Fitness Seller

Bulken werkt niet!

Bulken werkt niet!


  • Totaal stemmers
    342

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid sinds
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
Om nog maar eens een oude discussie uit de kast te halen: wat is het nut van bulken, waarom werkt het beter dan gewoon iets meer eten zodat je genoeg hebt om te groeien? Welke wetenschappelijke onderbouwing is er om 'teveel' te eten? Geef je ongezouten mening waarom het werkt of juist waarom niet.
 
Big_T zei:
Om nog maar eens een oude discussie uit de kast te halen: wat is het nut van bulken, waarom werkt het beter dan gewoon iets meer eten zodat je genoeg hebt om te groeien? Welke wetenschappelijke onderbouwing is er om 'teveel' te eten? Geef je ongezouten mening waarom het werkt of juist waarom niet.
Wat versta je onder bulken? Iets meer eten als je onderhoud is toch theoretisch al bulken?
En je moet toch iets meer eten als je verbrand want anders bouw je geen spier op. Dat merk je namelijk wel met cutten
 
Wat versta je onder bulken? Iets meer eten als je onderhoud is toch theoretisch al bulken?
Onder bulken versta ik (en ik veronderstel de meesten) dat je flink wat meer eet dan je eigenlijk nodig hebt om aan alle behoeften te voldoen.

En je moet toch iets meer eten als je verbrand want anders bouw je geen spier op. Dat merk je namelijk wel met cutten
Je hebt de energie van je metabolisme, van de training, van het werk, maar daarboven heb je de energie die het groeiproces vraagt. Over die laatste gaat het. Je kan bijvoorbeeld net zolang jezelf testen tot je net genoeg hebt om dat proces te laten doorgaan, of je kan zeggen ik doe er gewoon 1000 kcal bij zodat het zeker voldoende is. Dat zijn dus 2 manieren. Ik ben benieuwd waarom het ruime overschot volgens velen een extra stimulans zou zijn. Men heeft die stelling vaak verdedigd door te zeggen dat er dan een meer anabole omgeving is in het lichaam. Dit is alleen nooit echt bewezen voor zover ik weet.
 
Je zegt het al, flink meer eten dan je nodig hebt is natuurlijk niet nodig ;)
 
Velen vinden dus van wel, ben daarom benieuwd naar hun onderbouwing;)
 
Ik ben ook erg geintresseerd in wat de meeste hierover denken.

Zelf ben ik voor een lange 'clean' bulk fase met evt. wat cardio om vooral massa te pakken met zo min mogelijk vet, zodat je tegen de zomer mss een maandje moet cutten voor je weer op je oude bf% zit, ipv je blind staren op de kg's en meer vet dan massa winnen, waarna je nog eens lang moet cutten, wat vaak ook weer gepaard gaat met massaverlies, alsof je dus 2 stappen voruit zet en dan weer 1 stap terug. Nu heb ik nog niet zo'n idee of dit allemaal zo drastisch is, train ook nog niet zo lang dus dat verklaart dan mijn eerste zin:D.
 
Tja ik eet eigenlijks totdat ik weet dat ik groei.
Mijn onderhoud zou ergens bij de 3500 kcal. liggen en ik bulk met 4200 kcal.
Dus tja ik bulk wel echt, maar dat onderhoud is eigenlijks veel te moeilijk te berekenen. Dat is nooit nauwkeurig.

Ik heb het wel na de cut geprobeerd om met de cijfers van de uitkomst van de onderhoudberekening te bulken. Dus 300 kcal. meer eten dan je verbrand. Maar toen stond ik wel met alles echt stil...
Kracht ging ook maar erg slecht voorruit. En daar merk ik het meestal het eerst aan als ik voldoende eet.
 
Mugje zei:
Tja ik eet eigenlijks totdat ik weet dat ik groei.
Mijn onderhoud zou ergens bij de 3500 kcal. liggen en ik bulk met 4200 kcal.
Dus tja ik bulk wel echt, maar dat onderhoud is eigenlijks veel te moeilijk te berekenen. Dat is nooit nauwkeurig.

Ik heb het wel na de cut geprobeerd om met de cijfers van de uitkomst van de onderhoudberekening te bulken. Dus 300 kcal. meer eten dan je verbrand. Maar toen stond ik wel met alles echt stil...

Dan is dat dus je onderhoud. Berekeningen kloppen natuurlijk nooit 100 % ;)

Ik weet wel dat ik in de toekomst minder extreem ga bulken. Het vet gaat er zo moeilijk af. Maarja, dat zeg ik nu, maar ik hou eigenlijk teveel van lekker eten ;) :D

Maar ik zou gewoon je onderhoud berekenen en dan net zoveel kcal opbouwen tot je langzaam gewicht wint.

Voordeel van extreem bulken, is dat je megasterk word.
 
Ik vind het nogal moeilijk om te bepalen of ik genoeg binnenkrijg om optimaal te groeien. Heb het weleens helemaal uitgerekend via de tabellen en dan 'clean' bulken maar dat werkte voor mij toch minder goed dan 'zwaar' bulken. Daarom neem ik liever iets teveel.
 
Ik eet nu 7 dagen normaal ipv 4 dagen normaal en 3 dagen een beetje . Niet meer uitgaan is daar een mooie stap in geweest .

Het is net of ik 10 jaar aan het primen was :D want ik ben nu op een 3 maand 13 kg bijgekomen en vet% is niet gestegen . Ik hou de vetten laag en de eiwitten en KH hoog maar ik zit ook niet veel boven men onderhoud .

Ik maak men eetschema/behoefteschema wel zodanig dat ik naar een gewicht toewerk met een bepaald vet % en dat gaat momenteel goed dus .
 
KaLe zei:
Dan is dat dus je onderhoud. Berekeningen kloppen natuurlijk nooit 100 % ;)
idd ja dat weet ik nu ook want ik groei dus nu wel met 4200 kcal.:)
Voordeel van extreem bulken, is dat je megasterk word.
En dat is idd een lekker gevoel!
 
Vorig jaar teveel gegeten in de zogenaamde 'bulkperiode' , maar als het zomer wordt zit je met de gebakken peren. Groeien deed ik wel, kwam ongeveer 16kg aan in 7 maanden, waarvan 7,5kg spiermassa.

Best leuk, maar zie die resterende 8,5kg en het restje wat er al zat maar eens af te trainen in korte tijd.

Voor mij dus geen bulken meer, wel clean bulken. Dan maar iets langzamer aankomen, maar wel met de zekerheid dat het 90% spiermassa is. Ik kan die vetwinst gewoon niet hebben, wil nooit meer boven 12% uitkomen!
 
Bulken werkt.

Br J Nutr. 1986 Jul;56(1):1-9. Related Articles, Links

Deliberate overfeeding in women and men: energy cost and composition of the weight gain.

Forbes GB, Brown MR, Welle SL, Lipinski BA.

Department of Radiation Biology and Biophysics, University of Rochester School of Medicine and Dentistry, New York 14642.

1. Thirteen adult females and two males were overfed a total of 79-159 MJ (19,000-38,000 kcal) during a 3-week period at the Clinical Research Center, Rochester. The average energy cost of the weight gain was 28 kJ (6.7 kcal)/g, and about half the gain consisted of lean body mass (LBM) as estimated by 40K counting. 2. A survey of the literature disclosed twenty-eight normal males and five females who had been overfed a total of 104-362 MJ (25,000-87,000 kcal) under controlled conditions: twenty-five of these had assays of body composition, and three had complete nitrogen balances. 3. When these values were combined with those from our subjects (total forty-eight), there was a significant correlation between weight gain and total excess energy consumed (r 0.77, P less than 0.01) and between LBM gain and excess energy (r 0.49, P less than 0.01). Based on means the energy cost was 33.7 kJ (8.05 kcal)/g gain and 43.6% of the gain was LBM; from regression analysis these values were 33.7 kJ (8.05 kcal)/g gain and 38.4% of gain as LBM. 4. Individual variations in the response could not be explained on the basis of coïtus, initial body-weight or fat content, duration of overfeeding, type of food eaten, amount of daily food consumption or, in a subset of subjects, on smoking behaviour. 5. The average energy cost of the weight gain was close to the theoretical value of 33.8 kJ (8.08 kcal)/g derived from the composition of the tissue gained

50% is wel erg veel, ik heb gehoord dat andere studies iets van 25% halen en dat lijkt me beter (bij mensen die niet trainen).

Anyways, je hebt daarna een bult vet weg te werken van heb ik jou daar, maar je hoeft tenminste niet al die tijd heel precies met marges te werken. Beetje een botte bijl methode, maar het zou moeten werken.
 
hee, waarom kan ik niet "bewerken"

anyways, voor andere studies ga naar www.pubmed.org en zoek op "overfeeding lbm"
 
Als je extreem bulkt, zal je LBM sowieso meer toenemen dan dan wanneer je minder extreem bulkt. Echter blijft de vraag hoeveel je van die LBM overhoudt wanneer je het bijkomende vet er weer af cut. Ook blijf het de vraag hoe groot gedeelte van die LBM ook daadwerkelijk spiermassa is.

Zelf ga ik dit jaar iets nieuws proberen. Eerst 2 maanden bulken, dan een maand cutten. Of in ieder geval iets wat er op lijkt. Ik denk dat dit mn insuline gevoeligheid ten goede zal komen en z blijf k ook year round in shape

Owja en een cleane bulk doe ik al helemaal niet aan. Een cleane cut kan ik inkomen als je honger hebt. Misschien benadeel ik hier mn insuline gevoeligheid dan weer, maar ach, als ik dan wel kan genieten van lekker eten :D
 
wazzup zei:
Bulken werkt.



50% is wel erg veel, ik heb gehoord dat andere studies iets van 25% halen en dat lijkt me beter (bij mensen die niet trainen).

Anyways, je hebt daarna een bult vet weg te werken van heb ik jou daar, maar je hoeft tenminste niet al die tijd heel precies met marges te werken. Beetje een botte bijl methode, maar het zou moeten werken.

Jep die heb ook gelezen.

Mooi is dat sumo worstelaars de grootste hoeveelheid LBM hebben van iedereen :D
 
hee, waarom kan ik niet "bewerken"

anyways, voor andere studies ga naar www.pubmed.org en zoek op "overfeeding lbm"
Is een bug, opgelost volgende update. Maar dat gaat dus over ongetrainde personen, de spiermassa (of liever LBM) neemt toe door het aantal glycogeen en vocht dat zich opstapelt in de spieren. Het is veel moeilijker te bewijzen dat overfeeding bij atleten werkt. Ik zou bulken ook niet onmiddelijk gelijk stellen aan wat men noemt overfeed, sowieso ga ik ervan uit dat je meer moet eten dan je verbruikt, het groeiproces (herstel, eiwitsynthese) kan je namelijk niet berekenen door BMR en activiteiten op te tellen.
 
Bulken werkt voor mensen met een goed P-ratio, hetzij van nature (ecto's & ecto-meso's) danwel 'geassisteerd' maar niet als je beroerde genen hebt.
Heb in de afgelopen 750 dagen exact bijgehouden wat ik at en hoeveel ik trainde etc. met als doel om te kunnen voorspellen wat mijn onderhoud zou zijn op basis van training (cardio, KT) en gewicht.

In de periode dat ik aan het overeten was (lang verhaal, kwam neer op poging 'interessant' willen koken voor mijn vriendje die het vervolgens niet lustte want geen exotisch eten/groenteliefhebber ) was de P-ratio allerbelabberdst en kwam neer op 50%. Moet zeggen dat vet tot op het setpoint eveneens razendsnel verdwijnt als je weer minder gaat eten, maar de extra spiermassa verdwijnt eveneens als sneeuw voor de zon.
 
Yzord zei:
Je zegt het al, flink meer eten dan je nodig hebt is natuurlijk niet nodig ;)
Nee maar het is toch leuk he:D
Ik ben een groot voorstander van bulken.
Ok voor het mentale aspect, als je in de cut zit kijk je uit naar de bulk en omgekeerd.
 
Ik bulk altijd zo dat ik 3 kg per maand +- aankom
Heb een lange tijd(lees4 maanden) geprobeerd langzaam te bulken om te kijken waarop ik groei, steeds langzaam verhogend
In die tijd ben ik 0,5 kg aangekomen, dus ik wil graag zekerheid en hou van groei, ook al is het vet
Ik verlies vet heel erg snel dus cutten is voor mij geen probleem
Op naar de 17 % bf:D
 
Back
Naar boven