor mijn achterkant schouders. Meestal doe ik een cable rear lateral raise, ofwel doe ik dezelfde oefening met dumbbells.

Machine

Reversed pec dec

2hydp1l.gif


Een andere oefening die ik wel geschikt vind voor achterkant schouders is de reversed pec dec. Je gaat dus heel simpel op het pec dec machien zitten, maar dan omgekeerd. Handig is hier als je verstelbare ‘armen’ hebt aan je machine, zodat je wat dieper kan gaan (sommige machines gaan niet echt ver, zoals die in mijn vorige gym)
 
Laatst bewerkt:
hoewww nice! dit bedoelde ik ja...:thumbs:
 
Ik zal volgend weekend een artikel gaan schrijven!
 
Mijn artikel

Ik zal mijn 3 favoriete oefeningen voor de volgende spiergroepen geven: borst, schouders, triceps, biceps/brachialis, rug, quadriceps en hamstrings/lower back. Ik zal beginnen met borst.

Borst

Cable Crossover

Deze doe ik meer met een pressbeweging dan een fly, maar die vond ik niet. Dit is 1 van mijn favorieten want ik vind dit een oefening waarmee je je borst echt kan doen laten branden. Vaak doe ik hem niet want het is niet een echte massabouwer, maar fijn vind ik hem wel.

(Weighted) Chest Dip

Deze heb ik nog niet zo lang voor de eerste keer geprobeerd maar ik vind hem super. Weighted en gewone dips doen je heel hard werken, wat tof is :)

Dumbbell Bench Press

Ik verkies de dumbbellvariant boven de gewone barbell bench press omdat ik hem beter in de borst voel en minder in de schouders, wat ik wel heb bij de gewone.


Rug


(Weighted) Pull Up

De pull up is voor mij de nummer 1 oefening voor mijn lats. De overhande grip zorgt ervoor dat je niet te veel je biceps gaat gebruiken en geeft je goede voorarmen. Ik pak hem vrij wijd om vooral de lats te gebruiken.

Seated Row

Dit vind ik een zeer fijne oefening om de rhomboids en trapezius te raken. Als ik deze oefening doe dan voel ik echt mijn upper back werken, en mijn lats veel minder dan andere rows.

Dumbbell Rows

Dit is een rowoefening waarbij ik voornamelijk de lats voel werken, anders dan de seated row dus. Ik verkies deze boven de barbellversie omdat de dumbbellvariant een grotere ROM heeft en omdat er minder spanning op mijn hamstrings staat.


Schouders

Shoulder Press


De shoulder press vind ik een hele goed oefening omdat de core hier minder belast wordt en je daardoor beter je schouders kan voelen.

Military Press

De staande variatie is ook een goede oefening en komt zowat op hetzelfde neer, hoewel je meer moet stabiliseren.

Lateral Raise


Lateral raises vind ik een uitstekende oefening voor de gehele schouder, voornamelijk de zijkanten. Ook pakt het nog eens de upper trapezius goed mee.


Triceps

Overhead Dumbbell Tricep Extension.

Ik doe deze oefening staand en vindt hem echt goed. Zoals elke overhead tricep oefening benadrukt hij de lange kop. Er zijn 3 soorten tricepoefeningen. Degene met de nadruk op een stretch zoals deze, degene met een press, zoals CGBP en degene met een peak-contraction, zoals een kickback of vele cablevarianten.

Close Grip Bench Press

De Close Grip Bench Press is de massabouwer onder de triceps, een uitstekende oefening. Jammer dat mijn schouder nogal klikt bij deze oefening. Een pressoefening geeft de meeste massa, voornamelijk de laterale en middelste kop van de triceps werken hier.

Cable Pushdown

Cables hebben het voordeel om een goede contractie te hebben, omdat de spanning even groot is op het einde van de oefening als op het begin. Dit is dus een peak-contraction move.

Bij de triceps is het belangrijk om altijd van soort oefening te wisselen. Het heeft weinig nut om eerst CGBP en cable pushdown te hebben in je schema en daarna te vervangen voor Tricep Dips en kickbacks want dat is 2 keer hetzelfde, ongeveer toch. Best hou je die Tricep Dips want pressbewegingen geven de meeste massa en neem je eens een stretch-tricepoefening, zoals een skullcrusher ofzo.


Biceps/Brachialis

Constant Tension Incline Curl

Een zeer fijne oefening. Ik doe hem nog iets platter waardoor mijn biceps nog iets gestrekter is. Deze oefening benadrukt de lange kop en is een uitstekende massabouwer. Ik hou altijd de ene dumbbell omhoog als de andere aan het werk is. Dan krijgen ze geen rust en is het nog steeds een unilaterale oefening, dit is echt zwaar en tegelijk heel tof!

Concentration Curl

Een oefening die ik voornamelijk gebruik om echt mijn biceps te voelen branden. Ik vind het tof om deze met een fat grip te doen. Hou echt van de pump van deze oefening, hoewel ik van alle bicepoefeningen een megapump krijg! :D

EZ-Curl

De koning onder de bicepsoefeningen. Je kan er een hoog gewicht met pakken en echt de oefening voelen in de biceps. De spanning op de polsen kan soms wel wat pijnlijk worden.


Quadriceps


Front Squat

Deze vind ik toffer dan met een barbell in mijn nek omdat hier de quads meer bij gebruikt worden. Bij de squat is het ene mengeling van verschillende spieren dat ik niet meer naar boven geraak, bij de front squat zijn het echt mijn quads die opgeven.

Split Squat


Een echte brander in je quadriceps en ze geven een constante TUT (time under tension) wat andere squatvariaties minder doen. Ook train je je evenwicht hiermee.

Back Squat

De baas van de squats. Het voordeel hierbij ligt vooral aan het hoge gewicht dat je hierbij kan gebruiken. Ikzelf vind dit 1 van de zwaarste, zowel fysiek als mentaal, oefeningen om te doen.


Hamstrings/Lower back


Deadlift

Wellicht de beste oefening die je kan doen. De deadlift zorgt voor een enorme load en pakt enorm veel spieren aan, voornamelijk hamstrings, erector spinae en de glutes. Je krijgt er ook een goede bovenrug en een sterke grip van. Het ziet er bad ass uit en is gewoon afzien om zwaar te doen. Zalig toch? :)

Sumo Deadlift

Dit vind ik de beste variant voor als ik mijn rug minder wil belasten. Ik voel hier sterk mijn hamstrings bij, vooral de binnenkant. Een zeer toffe oefening.

Lying Leg Curl

Een oefening die niet echt veel massa oplevert maar ik vind hem wel tof om bijvoorbeeld de hamstrings voor te vermoeien. Spijtig dat in mijn huidige gym een standing leg curl staat, een oude. Die doet jammer genoeg niet het werk wat een lying leg curl kan, volgens mij.


Dit was mijn artikel, ik hoop dat bevalt! :D
 
Laatst bewerkt:
Nice! kan alleen veel plaatjes/gifjes niet zien, misschien kun je dit aanpassen?
 
Ja, ik had het ook al door. Kweet niet zo goed hoe het moet =/
 
Ja, ik had het ook al door. Kweet niet zo goed hoe het moet =/

Ik heb ook even gekeken maar het lijkt of je die gifjes niet hebt geupload.

Er zijn nl maar 6 bijlagen en dat zijn de nu zichtbare.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook even gekeken maar het lijkt of je die gifjes niet hebt geupload.

Er zijn nl maar 6 bijlagen en dat zijn de nu zichtbare.

Ja, het zal vol, dus had ik de rest verwijderd, dacht dat ze er nog steeds bij gingen staan :P Ik zal straks eens kijken om mijn post wat mooier te maken.
 
Hieronder volgt een overzicht van 3 oefeningen voor de spiergroepen: rug, borst, biceps, triceps, benen en schouders.

Deze spiergroepen heb ik bewust gekozen doordat ik momenteel volgens het onderstaande schema train. Hierbij kunnen deze oefening direct in de praktijk worden gebracht via onderstaand schema.

ma: rug + biceps
di: borst + triceps
wo: rust
do: benen
vr: schouders
za: rust
zo: rust

Hierbij doe ik thuis om de dag mijn buikspieren, en op donderdag doe ik ook mijn volledige benen inclusief kuiten.

Ik heb deze 3 oefeningen gekozen, omdat ik déze 3 het beste vind!

Rug​

Deadlift

deadlift111.jpg


Natuurlijk op nummer 1 de deadlift, de koning der oefeningen! De deadlift is de beste compound oefening, de beste massabouwer en de meest functionele training die je kan bedenken. In het dagelijkse leven gebruiken we de beweging heel vaak en dus is het uiterst nuttig om hier sterker/beter in te worden. Bovendien bescherm je je ruggewervels/zenuwen door sterkere rugspieren te kweken. Die spieren ondersteunen namelijk je wervel. Door die ondersteuning zal je minder last van rugpijn hebben dan andere mensen, op dezelfde leeftijd. De deadlift traint echter niet alleen rug , maar bijna heel het lichaam. Je traint naast rug ook benen, kont, onderarmen, kuiten, traps, buik... je kan hierbij relatief veel gewicht gebruiken, dit is belangrijk als je sneller massa wilt bouwen.

Doordat de deadlift bij een verkeerde uitvoering zeer gevaarlijk voor je rug is volgt hier een duidelijke instructie hoe je deze juist moet uitvoeren.

  • Leg de barbell recht voor je neer.
  • Pak de barbell ongeveer op schouderbreedte vast.
  • Hierbij kan je één hand onderhands en de andere hand bovenhands houden zodat de stang niet uit je handen glijdt.
  • Buig door je knieën en hou je rug recht of hol. Dit is je beginpositie.
  • Til de stang in een vloeiende beweging op en houdt je rug recht of hol totdat die gestrekt is.
  • Wanneer je armen en benen gestrekt zijn doe je heupen naar voren en rug iets naar achter. Dit is je eindpositie.
  • Vanuit deze positie kan je omgekeerd teruggaan naar beginpositie. Maar let op je rug.

YouTube instructie video voor een correcte uitvoering:
http://www.youtube.com/watch?v=1nRRlk6264I

T-bar Row

t-bar-in-use.jpg


Een heerlijke oefening! Ook de T-bar row is een compound oefening waarmee je meerdere spieren aanspreekt. Je kan hem relatief zwaar uitvoeren. Je gebruikt voornamelijk je brede rugspier (latissimus dorsi). Maar ook de achterkant van je schouders, biceps en trapezius worden bij deze oefening betrokken. De oefening voelt heerlijk aan en zal zeker meehelpen aan het krijgen van een brede rug (V-vorm).

Uitvoering:
  • Zet je voeten ongeveer op schouderbreedte en buig ligt door de knieën.
  • Neem de halter tussen de benen en hou je rug recht en maak met het bovenlichaam een hoek van +- 45°.
  • Grijp de stang vast met je duimen naar binnen.
  • Trek de stang tot je borst en beweeg niet mee met je rug.
  • Laat de stand weer zakken tot je armen gestrekt zijn.
  • Herhaal.

YouTube instructie video voor een correcte uitvoering:
http://www.youtube.com/watch?v=8sdt71w-320&feature=player_embedded#at=40

Cable Pulldown

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De pulldown is een goede oefening voor de brede rugspier. Je traint echter ook je biceps, trapezius en achterkant schouder. Het is oefening waarmee je de stang naar je borst kan trekken of in je nek. Het is het beste om de stang naar je borst toe te trekken. Lees daarover dit artikel: http://www.ergogenics.org/gezondheid99.html

Het is een simpele uitvoering:
  • Pak de stang vast met een wijde grip.
  • Doe je benen onder de ondersteuning.
  • Trek de stang naar beneden tot de bovenkant van je borst.
  • Ga terug tot je armen volledig gestrekt zijn.
  • Herhaal.

YouTube instructie video voor een correcte uitvoering:
http://www.youtube.com/watch?v=UMC48BO-GQE

Borst​

Barbell Bench Press

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Bankdrukken. Wie is er niet groot mee geworden? :p Bankdrukken is een razend populaire oefening voor de borst. Echter is het ook een compound oefening waarmee je de voorkant van je schouders en triceps gebruikt. Het is een logische en goede oefening voor iedereen zijn borstspieren sterker en groter wilt maken.

De uitvoering is niet moeilijk, maar door je handen verder of dichter bij elkaar te houden kan je meer het accent op je triceps dan wel je borst leggen. Als je je handen dicht bij elkaar doet, maak je een 'Close Grip Barbell Bench Press'. Hierbij train je meer je triceps. Voor een juiste bench press uitvoering voor je borst pak je stang echter lekker breed.

Uitvoering:
  • Pak de stang vast op schouderbreedte of iets breder.
  • Haal de stang uit de houder en laat hem tot net boven je borst zakken.
  • Hou je ellebogen vlak naast je en stoot de stang weer uit.
  • Strek je armen geheel.
  • Herhaal.

YouTube instructie video voor een correcte uitvoering:
http://www.youtube.com/watch?v=rT7DgCr-3pg

Dumbbell Fly

dumbbell_exercises_chest_fly.gif


Een favoriet van Arnold, en niet voor niks! De fly is een isoleer-oefening voor de borst. Als je hem goed uitvoert voel je je borst heerlijk strekken en verkleinen. Heerlijk om te doen na de bench press, omdat je nu even niet hoeft uit te stoten met je armen. Je kan de bank ook schuin omhoog of omlaag doen om de accent op je bovenkant borst danwel onderkant borst te leggen.

Uitvoering flyes:
  • Pak twee dumbbells en ga op je rug liggen op de bank.
  • Doe je armen omhoog boven je borst en hou je ellebogen licht gebogen.
  • Ga nu met je armen naar buiten zodat je borst uitrekt en hou die knik in je elleboog.
  • Zak lekker diep door en ga weer omhoog tot de dumbbells elkaar bijna raken.
  • Herhaal.

YouTube video met Arnold Scharwzenegger die de dumbbell flyes doet:
http://www.youtube.com/watch?v=XWWiBZK0je0

Lever Pec Deck Fly

pecdeck.jpg


Wederom een fly variant. Maar wel de moeite waard om te noemen. Ondanks dat de meeste oefening tot nu toe compound oefeningen waren, hebben we hier wederom een isolatie-oefening. De Pec Deck isoleert je borst enorm goed. Ik vind het heerlijk om deze oefening tussendoor te doen zodat je armen even wat tot rust kunnen komen. Vandaar op nummer 3 voor de borst: de Pec Deck.

Uitvoering:
  • Ga zo zitten dat je knieën een hoek maken van +- 90°.
  • Druk de bar met je benen naar beneden (optioneel).
  • Pak met je handen de hendels vast zodat je armen parralel met de grond staan.
  • Beweeg je armen naar binnen toe tot ze elkaar raken.
  • Beweeg zo ver mogelijk naar buiten toe tot je borstspieren zijn gestrekt.
  • Herhaal.

YouTube instructie video met de juiste uitvoering:
http://www.youtube.com/watch?v=tjdaFV7egYM

Biceps​

Barbell Preacher Curl

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Dit vind ik de fijnste oefening voor je biceps. Als je deze vol kracht uitvoert zie je je biceps heerlijk oppompen. De aders knallen er uit. Het is lovend om deze uit te voeren voor de spiegel en geeft een boost aan je zelfvertrouwen wat gelijk resulteert in motivatie. Een goede isolatie-oefening voor de biceps waarmee je ook ernstig je lagere biceps (brachialis) traint. Om dikkere biceps te krijgen dien je zowel de Brachialis als de Biceps Brachii te trainen. Deze oefening is dus een must samen met de volgende 2.

Uitvoering:
  • Ga op de bank zitten.
  • Pak de barbell stang onderhands vast.
  • Breng de stang omhoog tot je armen verticaal zijn.
  • Laat de stang zakken tot je armen gestrekt zijn.
  • Herhaal.

YouTube instructie video voor de Barbell Preacher Curl:
http://www.youtube.com/watch?v=xbktr2WOfo0

Two Arm Cable Curls

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ook wel 'Double Handle High Biceps Cable Curl', 'Two-arm high-pulley cable curl' of 'Pose Curl' genoemd. Het is een fijne oefening om te doen en je voelt je biceps goed aan tijdens de uitvoering. Het mooie van deze oefening is dat het vrijwel onmogelijk is om te cheaten als je recht blijft staan.

Uitvoering:
  • Pak de handvatten en ga in het midden staan.
  • Strek je armen volledig.
  • Hou je armen parralel met de grond en recht naast je.
  • Trek je armen naar binnen toe tot je armen verticaal zijn.
  • Herhaal.

YouTube instructie video:
http://www.youtube.com/watch?v=-spMVD3EE5I&feature=related

Lever Preacher Curl

115000%20-%20PreacherCurl%20001.jpg


Ondanks dat ik apparaten in het algemeen zo veel mogelijk vermijd blijft deze er altijd in. Het is namelijk heerlijk bij deze je biceps nog even aan te pakken zonder je overige spieren te vermoeien. Je gebruikt namelijk nauwelijks stabiliseer-spieren. Perfect om aan het einde van je training nog eventjes te doen dus als laatste biceps oefening.

Uitvoering:
  • Ga zitten en stel eventueel de hoogte in.
  • Pak de stang onderhands vast.
  • Trek de stang naar je toe tot de hendels bij je schouders zijn.
  • Laat hem zakken tot je armen gestrekt zijn.
  • Herhaal.

YouTube instructie video:
http://www.youtube.com/watch?v=eLzU8Nz8E4k

Triceps​

Bench Dip

WtBenchDip.gif


Dippen. Een oefening die je overal kan doen! Wees creatief en je ziet thuis genoeg plekken om te kunnen dippen. Het is een goede compound-oefening waarmee je niet alleen de voorkant van je schouders gebruikt, maar ook je borst. Dippen kan je beginnen met je eigen lichaamsgewicht, maar naar verloop van tijd kan je de oefening extra zwaar maken door een gewichtenplaat of dumbbell op je benen te laten leggen door je buddy.

Uitvoering:
  • Schuif 2 bankjes naast elkaar.
  • Ga met je hakken op de bank tegenover je.
  • Hou de rand van het bankje onder je vast en strek je armen.
  • Zak nu zo diep mogelijk.
  • Ga omhoog tot je armen gestrekt zijn en hou ze even gestrekt.
  • Herhaal.

YouTube instructievideo:
http://www.youtube.com/watch?v=pu3O1336T2s

Cable Pushdown

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De cable pushdown vind ik zelf altijd een fijne isolatie-oefening voor de triceps. Eventueel ook uit te voeren met een touw. Met deze oefening train je praktisch echt alleen je triceps waardoor hij uitstekend is om aan het einde van je training nog even mee te pakken om tot het uiterste te gaan!

Uitvoering:
  • Ga er voor staan met je rug recht.
  • Hou de hendel bovenhands vast.
  • Duw hem naar beneden met je ellebogen naast je lichaam.
  • Laat hem omhoog komen tot je onderarmen bij je bovenarmen zijn.
  • Herhaal.

YouTube instructie video:
http://www.youtube.com/watch?v=BPe4TOH-PlA

Skull Crusher

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Een oefening met zo een naam mag niet ontbreken! Oorspronkelijk 'Barbell Lying Triceps Extension' genoemd, maar berucht onder de naam 'Skull Crusher'. Als je deze oefening doet bedenk dat goed waarom hij zo heet... ;)

Uitvoering:
  • Ga met je rug op de bank liggen.
  • Pak de barbell stang bovenhands vast.
  • Strek je armen tot het gewicht boven je hoofd hangt.
  • Beweeg alleen je ellebogen om het gewicht te laten zakken.
  • Herhaal.

YouTube instructie video:
http://www.youtube.com/watch?v=d_KZxkY_0cM

Benen​

Barbell Squat

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De squat! Mijn lievelingsoefening samen met de deadlift! Als je nagaat dat je quadriceps de grootste spiergroep in je lichaam is, en de squat een compound-oefening die hoofdzakelijk deze spiergroep aanspreekt snap je hoe belangrijk deze oefening is. Geprezen door vele en niet voor niks. Gebruik geen smith-machine om te squatten, maar gebruik alleen losse barbell stangen. Zorg er voor dat je rug altijd recht/hol blijft en niet meebeweegt tijdens het squatten.

Uitvoering:
  • Leg de barbell stang in je nek.
  • Zet je voeten op schouderbreedte.
  • Zak nu door tot je bovenbenen parralel staan met de grond.
  • Kom omhoog tot je benen gestrekt zijn.
  • Herhaal.

YouTube video:
http://www.youtube.com/watch?v=xYojAPYILEo

Leg Extension

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De leg extension sla ik nooit over in een beentraining. Het is nodig om je quadriceps maximaal te trainen. Het isoleert deze spieren waardoor je ze maximaal kapot kan maken. Een heerlijke oefening die je lekker zwaar kan pakken. Bij deze gebruik ik altijd alle gewichten die het apparaat heeft, wat ook weer goed is voor het zelfvertrouwen.

Uitvoering:
  • Ga met je rug tegen de leuning aan zitten.
  • Zorg dat het einde van je stoel onder het draaipunt van je knieën zit.
  • Hou je voeten onder de bar en duw je benen omhoog.
  • Strek je benen volledig en ga weer naar beneden.
  • Herhaal.

YouTube instructie video van Leg Extension:
http://www.youtube.com/watch?v=YyvSfVjQeL0

Lunges

lunges4.jpg


Natuurlijk ontbreken ook de dumbbell lunges niet! Een heerlijke compound oefening voor heel je benen. Zoals Ronnie Coleman eens zei: "Anybody wanna be a bodybuilder, but nobody wanna do these lunges..... but I do!!"

Uitvoering:
  • Pak 2 dumbbells.
  • Zet één voet met een grote stap naar voren.
  • Buig nu met zo ver dat je andere knie de grond net niet raakt.
  • Kom terug en doe hetzelfde met je andere voet.
  • Herhaal.

YouTube instructie video:
http://www.youtube.com/watch?v=D7KaRcUTQeE

Schouders​

Barbell Military Press

football_strength_training_military.gif


Uiteraard wederom een compound-oefening. De nadruk ligt op je voorkant schouders, maar vergeet ook zeker zijkant en achterkant schouders niet.

Uitvoering:
  • Grijp de stang bovenhands vast met je duim er onder.
  • Hou de stang net boven je borst.
  • Druk hem recht omhoog tot je armen gestrekt zijn.
  • Laat hem terug zakken tot je borst.
  • Herhaal.

YouTube instructie video:
http://www.youtube.com/watch?v=KuxfIK24AIM

Arnold Press

1111474_f248.jpg


De Arnold press. Een fijne compound-oefening waar ik vaak mijn schouder training mee begin. Je triceps gaan vaak samen met een schouder oefening en dat is in dit geval ook absoluut zo.

Uitvoering:
  • Pak 2 dumbbells en ga op een bankje zitten.
  • Hou de dumbbells recht voor je met je duimen naar buiten toe.
  • Draai met een vloeiende beweging de dumbbells en strek je armen omhoog boven je hoofd.
  • Ga weer terug.
  • Herhaal.

YouTube instructie video:
http://www.youtube.com/watch?v=vj2w851ZHRM

Cable Upright Row

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Als laatste een compound-oefening voor de zijkant van je schouders. Deze voel je heerlijk branden en zullen een tijdje door blijven branden.

Uitvoering:
  • Pak de stang bovenhands vast.
  • Trek hem naar je kin toe met je ellebogen naast je.
  • Laat hem weer zakken tot je armen gestrekt zijn.
  • Herhaal.

YouTube instructie video:
http://www.youtube.com/watch?v=PAGSZPIQjwo



Aldus mijn nederige eerste bijdrage aan 'Topic van de Maand' :D
 
Die 2-handed cable curl ofzoiets, wordt ook wel de Pose Curl genoemd :)
 
Back
Naar boven