XXL Nutrition

Cardio, de sleutel tot een strak lichaam

Bezoekers in dit topic

Darkey

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid sinds
17 jun 2007
Berichten
1.526
Waardering
7
Lengte
1m82
Massa
91kg
Vetpercentage
14%
Tegen de zomer willen we allemaal weer goed voor de dag komen en je cardio op peil brengen is een goed begin. Nu is cardio voor velen een vervelend deel van de training, dus hoe pak je het aan en hou je het vol?

Hierover gaat dit topic van de week.

Cardio, de sleutel tot een strak lichaam
Vragen die in dit artikel aan bod zouden moeten komen zijn:
- Hoe vaak en hoe lang doe je cardio?
- Verschilt het cardio'en op trainingsdagen van dat op niet-trainingsdagen?
- Welke intensiteit pas je toe? (lang en rustig of interval, of beide?)
- Wanneer begin je resultaten te zien?
- Pas je je voeding nog aan als je je cardio intensiveert?
- Bouw je cardio volgens een schema op of is het altijd hetzelfde?

Uit alle posts wordt er na drie weken in een poll door de leden één winnaar gekozen die het meest complete artikel heeft geschreven. Naast bekendheid en complimenten van je mede-dbb’ers krijgt:

de winnaar 1000 Karma punten en een tegoedbon van Sportfood.nl t.w.v. €5 bij een bestelling onder de €50 en €10 bij bestelling boven de €50 voor de winnaar.
het tweede beste artikel 500 Karma punten
Uit alle inzenders van 2009 wordt verder tijdens de decembermaand een gratis Elite Lidmaatschap verloot bij de verkiezing van het beste artikel van het jaar!

Succes
 
Laatst bewerkt:
- Hoe vaak en hoe lang doe je cardio?

Voor het beste resultaat kan men het best 3 of 4 dagen per week op dagen dat men niet aan krachttraining (kt) doet gaan cardio'en.
Het beste is dat men elke week de tijdsduur van cardio verhoogt met 5 minuten tot men aan 30/35 minuten voor een cardio training aanzit.

-Verschilt het cardio'en op trainingsdagen van dat op niet-trainingsdagen?

Na een kt-training is je glycoceen niveau gedaald en als men dan gaat cardio'en moet het lichaam zijn energie ergens anders uithalen en dat is energie uit vetcellen.

Op niet kt-dagen kan men het beste gaan cardio'en als eerste als men wakker wordt op een lege maag. Dan verbrand je lichaam
niet eerst koolhydraten en daarna vet maar begint je lichaam meteen energie te halen uit vet.

- Welke intensiteit pas je toe? (lang en rustig of interval, of beide?)

Op 65% van max. hartslag verbrand men het meest effectief vet. Hoe men dit kan bereken is als volgt: Trek je leeftijd af van 220 en de uitkomst vermenigvuldigen met 0.65 dus
(220-leeftijd)(0.65)= ideale hartslag voor cardio.

- Wanneer begin je resultaten te zien?

Het belangrijke van cardio is een 'lange adem' te hebben. Meestal na een week zie je nog geen resultaten maar duurt het vaak 1 a 2 maanden dus
geef de moed niet op als geen resultaat op korte termijn demotiverend werkt.

- Pas je je voeding nog aan als je je cardio intensiveert?

Het is belangrijk om je dagelijkse calorie onderhoud te weten. Link geeft aan hoe je dat kan berekenen.
Dit getal geeft aan hoeveel calorien men nodig heeft om het spiermassa te behouden. Om calorien te verminderen, verminder het met een aantal van 500 elke tien dagen om te voorkomen dat men in een verhongeringstoestand komt en het risico om spiermassa te verliezen.
Probeer het eiwitverbuik om hoog te brengen naar 4 gram per kilo lichaamsgewicht om te voorkomen extra spiermassa te verliezen dat kan men makkelijk aanvullen met whey shakes.


- Bouw je cardio volgens een schema op of is het altijd hetzelfde?

Als men zelden tot nooit cardio in het trainingsprogramma heeft zitten is het aan te raden om het
op te bouwen anders is er verhoogde kans op blesuures (bijvoorbeeld met hardlopen).
Elke week tijdsduur met 5 minuten verhogen is een goede manier om veilig cardio op te bouwen tot een maximum tijdsduur van 30/35 minuten
met een hartslag van 65% van max

-Handige supplementen

  • Multivitamines zorgen voor een verbetert immuunsysteem en helpen mogelijke vitamine en mineralen tekorten in het lichaam bij te vullen.
  • Fatburners verhogen je metabolisme waardoor je sneller vet verbrand .
 
Laatst bewerkt:
Je zit nu al een paar maand te copy pasten zonder dat je doorhebt dat er

"Uit alle inzenders van 2008 wordt verder tijdens..." staat ;)
 
Je zit nu al een paar maand te copy pasten zonder dat je doorhebt dat er

"Uit alle inzenders van 2008 wordt verder tijdens..." staat ;)

Ghehe idd, zal het eens ff aanpassen.
 
Ghehe idd, zal het eens ff aanpassen.

Goed artikel kraft, bedoel je dat je nooit langer dan 35 min cardio toepast? Ik ga op niet-trainingsdagen op de ochtend voor 20 min interval afgewisseld met af en toe een uur op lage intensiteit (hartslag) interval omdat het minder tijd kost, uur omdat het langer en meer zou verbranden.

d
 
"Cardio, de sleutel tot een strak lichaam." Dit is een stelling waar ik het niet helemaal mee eens ben. Het is mogelijk een strak lichaam te verkrijgen zonder cardio te gebruiken. Dit betekend dat je het voedingspatroon zo moet aanpassen dat er minder voeding geleverd wordt dan dat je met een intensief trainingsprogramma verbruikt. Dit heb ik in het verleden al reeds eens gedaan. Toch kan cardio een goede aanvulling leveren om sneller resultaat te behalen.

Om een strak lichaam te verkrijgen dien je in mijn ogen een bepaald "stappen plan" aan te houden. Ten eerste dient er gezorgd te worden dat het voedingspatroon op orde is. Er zijn verscheidene methodieken die je kunt gebruiken, maar ik hanteer een vorm van Carbcycle. Je maakt een basis eetschema met 2,5gr proteine per 1kg lichaamsgewicht (dus niet je VVM), 50-60gr onverzadigd vet en voor de rest speel je met de koolhydraten.

Op niet sportdagen opteer ik om alle koolhydraten (minder dan 100gr op die dag) uit groene groenten te halen zoals Spinazie, Brocoli, Bloemkool, Sperziebonen e.d. Deze vorm van koolhydraten levert een hogere dichtheid waardoor het lichaam veel energie moet leveren om het te verteren. Daarnaast komen de mineralen, vitaminen en vezels ook goed pas.

Tijdens sportdagen worden de groenten vervangen door havermout en rijst om zo aan een maximaal aantal van 250gr te komen. Deze koolhydraten zouden genoeg moeten zijn om de spierglycogeen voldoende op te laden om te kunnen sporten. Het zou eventueel fijner gesteld moeten worden per individu, maar het is zaak dat je eind van de work-out de glycogeen depots weer leeg zijn. Persoonlijk merk ik dit zodra er een lichte vorm van duizeligheid begint op te treden aan het einde van de training. Dus als advies probeer zoveel mogelijk van de dagelijkse carbs in de maaltijd voor de work-out te nemen. Op een sportdag kun je eventueel minder vetten nemen om zo meer kcal vrij te spelen voor nodige koolhydraten.

Tijdens het cutten dienen ALLE koolhydraten uit de complexe vorm te komen. Dus geen dextro, rozijnen of andere nonsens. Het is belangrijk om voldoende proteine te hebben voor de spiermassa en voldoende vetten om je hormonaal systeem op gang te houden met al zijn bekende voordelen.

Training is een ander aspect. Je kan niet trainen zoals normaal en er dienen concessies gemaakt te worden. Na lang emmeren heb ik iets gevonden wat inhoudt dat de eerste twee oefeningen kracht gericht zijn. Zwaar gewicht met lage reps gevolgd door 4-5 oefeningen die wat minder zwaar zijn. Het is zaak compounds te doen met een explosieve uitvoering.

Qua schema opzet krijg je dan iets als een 10sets 3reps squat gevolgd door een 5x5 Bench Press. Na dit kracht aspect komt dan het massa "behoud" deel. Je neemt 10rm gewicht en doet er net zoveel correcte reps mee tot je niet meer kan. Neem voldoende rust en herhaalt dit tot je in totaal 40reps maakt. Dit doe je voor een lunge, Decline BP, een arm isolatie. Vervolgens rond je de training af met een core oefening zoals Plank Hold. Op een andere dag doe je dan bijvoorbeeld 10x3 cleans, 5x5 Deadlift gevolgd door andere rug oefeningen met 10rm gewicht zoals BoR, DB Row etc met op het einde weer een Hanged Leg Raise. Op vrijdag 10x3 Bench met 5x5 Squat en dan de rest. Zo heb je een Push Pull schema die er voor zorgt dat je veel verbruikt en behoud.

Cutschema2.jpg


Maar dit artikel gaat over cardio. Zoals eerder aangegeven is cardio een aanvulling. Het begint pas toegevoegde waarde te verkrijgen als het eet- en sportpatroon op orde is. In mijn ogen is cardio een "sledgehammer" die gebruikt wordt op momenten dat vetverbranden trager wordt of zelfs tot stilstand komt. Je hebt dan iets nodig om het weer op gang te krijgen. Hierdoor zie ik niet het nut om van het begin af aan cardio te hanteren.

In mijn "stappen plan" voor cardio gebruik is het zo dat er de eerste 3-4 weken puur en alleen vetverbrand wordt met een sport- en voedingsschema. Gebeurd dit niet dan moet er nog gesleuteld worden om dat te bewerkstelligen. Vervolgens heb je 3-4 weken HIIT cardio op niet sportdagen. De reden dat ik het op mijn patroon als een niet KT-dag activiteit zie is dat HIIT intensief is. Op lage koolhydraten begin ik duizelig te worden aan het einde van een goede workout en kan dan niet cardio'en op een fatsoenlijke wijze. Mocht je aan een work-out nog glycogeen over hebben stel ik voor dat er een Tabata Thruster gedaan wordt om alle restjes er uit te knallen. HIIT op niet KT dagen is een goed alternatief. Het is intensief, het verbrand veel, het verhoogd je conditie aanzienlijk, het heeft een langere na-sleep qua verbranding/verhoogde hartslag dan reguliere cardio, minder verbranding van spiermassa...kortom de ideale cardio methode. Dit is het beste om in de middag te doen, of de tijd dat je normaal KT beoefend voor een tijdsduur van 20-25minuten.

Als er dan na 3-4 weken wederom een plateau bereikt wordt qua vetverbranding is het tijd om die reguliere LIT-cardio toe te voegen. De reden dat ik tegen LIT cardio ben is omdat het veel tijd in neemt, verhoogd het risico op verlagen van testosteron en het is zo saai als de neten. Daarnaast geloven mensen nog steeds in een bepaald % van hartslag dat optimaal voor vetverbranding is wat pure nonsens is. Daarnaast zit je wel met de Vox2. Hoe vaker je een bepaalde beweging maakt des te optimaler zal die spier omgaan met de zuurstof die het krijgt en wekt het de indruk dat je een betere conditie hebt. Eigenlijk ben je alleen efficienter op dat onderdeel. En het nadeel is dat je hartslag minder hoog is omdat de spier optimaler met de zuurstof omgaat. Hierom is het zaak om regelmatig af te wisselen tussen hardlopen, fietsen en roeien. Als een vorm van cardio te makkelijk wordt om 60minuten vol te houden dan is je lichaam er al aan gewend geworden. Wissel dan af met een andere vorm. Neem een ritme aan wat snel is, maar waar je niet van gaat staan te hijgen. Je moet net niet in staat zijn om een gesprek te kunnen voeren. Ideaal moment is in de ochtend als je wakker wordt en nadat je een proteine shake neemt ter bescherming van de spiertjes. Deze vorm van cardio zorgt dat je gebruikt maakt van het nachterlijk verbrandings proces en dit doortrekt, en wat extra kcal verbrand, en dat je verbranding rest van de dag wat hoger zal liggen. Deze vorm van cardio doe je 5x in de week.

Wanneer je resultaat begint te zien is afhankelijk per individu. Iemand die veel te verliezen heeft qua vet kan wekelijks vooruitgang kunnen waarnemen door simpelweg progressie foto's te maken of een meetlint te hanteren. Iemand die lager in het vet% zit zal het wat minder duidelijk waarneembaar zijn en zullen de resultaten om de week zichtbaar zijn of soms zelfs om de 3-4 weken. Toch zal deze "carbcycle" methode met sportmethode snel resultaat leveren. De lage carb inname zorgt er voor dat je lichaam bijna de hele dag een soort vetverbrandings modus aan heeft staan. Op hogere carb dagen is de insuline gevoeligheid hoger waardoor alle carbs als een spons geabsordeerd wordt en bruikbaar voor sportactiviteit is. Stel je vergrijpt je in het weekend aan meer carbs dan is dat niet meteen een probleem. De cardio zorgt er voor dat je algemene verbranding gedurende de dag hoger komt te liggen. De kcal die je verbrand tijdens de activiteit is minder interesant, want dat is toch onnauwkeurig weergegeven op de cardio apparaten, net zoals de hartslag meters op die dingen.

Qua sups kun je CLA gebruiken. Groene en zwarte thee. Creatine. En natuurlijk de basis zoals vitaminen&mineralen, whey, visolie en eventueel biergist tabletten.
 
Laatst bewerkt:
cardio is bijzaak.
 
Ik kan me voor een groot deel in de laatste meningen vinden, cardio is vooral voor de laatste procenten (de allerlaatste naar de 2-3 procent is misschien weer aan ander verhaal...;-))
 
Cardio is de turbo vanaf 12/13%.
 
low carb is de turbo vanaf de mindere percentages

Low carb is altijd turbo. Zeker bij gasten met een hoog vet%. Hoe hoger je vet% des te slechter is je insuline. Des te meer wordt er opgeslagen als vet. Hoe lager je vet% des te beter je insuline en des te minder vet wordt er opgeslagen. Daarom moet je bij hogere vet% minder carbs eten dan als je lager in vet% zit.
 
Ik kan me voor een groot deel in de laatste meningen vinden, cardio is vooral voor de laatste procenten (de allerlaatste naar de 2-3 procent is misschien weer aan ander verhaal...;-))

Onder de 3% kom je niet, voor lang.
 
- Cardio zorgt voor een versnelling van de stofwisseling.
- Cardio draagt bij aan een versterking van het hart (de linker vertikel).
- Cardio stimuleerd de aanmak van stamcellen in de botten. (stamcellen zorgen ervoor dat extra zuur-en-voedingstoffen de spieren bereiken).

Het is altijd goed om aan cardio te doen of je nu wel of niet vet wilt verliezen. Minimum is 60% van je max. Anders heeft het bovengenoemde weinig/minder effect.

Een goede cardiosessie bestaat uit tenminste 30minuten op 60-65% van je maximale hartslag, of 15-20minuten op 80% van je hartslag. 3 keer per week zou ideaal zijn. Hoe lager de hartslag, een hoe groter percentage vet wordt aangesproken, maar hoe minder kcal er worden verbrandt.

Hoge intensiteit op nuchtere maag wordt afgeraden (hoger dan 70%). Op nuchtere (lege maag) geniet de voorkeur zo'n 30-45 minuten op 60-65% van je max.

Na krachttraining kan je wel hoge intensiteit training doen.

Als je massa probeert te winnen kan men beter op rustdagen en na krachttraining korte maar hoge intensiteit trainingen doen en zorgen voor een extra koolhydraattoename rondom de training. In tijden dat men vet wilt verliezen dient de koolhydraatinname tot het minimum worden beperkt rondom de cardiosessies.

Goede cardiowrokouts;
Hardlopen in het bos, op zachter asfalt of de loopband
Crosstrainer
Touwtje springen
Roeien op de roeimachine
Fietsen op een mountainbike of wielrenfiets (eventueel binnen op hometrainer)
Cirquit training op een hoog niveau in de sportschool ( 5 min roeien, 5 min fietsen, 5 min loopband, 5 min crosstrainer)
 
Laatst bewerkt:
Cardio is een must om strak te worden. onder strak versta ik wel 10% en minder.
1.Als je van heel hoog vet% komt is het al vaak voldoende om eerst alle snoep eruit te halen.
2.Dan pas nog wat meer op je kcal letten.
3.Cardio toevoegen.
4.Low-carb/carb cyclen.
 
cardio is top:D ik redt het iig niet zonder(A)
 
Bijzaak? hoe komen jullie echt droog te staan dan? ;-)
 
niet eens

heb maanden lang gedieet zonder cardio erbij te doen en met matig resultaat, nu ben ik terug 1 maand aan het cutten MET 4x20 minuten in de week HIIT cardio erbij en het gaat veeeeel sneller

Dan zat je misschien wel te hoog in kcal, maar ik ben het wel met je eens. Het gaat allemaal wat makkelijker met cardio buiten het feit om dat het goed voor je hart is ed. Je kan meer eten wat mentaal wel fijn is imo.
 
Back
Naar boven