AndroidHealthClinic

Wat is het Beste Buikspier Training Programma?

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
Als mensen denken aan bodybuilding dan is één van de eerste dingen die in hun gedachten springen het showen van de biceps en ... de buikspieren of abs. Vrouwen zijn er gek op, mannen zouden er alles voor doen of laten. Elke man heeft weleens voor de spiegel gestaan met een ingetrokken buik, of gedroomd van een six-pack zoals de vele modellen en atleten. Kan die droom realiteit worden? Wat moet je allemaal doen om echte blokjes te kweken, hoe lang duurt het nu écht voor je ze hebt? Hoe belangrijk zijn genen in het hele verhaal en wat is dé beste workout denkbaar?

<h3>Wat is het beste buikspier training programma?</h3>

  • De rol van genen
  • De rol van dieet en cardio
  • De rol van krachttraining en specifieke oefeningen
  • Maak jouw ideale schema
  • Welke oefeningen kan je doen zonder apparaten (lichaamsgewicht) voor bijv. op vakantie?

BONUS vraag: Hoe lang heb jij erover gedaan om je eerste wasbord te verkrijgen?

Van alle posts wordt er in een poll door de leden één winnaar gekozen die het meest complete artikel kan schrijven. Prijs voor deze week:
  • 1000 Karma punten
  • Tegoedbon om te gebruiken bij Sportfood.nl van €5 bij een bestelling onder de €50 en €10 bij bestelling boven de €50.

NIEUW: Maak op het einde van het jaar bovendien kans op een gratis Elite Lidmaatschap bij de verkiezing van het beste artikel van het jaar!


Succes :)

<h3>Gerelateerde Topics</h3>

 
[Afbeelding niet meer beschikbaar]


Buikspieren, een heel interessante spiergroep.
Gewoon een spier als alle andere in je lichaam maar toch behandelen veel mensen deze spier anders.

Om te beginnen wat mythes uit de weg ruimen:

Mythe 1:

De buikspieren zijn een bundel aaneengeknoopte spiermassa's
In werkelijkheid is wat algemeen de buikspieren worden genoemd één spier: de rectus abdominis. Deze loopt van de onderkant van de ribbenkast naar het bekken. De reden dat deze eruit ziet als een six-pack komt doordat er horizontale en verticale pezen verschillende secties vormen. De pezen vormen de verdeellijnen die je ziet. oké, misschien zie je ze nog niet, maar dat zal snel veranderen!

Mythe 2:

Je moet honderden herhalingen doen om goeie buikspieren te krijgen
Fout! De rectus abdominis is een spier zoals de biceps, borst, schouders enzovoort. Om een diep en gepolijst middel te krijgen moet je het opbouwen. Ja, ik zei opbouwen, maar geen paniek. Je zal heen uitstulpende pens krijgen van een buik vol spieren, omdat de rectus abdominis redelijk vlak is, en hij wordt strakgetrokken door de voornoemde pezen.

Hoe dan ook, om ervoor te zorgen dat deze pezen dieper komen te zitten zodat je een goede aftekening krijgt, moet je genoeg spiermassa opbouwen zodat deze boven de pezen uitkomt. En hoe bouw je spieren op? Met toenemende weerstandstraining: gewicht toevoegen aan je buikspieroefeningen waar mogelijk, en werken naar acht tot twintig herhalingen per set.

Mythe 3:

Voor de beste resultaten moet je je buikspieren iedere dag trainen
Echt niet! Nogmaals, de rectus abdominis is een spier zoals je borst, rug en zo. Als je je buikspieren intensief traint over de volledige lengte, dan dienen ze te rusten om te herstellen en zich te vernieuwen. Train je buikspieren nooit vaker dan drie keer per week op niet-opeenvolgende dagen, en twee kan beter zijn als je ze met hoge intensiteit traint.

Mythe 4:

De crunch is de beste buikspieroefening
Dat is hetzelfde als zeggen dat de leg extension de beste quadricepsoefening is. Natuurlijk, het isoleert de spier die je wilt trainen,maar de meeste bodybuilders weten dat isolatie-oefeningen niet de beste oefeningen zijn om massa te verkrijgen. In het geval van de quadriceps betekent dat squats en leg presses.

Voor wat betreft de buikspieren heeft een recente studie uitgewezen dat zelfs de fiets-oefening - het rondtrappen van je benen in de lucht terwijl je op je rug ligt - meer elektrische reacties, of weefsel-activering, teweegbrengt in de rectus abdominis dan de platte crunch. Waarom? Spieren zijn zo ontworpen dat ze het beste samen kunnen werken met andere spieren, en bij de buikspieren houdt dat in dat de heupspanners mee moeten werken.

Andere oefeningen die deze spieren als een team laten werken zijn hanging knee-ups, schuine knee-ups en schuine situps. Het spreekt vanzelf dat, als je die oefeningen met momentum (oftewel met veel kracht en snelheid) uitvoert, waarbij je je bovenlichaam of benen door de lucht gooit bij iedere herhaling, dat ze dan inferieur zijn aan de strikte crunch. Je moet volledige controle hebben om de beste buikspier-effecten te verkrijgen.

Mythe 5:

De standaard crunch is een oefening waarbij de rectus abdominis over zijn gehele bewegingsuitslag getraind wordt
ls je crunches op de grond of op een platte bank uitvoert, train je alleen het bovenste Ab Benchtweederde deel van de 'range of motion' van de buikspieren. Om het andere een-derde deel van de beweging te trainen moet je rug 30 graden naar achteren gebogen worden, zodat de rectus abdominis volledig gestrekt wordt.

Aangezien de bovenkant van je lichaam niet door de grond heen kan bewegen, moet je de crunch uitvoeren met onderrug-support dat het toestaat dat je je bovenlichaam naar achteren kan buigen. Dat is ook de gedachte achter de Ab Bench, met zijn afgeronde rugplaat.

De kabel trekt je naar achteren over het kussen, zodat je onderrug licht gebogen wordt en de rectus abdominis gestrekt is. Vanuit die positie kan je je lichaam naar voren trekken naar de crunch-positie en een volledige buikspieraanspanning krijgen.

Oefening op de Ab BenchBijna iedereen die een volledige crunch op de Ab Bench doet comfortabeler om gewicht toe te voegen als je sterker De Ab Bench maakt het ook makkelijker en comfortabeler om gewicht toe te voegen als je sterker wordt. Onthoudt dat je toenemende weerstandstraining nodig hebt om spiermassa op te bouwen.

De meeste sportscholen hebben echter geen Ab Bench, maar je kan de oefening simuleren door cable crunches te doen waarbij je je onderrug ondersteunt. Je kan een partner zijn of haar hand op je onderrug laten leggen, zodat je een lichte onderrugbuiging en een goeie spierstrekking krijgt bij iedere herhaling. Je kan ook cable crunches doen door omgekeerd op een preacher bench te gaan zitten, waarbij je het armkussen laag zet om je onderrug te ondersteunen.

Mythe 6:

Leg Raises die je doet op het eind van een bankje is één van de beste buikspieroefeningen
Als je de bovenstaande discussie over teamwerk bij spieren hebt gelezen, zou je kunnen denken dat leg raises de spieren als team laat werken en de rectus abdominis voldoende stimuleert, maar ze vaak werken ze bijna alleen maar de heupspanners waarbij de rectus abdominis fungeert als stabilisator in een statische aangespannen toestand. Met andere woorden, je krijgt niet veel - zo niet geen - dynamische beweging in je buikspieren, alleen maar in je heupspanners. Dit kan zo zijn als je ze niet correct uitvoert. Je moet je heupen omhoog rollen naar je bovenlichaam toe bij de top van iedere herhaling; trek je knie in je borst. Als je die heuprol niet dot, dan train je je buikspieren niet effectief, alleen maar je heupspanners.

De meeste sporters krijgen de heuprol niet meteen voor elkaar als ze hangen, dus begin eerst met de schuine versie. Met je hoofd omhoog op de schuine buikbank en je benen licht gebogen, trek je je knieën op en naar je borst toe totdat je heupen van de bank af zijn. Pauzeer, en laat je benen zakken terwijl je ze strekt. Je moet wel de bovenkant van de bank vastpakken ter stabilisering.

De hangende versie moet je op dezelfde manier uitvoeren, waarbij je je knieën op en naar je borst toe trekt, terwijl je je heupen omhoog rolt. Je krijgt deze belangrijke heup rol niet bij de verschillende leg raise oefeningen, of je ze nu uitvoert op het einde van een bankje of op de grond, wat ze tot inefficiënte buikspieroefeningen maakt. Onthoud dat je die heupen omhoog rolt.

Mythe 7:

Alles wat je nodig hebt zijn situps - of een andere samengestelde oefening voor je middel - om fantastische buikspieren te ontwikkelen
Hoewel je goede buikspieren kan ontwikkelen door alleen maar een samengestelde oefening zoals situps te doen, waarbij je heupspanners worden gebruikt in teamverband, is dit niet de meest effectieve manier om je middel te perfectioneren. De meeste sporters zullen snellere resultaten bereiken door de rectus abdominis te bewerken vanuit drie specifieke posities bij iedere training, met maximale inspanning:

begin met een spierteamwerk-oefening, zoals situps of knee-ups (vergeet de heuprol niet)
volg dit op met een oefening die de rectus abdominis goed strekt om er voor te zorgen dat de meeste spiervezels bewerkt worden, en een volledige bewegingsuitslag te verkrijgen
isoleer de rectus abdominis en forceer deze om te trainen in de volledige aanspanningspositie
Een training die al de bovengenoemde eisen volbrengt bestaat uit situps of knee-ups (middenstuk), cable crunch met onderrugondersteuning of Ab Bench crunch pulls (strekken) en crunches met een twee seconden durende persing in de toppositie (aangespannen). Zie ook de twee routines aan het einde van dit artikel.

Mythe 8:

Als je je buikspieren consequent traint met een perfect en efficiënt programma, krijg je uiteindelijk het six-pack waar je naar verlangt
Niet als een laag vet je middel bedekt. Blijf dus van de six-packs af als je een six-pack wilt. Zolang je vetpercentage boven de 12 procent is, zullen je buikspieren verborgen blijven, ongeacht de getraindheid van je rectus abdominis. Je moet je vet wegdiëten om je ontwikkelde buikspieren te zien.

Mythe 9:

Side Bends helpen om esthetische buikspieren te krijgen
Zware side bends, uitgevoerd met een dumbbell (handhalter) in één hand, bouwen je obliques aan de zijkanten van je middel op, wat niets anders doet dan je middel breder maken en de illusie geeft van smalle schouders. Ieks! Niet echt iets wat een bodybuilder wilt.

In het geval dat je functionele buikspierkracht nodig hebt voor een andere sport en het je niets uitmaakt hoe je lichaam eruitziet, dan kan je zeker zware side bends in je programma stoppen. Je zal meer kracht krijgen in je romprotatie, precies wat bijvoorbeeld een football lineman nodig heeft. Denk ook niet dat lichte side bend of twists met een bezemsteel je handvatten eraf zullen smelten.

Mythe 10:

Het trainen van je buikspieren met meer sets en herhalingen zal je vet wegsmelten zodat je je six-pack kan zien.
Sorry, maar dit zal niet gebeuren.
Alhoewel recent onderzoek uitwijst dat plaatselijk vetverbranden wel kan.
Je moet namelijk zolang trainen dat je krachtoefeningen bijna op cardio gaan lijken en dan zit je nog met 0.1... gram vet verbranding.... onbegonnen werk dus.

De meeste sporters vinden het vreselijk om te horen, maar ze moeten een strikt dieet aanhouden en/of cardio-training doen om vet kwijt te raken over hun hele lichaam. Tellen honderd situps niet als calorieverbrandende cardio-training? Nee. Die honderd situps verbranden minder calorieën dan er in een kleine appel zitten.

Een betere strategie is om geleidelijk het aantal calorieën die je inneemt naar beneden te brengen - verwijder 100 tot 200 calorieën van je dagelijkse inname iedere drie weken - en/of voeg wat a van je dagelijkse inname iedere drie weken - en/of voeg wat aërobische training toe aan je trainingen. Dat is de manier om uiteindelijk het vet van je middel kwijt te raken.

Zodra je vetpercentage onder de tien procent uitkomt zal je je buikspieren gaan zien. Als je je buikspieren wilt zien als je gewoon ontspannen staat, dan moet je je vetpercentage onder de zes procent zien te krijgen. Voor de meeste mensen houdt dat in dat je nog meer kleine caloriereducties iedere twee tot drie weken moet doorvoeren, totdat je dagelijkse calorie-inname in de buurt van 2000 calorieën komt te liggen.

Als je vetpercentage nog steeds onacceptabel is als je je calorie-inname tot het minimum hebt gebracht, dan zal je meer cardio werk en/of vetverbrandingssupplementen moeten toevoegen om je metabolisme omhoog te brengen om van dat laatste beetje vet af te komen. Hoe lager je vetpercentage komt, hoe moeilijker het is om nog slanker te worden.

Geef echter niet op. Als je volhoudt en met de juiste trainingsroutine en een methodische caloriereductie kan een perfect middel ook voor jou werkelijkheid worden, samen met meer dan je deel aan bewonderende blikken.

(Calorieën gebaseerd op gemiddelden)

Twee efficiënte buikspier aanvallen en aanspanningposities:

1. middenstuk: incline knee-ups 2 x 10
SHinclineab.jpg



2. strekken: cable crunches met onderrugondersteuning 2 x 10
Cable Seated Crunch

3. aangespannen: crunches (drie seconden vasthouden aan de top) 1-2 x 10

[Afbeelding niet meer beschikbaar] AB bench

1. warm-up: Ab Bench crunch 1 x 10
2. gemodificeerde superset (rust 1.5 minuten tussen de sets):

1. hanging knee-ups 2-3 x 8-10 Weighted Hanging Leg-Hip Raise
2. Ab Bench crunch pulls 2-3 x 8-10


Opmerking:

Deze twee trainingen zijn ontworpen om een maximaal vezelgebruik in de rectus abdominis te verkrijgen. De eerste training krijgt dat voor elkaar door de drie aanspanningposities van de spier te trainen. De tweede omvat ook de drie posities, maar verhoogt het vezelgebruik door een samengestelde oefening af te wisselen door een aanspanningspositie-oefening.

De aanspanningspositie-oefening, de Ab Bench crunch pulls, activeert meer motor units (zenuwcentra die spiervezels aansturen) om het vezelgebruik in de samengestelde oefening die volgt - hanging knee-ups - te verhogen.

Extra:

Een veel gemaakte fout bij sit-up of cruch bewegingen is het trekken aan het hoofd. Niet doen! Je belast je onderrug extra en neemt de spanning bij je buikspieren weg.

Leg je handen bv op je borst of leg ze op je voorhoofd.
Des te verder je ze naar achter legt zoveel te meer weerstand je creëerd.
Dus als je je armen achter je uitstrekt verzwaar je de oefening.

Bij een cruch ook nooit te hoog willen gaan. Enkel je schouders optillen!


Bron vermelding:
http://www.ironmanmagazine.com
 
* De rol van genen
ja,iemand die van nature uit weinig lichaamsvet aanmaakt kan beter een wasbordje kweken en behouden,dan een rasechte boterfabriek zoals ik...

* De rol van dieet en cardio


dit is het grootste belang voor DE ABS...buikspieroefingen doen er weinig aan volgens mij om een wasbordje te krijgen...wat buikspieroef wel doet das je spieren vergroten,maar als je de bovenlaag vet niet aftraint door dieten en cardio dan zullen die grote buikspieren nooit tevoorschijn komen...

* De rol van krachttraining en specifieke oefeningen


weining...zoals eerder gezegt zal het enkel je spieren vergroten en dus niet zichtbaar maken naar mijn inzien...

* Maak jouw ideale schema

-crunches met ab rol toestanden
-decline crunches
-hangend beenheffen

in superset,1 oefening van elk direct achter elkaar...that will make em burn :D

* Welke oefeningen kan je doen zonder apparaten (lichaamsgewicht) voor bijv. op vakantie?

gewoon cruchen en beenheffen op de vloer....

BONUS vraag: Hoe lang heb jij erover gedaan om je eerste wasbord te verkrijgen?


2 jaar geleden en dat zal een kleine 2 maand geduurd hebben,toen ben ik van ongeveer 12% naar 6% gekomen en waren de abs goed zichtbaar,zelfs mooie adertjes :D,vooral door dieëten,trainde toen buikspieren maar 1 x per week ofzo (half uurtje)

jammer genoeg heb ik die sinds dien nietmeer teruggezien in die staat :p
 
ABS kun je vanuit twee optieken bekijken:

qua KRACHT:

genen:
natuurlijk belangrijk, maar kracht is goed te trainen!

dieet en cardio: 'vijanden' als het gaat om opbouwen van kracht. :D

Ideale schema:
Compounds (en dan het liefst unilateraal beladen in een balanstechnisch gezien zo lastig mogelijke positie: bijv one handed OH squats, windmills etc), turnoefeningen: levers, L-seats, flags. Alles waarbij de benen gestrekt en ver van het lichaam gehouden worden. All you need.

CRUNCHES SUCK

Voor op vakantie: L seats. punt. Die kun je ALTIJD en OVERAL doen. (en zijn ook nog eens erg pittig)

en de tweede optiek:

qua UITERLIJK:

I don't care, maar ongeveer alle bovengenoemde punten inc een voedingspatroon waar je ripped van wordt/blijft. Dus cardio en dieet zijn hier bij sommige vetzakken blijkbaar nodig :D
Persoonlijk sinds mn 12e een sixpack gehad, nooit verloren, ook niet toen ik op 7 a 8000 kcal per dag zat een jaar geleden en weer een jaar daarvoor helemaal niks aan sport deed. Tijdens een bezoek aan het plaatselijke zwembad met mn oudere neef en nicht (was toen een jaar of 11) viel het me op dat mn neef een erg strakke buik had, het werd een sixpack genoemd en DAT WILDE IK OOK.
Welnu, ik heb net zolang geoefend en getraind totdat ik een L-seat kon, kweekte direct een staalhard setje abs mee, ben tot op de dag vandaag de kunst van beide niet verloren.

bottom-line: Compounds & L/V-seats rule, crunches suck cocks for money
 
ABS kun je vanuit twee optieken bekijken:

qua KRACHT:

genen:
natuurlijk belangrijk, maar kracht is goed te trainen!

dieet en cardio: 'vijanden' als het gaat om opbouwen van kracht. :D

Ideale schema:
Compounds (en dan het liefst unilateraal beladen in een balanstechnisch gezien zo lastig mogelijke positie: bijv one handed OH squats, windmills etc), turnoefeningen: levers, L-seats, flags. Alles waarbij de benen gestrekt en ver van het lichaam gehouden worden. All you need.

CRUNCHES SUCK

Voor op vakantie: L seats. punt. Die kun je ALTIJD en OVERAL doen. (en zijn ook nog eens erg pittig)

en de tweede optiek:

qua UITERLIJK:

I don't care, maar ongeveer alle bovengenoemde punten inc een voedingspatroon waar je ripped van wordt/blijft. Dus cardio en dieet zijn hier bij sommige vetzakken blijkbaar nodig :D
Persoonlijk sinds mn 12e een sixpack gehad, nooit verloren, ook niet toen ik op 7 a 8000 kcal per dag zat een jaar geleden en weer een jaar daarvoor helemaal niks aan sport deed. Tijdens een bezoek aan het plaatselijke zwembad met mn oudere neef en nicht (was toen een jaar of 11) viel het me op dat mn neef een erg strakke buik had, het werd een sixpack genoemd en DAT WILDE IK OOK.
Welnu, ik heb net zolang geoefend en getraind totdat ik een L-seat kon, kweekte direct een staalhard setje abs mee, ben tot op de dag vandaag de kunst van beide niet verloren.

bottom-line: Compounds & L/V-seats rule, crunches suck cocks for money

ik denk dat squats en deadlifts het best ezijn buik ong.
 
Buik is altijd een van mijn mindere punten geweest:(
kost me veel tijd en energie...dieeten, cardio...pfffff:eek:
Ga komende periode aan de slag met zoveel mogelijk afwisseling in mijn schema, dus verschillende oefeningen en veel, weinig reps (met gewicht).

Ook pak ik er verschillende toestellen bij en ga ik het twisten opvoeren, en dan direct na de training (heb gemerkt dat dit bij mij goed aanslaat;) ).
Verder ga ik wat CLA aan mijn supplementie toevoegen, nooit geproeft maar
het schijnt een lekker hulpmiddeltje te zijn...dus gaan we dat proberen:meal: :D.

Maar dat het veel tijd en energie gaat kosten voor wat resultaat is zeker:eek:.
 
Buik is altijd een van mijn mindere punten geweest:(
kost me veel tijd en energie...dieeten, cardio...pfffff:eek:
Ga komende periode aan de slag met zoveel mogelijk afwisseling in mijn schema, dus verschillende oefeningen en veel, weinig reps (met gewicht).

Ook pak ik er verschillende toestellen bij en ga ik het twisten opvoeren, en dan direct na de training (heb gemerkt dat dit bij mij goed aanslaat;) ).
Verder ga ik wat CLA aan mijn supplementie toevoegen, nooit geproeft maar
het schijnt een lekker hulpmiddeltje te zijn...dus gaan we dat proberen:meal: :D.

Maar dat het veel tijd en energie gaat kosten voor wat resultaat is zeker:eek:.

gewoon gruwelijk gaan cutten gast, ripped dave! waarom doe je ook niet mee in oktober?
 
De rol van genen
Je genen zijn natuurlijk belangrijk. Als je van nature een ectomorph bent zul je natuurlijk eerder abs zien dan als je een mesomorph bent. Het is trouwens ook in je genen bepaald of je een 8-pack of een 6-pack hebt. Je kan nog zo hard trainen, maar als je geen genetische aanleg hebt voor een 8-pack zul je die nooit krijgen. Het is namelijk genetisch bepaald hoeveel 'groeven' je in je rectus abdominis hebt. Bij de meeste mensen is zijn dit trouwens gewoon 6 groeven.

De rol van dieet en cardio
Het is belangrijk dat er geen laag vet over je buikspieren zit om de definitie ervan te zien. Het is dus nodig om een laag bodyfat gehalte te hebben, dit kan je bereiken met een dieet en cardio.

De rol van krachttraining en specifieke oefeningen
De buikspieren zijn net als alle andere spieren in je lichaam, ze groeien door weinig reps met zwaar gewicht. Dus ik train mijn buikspieren dus altijd met een zwaar gewicht en 10-12 reps.
Je hebt vier spieren die bij je abs horen. Dit zijn de external obliques, de internal obliques, de rectus abdominis en de transversus abdominis.
De internal obliques zie je niet van buitenaf, maar die worden automatisch meegetraind met de rest.
Crunches en situps zijn goede oefeningen om even de buikspieren op te warmen, en als je ze goed uitvoerd en zwaarder maakt kunnen het ook wel massabouwers zijn. Crunches zijn vooral goed voor de bovenkant van de rectus abdominis, en situps voor de gehele rectus abdominis.
L-seats en leg raises zijn ook goede oefeningen die je ook kunt verzwaren door een gewicht aan je benen te hangen. Deze oefeningen zijn goed voor de onderkant van je rectus abdominis.
Verder heb je nog V-ups voor de gehele abdominis. Je kunt side bents doen voor de external obliques, ook worden twists wel gedaan maar dat vind ik persoonlijk een oefening voor beginners, tenzij je deze oefening met een machine kan doen die je kan verzwaren met gewicht. Verder kun je oefeningen als de planche en de flag doen.
Ook zijn compounds zoals deadlifts en squats goede oefeningen om je buikspieren mee te trainen.

Maak jouw ideale schema
Ik doe zelf altijd op een 'rust' dag mijn ab workout, die doe ik dan thuis. Dit is het schema dat ik meestal doe:
3 x 12 situps op een decline ab bench
3 x 12 stiff leg raises op een decline ab bench, met hoofd aan de hoogste kant van de bench, en benen en kont moeten uisteken aan de onderkant. Als extraatje kun je als je benen boven zijn je onderrug nog even op tillen.
3 x 12 side bents
3 x 12 decline crunches
Daarna een altijd nog even een mooie flag proberen. (met je schouders op de rand van je bench en de rest van je lichaam horizontaal recht in de lucht, dit lukt me trouwens nooit)

ik begin met situps als een soort opwarmertje, daarna de stiff leg raises omdat dit geen burn-gevoel geeft. Dat burn gevoel word veroorzaakt door melkzuur en dat komt weer door onvolledige verbranding in de spieren (te weinig zuurstof), dit is een natuurlijke respons van je lichaam als je spieren oververmoeid raken. Op een gegeven moment krijg je zoveel melkzuur in je spieren dat ze gaan verkrampen, waardoor je moet stoppen. Ik doe daarom als tweede de stiff leg raises omdat die zwaar zijn en je krijgt er niet zo snel een brand gevoel van, je kan dus langer doorgaan. Ik vindt ze zelf ook lekker intensief.

Welke oefeningen kan je doen zonder apparaten (lichaamsgewicht) voor bijv. op vakantie?
Je kunt crunches, situps, L-seat, planche en lying leg raises doen met je lichaamsgewicht.

Hoe lang heb jij erover gedaan om je eerste wasbord te verkrijgen?
Een maandje ongeveer. Als je laag staat in je bodyfat dan heb je al snel een wasbord.
 
gewoon gruwelijk gaan cutten gast, ripped dave! waarom doe je ook niet mee in oktober?

Klopt Mass, als ik diep ga lukt het..maar dan moet ik echt op de knieeen hoor:D, vaak had ik al strepen op de rug en benen maar was ik totaal niet tevreden met de progressie op de buik..daar blijven we aan werken;).

Zit nog volop in de voorbereidingen m.b.t. mijn nieuwe project en kan niet precies inschatten hoeveel tijd etc. in het promotionele gaat zitten...altijd
een overweging natuurlijk om in oktober mee te doen maar kom af en toe tijd tekort om een keiharde voorbereiding te doen. Ze hebben toch wel een veteranen klasse voor Ome Dave??? :D
 
even vraagje tussendoor, wat is beter:
gewone crunches en hierdoor sets van 30+ reps maken of
weighted crunches en je reps hierdoor onder de 15 houden?
 
even vraagje tussendoor, wat is beter:
gewone crunches en hierdoor sets van 30+ reps maken of
weighted crunches en je reps hierdoor onder de 15 houden?

weighted crunches van max 15. Of doe ze zo eens:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

met je enkels en knieën TEGEN mekaar en je ellebogen breed. En vanuit je buikspieren trekken. Als je met je borst richting knieën gaat uitademen of niet ademen op lege longen en knijpen zo hard je kan voor 2 seconden, dan langzaam teruggaan.
 
[Afbeelding niet meer beschikbaar]


Inleiding

Rondlopen met een lekkere sixpack op het strand en al die vrouwelijke ogen moeten weerstaan die wel eens over jouw buikje willen gaan. Een zachte streling … met het oog, misschien meer maar …
are you willing to pay the price voor dat lekkere buikje?
Een sixpack komt pas lekker tevoorschijn bij een vetpercentage van 8-11%, bij meisjes is dit 13-16% Dit is sneller bereikbaar voor magere ecto’s. maar magere ecto’s krijgen dan weer moeilijker die spiermassa erbij. De iets forsere medemens die het makkelijker heeft met spiermassa gainen zal dus moeten afvallen om die blokjes tevoorschijn te laten komen. Zowel beiden zullen er hard voor moeten werken. No excuses !!!

We gaan niet te diep in de anatomie van de buikspier ingaan. Het zal je toch niet helpen bij de trainingen dus even in het kort. De buikspieren bestaan uit 2 grote delen: De rectus abdominus die zorgt voor de sixpack spiertjes en de obliques oftewel schuine buikspieren die zich bevinden naast de sixpackspieren. Meer hoef je niet te weten.


De rol van genen

Genen zijn overrated, als je begint met fitness of bodybuilding dan weet je waar je aan begint. Ik hou niet van gezaag over goede en slechte genen. Ecto’s (zoals ik) die zeggen dat ze alles doen en maar niet bijkomen, lekker de schuld steken op de genen. Het mag dan iets langer duren voor ecto’s eer ze een respectabele spiermassa ontwikkelen, endo’s hebben ook hun probleempjes. Die moeten dan weer strikter op hun voeding letten om niet te veel aan te komen en afvallen is al helemaal niet leuk. Slechts enkelen onder ons zullen gezegend zijn met een mesolichaam. Voor degenen die hier niet bijhoren. Leer er mee leven. Heb wat over voor de sport, al duurt het iets langer of ook al moet je meer in de cut. Wees niet lui en steek het niet op de genen dat je geen sixpack kan krijgen.

Want een lekkere buik kan IEDEREEN krijgen. Je genen zullen wel bepalen of je een sixpack hebt, een fourpack of een eightpack. De meesten hebben een sixpack. Maar no matter hoeveel blokjes je hebt, je kan ze altijd mooi laten uitkomen. De genen bepalen wel de vorm. De ene heeft lange blokjes, de andere superbreede blokjes, de ene misschien met een iets raardere vorm … Maar dat maakt allemaal nix uit om jouw buikje mooi te laten uitkomen !!!
Dus welke genen je ook hebt, iedereen maakt kans om die ogen op het strand op zich gericht te krijgen.


De rol van dieet en cardio

Zoals je eerder kon lezen zal je vetpercentage rond de 8-11% moeten liggen of 13-16% voor meisjes als je wilt dat ze er njammie moeten uitzien. Geen nood je hebt nog tijd genoeg om te cutten. De zomer is nog wel een paar maand veraf. Toch is het aan te raden er op dit moment aan te beginnen. Ga maar in de cut. Beter te vroeg dan te laat. Vind je de buikspieren nog steeds niet goed genoeg achter de cut dan kan je nog altijd clean bulken en ze lekker aanpakken.


De rol van krachttraining en specifieke oefeningen

Om je buikje te ontwikkelen zal je er zowiezo voor moeten trainen.
De buikspier herstelt in tegenstelling tot andere spieren veel sneller. 3 x per de buikspieren aanpakken is dan ook ideaal. Hiervoor zijn verschillende methoden zeer geschikt. Maar het is vooral de techniek en de intensiteit van de persoon die traint die de doorslag zullen geven. Indien je een advanced bodybuilder bent zal je wrs de voorkeur geven om de buik op te splitsen naargelang je trainingsschema (bovenbuik, onderbuik, zijkant). Nogmaals: dit is voor gevorderden.

Het ding is, je kan crunches doen en je kan crunches doen. Ik bedoel hiermee dat als je crunches doet niet perse de buikspieren hard aanpakt. Vele mensen trekken hun hoofd omhoog. Anderen trekken met hun schouders. Sommigen die dan hun hoofd niet ondersteunen trekken met hun ellebogen of gebruiken hun benen bij sommige oefeningen. Zelfs al lijkt het voor iemand anders dat je de oefening juist uitvoert kan het zijn dat je ze totaal niet goed doet. Om je buikspieren effectief te trainen moet je vanuit je buikspieren bewegen. Het is echter moeilijker dan je denkt en alleen mensen die hun buikspieren vaak trainen zullen na een tijdje echt de beweging door beginnen hebben. En vanaf het moment dat je de bewegingen doorhebt wordt het pas fun. Terwijl je vroeger 10 sets nodig had om de buikspieren te laten verzuren heb je er nu nog maar 4 nodig. Probeer eens voordat je training begint 1 setje te doen van een buikspieroefening. En probeer daarbij alleen de buikspieren aan te spannen en alleen deze tijdens de beweging te gebruiken. Kijk daarbij alleen recht naar het plafond en hou je schouders en hoofd stil of … gebruik gewoon die wiegelroldingen die op de matjes liggen zoals in vele gyms. Je hoofd wordt dan ondersteund, je armen staan in een veel betere houding en je zal je beter kunnen concentreren op die buikspieren. Bij mij in de gym kan je er zelfs gewichten aan hangen. Lekker handig toch?

Bij sommige oefeningen kan je niet puur alleen vanuit je buikspieren bewegen maar let er toch altijd op. Een tweede ding dat je kan helpen is de ademhaling.
Ademhaling is van cruciaal belang bij buikspieroefeningen. Heb je het ook al niet eens gehad dat je ff 20 herhalingen sit ups doet en dat je toch die buikspieren amper gevoeld hebt? Het ding is dat je ademhaling verkeerd zit.
De buikspieren kunnen niet volledig samentrekken zolang er lucht in de longen zit. Bij de beweging van je hoofd richting knieën moet je ALTIJD uitademen of niet ademen (op bijna lege longen) en als je terug gaat naar de beginpositie inademen. Toch is dit niet zo vanzelfsprekend. Buikspieroefeningen kunnen zeer intens zijn waarbij je toch wat vaker tussendoor wilt ademen. Als je adem te kort hebt keer dan terug naar de beginpositie en adem daar een extra keer. Maar blijf wel de buikspieren aanspannen. Of behoor jij tot de mensen die supersnelle crunches doet? Dan kan je altijd 1 keer inademen en direct weer uitademen en een extra crunch doen zonder adem.
Ik ben meer voorstander van gecontroleerde bewegingen dus mij zal je nooit crunches supersnel zien uitvoeren. Als ik naar boven ga even vasthouden en mijn buikspieren extra dichtnijpen en weer gecontroleerd naar beneden. Geloof me dat het hard killing is als je alles geeft. De verzuring is enorm, de pijn is immens groot.

Maar let op, doe dit niet als je moet schijten. Iedereen heeft het wel al eens gehad, ff een scheetje tussendoor toen je alles gaf. Maar wees hier toch voorzichtig mee. Ga altijd eerst eens naar het toilet en pers daar alles uit. Het is meteen een goede warming up en je omliggende op de buikmatjes zullen het appreciëren.
Dat ik meer te vinden ben in de tragere beweging omdat ik dan mijn buikspieren echt kan dichtnijpen betekent niet dat ik iets tegen snelle crunches heb. Deze zijn extreem goed om kracht te ontwikkelen en zelfs meer dan dat. Afwisseling is trouwens zoals altijd belangrijk. Voor je buikspieren heb je dan ook extreem veel varianten dus als je eens iets anders wilt denk ik niet dat je een probleem zal hebben. Toch moet je niet teveel afwisselen ook. Zorg dat je eerst zeer goed wordt in bepaalde oefeningen. De basisoefeningen zijn er dan ook niet voor niets.

Stretchen: Vaak vergeten maar zeer belangrijk. Je buikspieren zijn het al zeker niet gewoon om gestretched te worden, doe het dan ook. Leg je neer, maak je rug hol, adem diep in, je borst omhoog en je voeten 2 cm van de grond. Lekker relaxed zo stretchen!!

Even in het kort:
-Ga altijd eerst even naar het toilet.
-Trek je lichaam omhoog vanuit je buikspieren:
doe de beweging zo veel mogelijk gecontroleerd en beter iets trager of waar je de buikspieren nog eens extra bij aanspant bovenaan dan snel en ongecontroleerd waarbij je gebruik maakt van de beweging om je omhoog te krijgen of trekt met andere lichaamsdelen
-Maximum 30 seconden rust tijdens de sets (je buikspieren hebben niet veel rusttijd nodig in tegenstelling tot andere spieren)
-Adem altijd uit bij de beweging van je hoofd naar je knieën of adem niet tijdens deze beweging.
-Train 3 keer per week je buikspieren op het einde van de totale training of vlak voor je cardio doet.
-Stretch je buikspieren


Maak jouw ideale schema

Crunch (aangepast)

Iedereen kent deze oefening wel, ikzelf doe deze oefening aangepast met mijn benen tegen mekaar (enkels en knieën) en mijn bovenbenen vertikaal tov de grond.
Dan nijp ik mijn buikspieren echt volledig dicht en maak ik een kleine beweging van mijn knieën naar mijn borst en van mijn borst naar mijn knieën. Dit is een gecombineerde crunch en reverse crunch. Als je borst en knieën elkaar bijna raken even vasthouden en gecontroleerd terug komen. Met deze beweging voel ik echt mijn volledige buik branden. Lekker hard knijpen en lekker hard pijn hebben. Een aanrader vind ik. Het kan wel zijn dat je wat onstabiel ligt. Ik heb altijd de neiging wat naar rechts te draaien maar op zich is dat niet erg.
In het begin deed ik deze met mijn benen op een bankje en mijn enkels en knieën tegen mekaar. In de beginpositie waren mijn knieën al redelijk dicht bij mijn borst zodat ik echt mijn bovenste blokjes zou kunnen voelen werken. Als je ze dus niet doet zoals op de eerste manier doe ze dan op de tweede manier voor je bovenste buikspieren. Echt lekker voor de burn in je bovenste blokjes of op de eerste manier in je volledige buikspier. Probeer toch altijd extra te knijpen in je buikspieren als de borst en knieën elkaar bijna raken want deze oefening doe ik vooral voor de bovenste blokjes.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]


Reverse crunch

Hiermee beweegt je hoofd niet richting je benen maar je benen richting je hoofd (reverse). Dit is een goede oefening voor de onderkant van je buikspieren. Er zijn terug verschillende vormen. Naargelang hoe gevorderd je bent. Belangrijk is dat je altijd je armen achter je hoofd ergens aan vasthoud. Zo kan je de focus meer leggen op de buikspieren. In het begin leer je het met gebogen knieën, daarna kan je overgaan naar gestrekte benen en als dat ook goed lukt op een decline bankje. Helaas hebben ze in mijn gym geen decline bankje dus ik doe het plat op de grond maar met een halve beweging met gestrekte benen en als mijn benen zich 90 graden tov de grond bevinden buig ik ze en probeer ik mijn borst te raken. Dit is echt goed om je buikspieren volledig dicht te nijpen. Deze oefening wordt aangeraden om als eerste te doen omdat de onderkant buik meestal niet getraind wordt door vele mensen en dus achterloopt en omdat je de rechte buikspieren er ook al wat mee aanpakt. Als je echter al altijd je onderkant buik getraind hebt doe je ze gewoon wanneer je zelf zin hebt. Belangrijk is dat je ze traag en gecontroleerd uitvoert.

reversecrunch1.jpg




[Afbeelding niet meer beschikbaar] [Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]


Janda sit ups:

Isoleren meer de rechte buikspieren door de heupflexors redelijk uit te schakelen. Lijkt op een gewone sit up maar je moet de kontspieren en de hamstrings aanspannen. Belangrijk is weeral de zeer trage en gecontroleerde uitvoering. Wordt ook wel aangeprezen als een van de beste abs oefeningen !!!

jandasit1.jpg
jandasit2.jpg

Filmpje: http://www.bodybuilding.com/fun/videos/2006/jandasitup.wvx
Voor meer informatie, zeker lezen als je deze oefening gaat doen:
Bodybuilding.com - Exercise Guides Database.
Max Muscle Sports & Fitness



Decline sit up:
Indien je de Janda sit up nog niet aankan, de gewone sit up maar dan op een decline bench:
Je kan een grotere beweging maken dan bij de sit ups die je op de grond doet en als zelfs dat te gemakkelijk wordt kan je de beweging nog verder doen dan het punt waarop er geen weerstand meer is (als je vertikaal tov de grond komt) maar dan zelf je buikspieren extra aanspannen en alles geven. Let wel op: deze oefening is blessuregevoelig voor de onderrug en naargelang dat je ze uitvoert kan ze zelfs niet effectief genoeg zijn voor je buikspieren omdat de heupflexoren een belangrijke rol kunnen spelen. Zelf doe ik ze niet maar moesten we een decline bankje in de gym hebben kan je ze wel doen.

Advanced beginner:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Intermediate:
declinecrunch1.jpg
declinecrunch2.jpg



Twisted crunches:

Normaal train ik mijn schuine buikspieren (obliques) niet maar met deze oefening pak je ook de tussenribspieren (intercostales) aan en de rechte buikspieren. Omdat het zo een volledige oefening is en de tussenribspieren vaak vergeten worden raad ik deze oefening ook als enige oefening voor de schuine buikspieren aan. De schuine buikspieren worden al genoeg gepakt bij andere compoundoefeningen en je wilt niet dat deze te groot worden omdat dan je V-vorm verloren gaat. En niet alleen de V-vorm door je smalle taille, brede lats … ook de schouders zullen kleiner lijken! omdat de zijkant van je buik breder wordt. Wil je de schuine buikspieren echt meer aanpakken, dan zijn daar zeker nog geschiktere oefeningen voor. Sommige mensen vinden het gewoon leuk om de schuine buikspieren te trainen. Omdat ze verslaafd zijn aan de extra verzuring. Geen probleem. Veel herhalingen (+25) is dan aan te raden. Tenzij je er echt massa op wilt bouwen. Dan kan je beter zwaar gaan met minder herhalingen (max 15) Dit geldt trouwens ook voor de rechte buikspieren. Once again: maximum 30 sec pauze tussen de sets

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Of air bike:

abs-exercises-air-bike.gif


3 keer per week 4-6 setjes in totaal is meer dan voldoende. Dit maakt 12-15-18 setjes per week !! Begin met 4 setjes per week, als je oefeningen goed kan maak ze dan moeilijker, als je ze daarna goed kan, doe er dan 1 setje bij en zo doorgaan … Principe van je buikspieren een extra prikkel te geven om te groeien. Als je meteen al 6 setjes gaat doen van de zwaarste oefeningen heb je nix om op verder te bouwen en geraakt je lichaam eraan gewend. Ikzelf doe slechts 4-5 setjes, naargelang ik me voel en ik ga prima vooruit. Alhoewel er nog wat vet over zit maar dat cardio ik er zo af als ik wil (ecto)
Deze oefeningen zijn niet per se de beste maar als je ze doet zoals hierboven zijn het echte killers. Afwisseling is echter de boodschap. Ook eens met gewichten trainen zoals zware cable crunches of knee raises en tal van andere oefeningen zijn zeker een must do. Sommigen hebben trouwens meer aanleg voor de ene oefening dan voor de andere. Lenige meisjes zullen bevoorbeeld weinig problemen hebben om knee raises met gestrekte benen te doen terwijl vele mannen hier eerst flink wat leniger mogen voor worden.
Verander om de 6 weken zeker 1 oefening. En doe altijd minstens 2 verschillende oefeningen. Bij voorkeur 3. Ga altijd zwaar !!! Geef altijd alles want alleen door altijd het maximum te geven van jezelf bij buikspieroefeningen krijg je killer-abs. Je buikspieren worden dagelijks al veel gebruikt bij simpele dingen: uit een stoel komen, niezen, lachen … En als je moet kakken dan worden je buikspieren echt wel hard samengetrokken!!! Meer dan 3 keer per week buikspieren trainen = not done. Vergeet niet dat je buikspieren al genoeg getraind worden bij deadlifts, squats, barbell curls en vele andere compound oefeningen. Overtraining = spierverlies !!!


Welke oefeningen kan je doen zonder apparaten (lichaamsgewicht) voor bijv. op vakantie?

Zie hierboven, als je een bed hebt of een matras zit je goed. In een bed neemt je rug trouwens een zeer aangename houding aan waardoor je de buikspieren zeer diep kan aanspannen.
 
weighted crunches van max 15. Of doe ze zo eens:
http://users.pandora.be/svu/crunch.jpg

met je enkels en knieën TEGEN mekaar en je ellebogen breed. En vanuit je buikspieren trekken. Als je met je borst richting knieën gaat uitademen of niet ademen op lege longen en knijpen zo hard je kan voor 2 seconden, dan langzaam teruggaan.

thx el smurfo, ben van plan binnekort weer keihard mn abs aan te pakken. zal bovenstaande manier proberen
 
buikspieren

training

over training bestaan zoveel verschillende theorien en niemand weet echt wat wel of niet werkt.
de mensen die al jaren trainen kunnen voor zichzelf wel zeggen wat voor hun niet werkt, maar ook zij kunnen niet met 100% zeggen dat ze precies dat doen waardoor ze maximale progressie boeken.

zo is het ook met buikspieren

hieronder een heel aantal discussies of theorien over buikspieren die ik kort zal behandelen en mijn mening zal geven


1 - buikspieren hebben tussen setjes minder rust nodig dan andere spieren - onjuist


er word door sommigen gezegd dat buikspieren tussen de setjes veel sneller herstellen dan andere spieren en hierdoor zul je voor de beste resultaten minder rust tussen je setjes moeten houden

mijn mening

volgens mij zijn dit vooral mensen die meer dan 15 herhalingen per setje doen voor buikspieren, zoals al bekend is train je op deze manier op kracht-uithoudingsvermogen en is ook bekend dat je dan minder rust nodig hebt tijdens een setje, dat is logisch want je traint dat je meer herhalingen met hetzelfde gewicht in kortere tijd kan doen.

als je verzwaarde buikspieroefeningen doet met ongeveer je 8rm dan zul je merken dat iets meer rust ten gunste kan komen aan het aantal herhalingen tijdens de volgende setjes.

om buikspieren optimaal te trainen moet je ze met meer herhalingen trainen dan andere spieren - onjuist

er word gesteld dat buikspieren beter ontwikkelen als je er meer herhalingen voor moet doen omdat de buikspieren voornamelijk slow twitch vezels bevatten en die worden pas vermoeid als je meer herhalingen doet

mijn mening

ik zou niet weten of dat van die slow twitch vezels waar is, maar mocht dat zo zijn dan denk ik nog dat ondanks deze vezels veel minder groeipotentie hebben ze toch het beste groeien als je ze zwaar belast rond je 8rm, anders train je gewoon op kracht uithoudingsvermogen en daar is nog nooit iemand een beer mee geworden.

buikspieren moeten branden - onjuist

je leest hier vaak dat mensen zeggen van tijdens die oefening voel ik mijn buikspieren goed branden en dus heb ik ze goed getraint

mijn mening

als dit al zo zou zijn waarom worden andere spieren dan niet tot branden aan toe getraint.
branden betekent een ophoping van melkzuur in je spieren en dat is nu niet bepaald goed voor je herstel en groei. je maakt veel meer spiercellen kapot en hebt daardoor veellanger spierpijn zonder dat er extra groei plaats vind omdat het eiwitgedeelte van de spiercel niet voldoende geprikkeld is met zware gewichten.

je moet hele korte herhalingen bij buikspieroefeningen doen onjuist

dit is in verband met bovenstaande. als je namelijk veel korte herhalingen maakt voel je de spier sneller branden doordat het melkzuur niet goed weg kan en je dus sneller verzuurt

mijn mening

net zoals met elke andere spier moet je de herhalingen over een zo groot mogelijke range of motion doen.

de concentrische (aanspannende) fase moet gecontroleer explosief worden uitegvoerd en de exentrische (ontspannende) fase moet gecontroleerd, maar niet te langzaam worden uitgevoerd voor maximale hypertrophy van het eiwitgedeelte van de spiercel.

buikspieren moeten vaker getraint worden dan andere spieren - onjuist

dit is in combinatie met al het bovenstaande.
als je traint met meer dan 15 herhalingen per set, maximaal 30 seconden rust tussen een set en dus traint op krachtuithoudingsvermogen dan herstel je sneller en kun je dus vaker trainen

mijn mening

ik vind dus dat je om een goeie wasbord te krijgen ook moet trainen op het vergroten van de buikspieren en dus niet op kracht-uithoudingsvermogen.
je moet dus net zoveel oefeningen/setjes/herhalingen doen als andere spieren en dus ook net zo vaak trainen als andere spieren.
train je met een split van alle spiergroepen 1 keer per week dan doe je buikspieren ook 1 keer per week.


conclusie
train je buikspieren op de volgende manier als je voor grote blokjes gaat

- net zo vaak als andere spieren
- net zo veel oefeningen als andere spieren (schuine en rechte buikspieren samen genomen)
- over een zo groot mogelijke range of motion
- met niet meer dan 12 herhalingen
- normale rust tussen de setjes
- evenveel setjes als met andere spieren

welke oefeningen?

- doe alleen dus oefeningen die je kunt verzwaren of oefeningen waarbij je niet meer dan 12 herhalingen kan maken.
- doe liever oefeningen met kabels dan op machines (die zijn veelal te blessuregevoelig voor ellebogen en onderrug

goeie oefeningen naar mijn mening

- staande rope crunches
-------pak een stang die aan ene pulley vast zit boven je hoofd vast en beweeg je ellebogen richting je knieën
- knielende rope crunches
-------zelfde als hierboven alleen nu zit je op je knieën
- cable reverse crunch
-------bind je voeten vast aan een lage pulley, hou je met je armen ergens aan vast en trek je knieën naar je toe
- dubbele cable crucnh
------- bij een dubbele pulley. ga op de grond liggen en bind je voeten vast aan de lage pulley en pak een stang beet die je aan de andere lage pulley beweeg je kniën en ellebogen tegelijk naar elkaar toe (echt een killer deze)


dieet

hier kan ik kort over zijn

hoe groter je buikspieren hoe hoger het vet% kan zijn dat je ze nog ziet.
hoe droger je bent hoe mooier je buikspieren.




nog wat andere kleine dingen

andere spoerten zoals bepaalde vechtsporten kunnen je een sterke core geven maar geven geen grote abs
squatten en deadliften geld hetzelfde als hierboven

op vakantie: op vakantie moeten je buikspieren al klaar zijn je moet dan lekker niks doen en rusten.....vergeet de buikspieroefening dan
 
Laatst bewerkt:
Buikspieren hebben tussen setjes minder rust nodig dan andere spieren – JUIST/ONJUIST

Als we trainingstechnieken zoals supersets achterwege laten dan herstellen buikspieren nu eenmaal sneller dan andere spieren. Natuurlijk speelt de intensiteit van de training een rol. Als je 3 keer per week je buikspieren aanpakt met 4-6 setjes (6 voor de gevorderde) is het zeker niet aan te raden om langer dan 30 sec te wachten. Tenzij voor beginners, maar dan zou ik lichtere oefeningen aanraden. Wrm? Buikspieren moet je niet met zachtheid behandelen. Je buikspieren zijn wat meer gewoon dan je andere spieren. Je gebruikt ze constant als je wandelt, opstaat, lacht, moet gaan kakken, zelfs als je praat. Buikspieren moet je daarom net als je kuiten laten afzien. Door ze telkens veel hersteltijd te geven gaat de extra prikkel deels verloren. Mensen die echt al lang hun buikspieren trainen en de kneepjes ervan doorhebben zullen misschien zeggen “als je ze maar hard genoeg aanpakt” Naar mijn mening ben ik hier ook deels mee akkoord. Toch vind ik het belangrijk dat je spiergroepen als de buik en kuit optimaal aanpakt, ook dmv stretching.
Echter heb je wel gelijk bij een andere manier van trainen. Als je maar 2 keer of slechts 1 keer per week de buik traint dan ga ik ervan uit dat je een pak meer setjes doet om je spieren af te laten zien en dat je na x-aantal sets die 30 sec gewoon niet meer haalt en om dan verder te kunnen of meer herhalingen te kunnen doen moet je gewoon meer tijd tussen de setjes laten. Jouw uitspraak klopt dan ook volledig maar is niet in het algemeen geldig vind ik.
Iedereen die 3 keer per week traint zou zeker niet teveel rust moeten laten tussen de sets, hoeveel reps je ook doet. Terug is afwisseling de boodschap. Als je al een lange tijd 3 x per week traint kan je eens 6 weken slechts 2 keer per week gaan trainen maar met iets meer sets. Nieuwe prikkel = nieuwe groei.


Buikspieren moeten branden – juist

Als je de oefeningen perfect uitvoert met ademhaling, beweging en intensiteit dan kan je me niet vertellen dat je de buikspieren niet voelt verzuren tot zelfs hevige pijn. Buikspieren hebben die extra prikkel absoluut nodig volgens mij. Toen ik begon met fitness dacht ik dat de oefeningen op zich wel zwaar genoeg waren. Mijn buikspieren groeiden wel, maar slechts amper. Nu ik alles doe volgens mijn artikel hierboven groeien ze beter als ooit tevoren. In het begin was het moeilijk en kon ik de pijn amper aan maar nu zou ik nooit nog anders willen. Maar ze MOETEN idd niet noodzakelijk branden, alleen groeien ze dan wel iets trager als je niet alles geeft.
Ik kan verkeerd zijn maar wat ik zeg is dan ook mijn ervaring. Ik heb al vele tientallen artikelen gelezen over buikspieren, vaak met tegengestelde meningen of andere trainingstechnieken. Maar ik vind het toch een aanrader om je buikspieren volledig te laten samentrekken tijdens een oefening en een logisch gevolg is dan ook dat ze gaan branden en pijn doen.


Je moet hele korte herhalingen bij buikspieroefeningen doen – Onjuist/juist

Hangt af van de oefening, er zijn zoveel oefeningen, zoveel varianten. Voor zoveel mogelijk de bovenkant van de buik te nemen bijvoorbeeld zijn crunches met je knieën bijna tegen je borst ideaal. Dit hoeft niet gemakkelijk te zijn. Je kan een gewicht in je handen pakken. Je armen gestrekt achter je hoofd houden, extra nijpen als je naar boven probeerd te komen … Maar de beweging blijft kort. Voor vele andere oefeningen geld je uitspraak inderdaad. Het hangt gewoon zoals vele dingen af van wat je doet en met welke intensiteit.


Buikspieren moeten vaker getraind worden dan andere spieren – juist/onjuist

Dit hangt af van je trainingsmethoden. Ik train 3 keer per week en vind dit optimaal. 1 keer per week zoals een traditionele split vind ik TE WEINIG. Je kan ze dan wel superhard aanpakken waar je dan 2 dagen buikspierpijn van hebt maar de rest van de week laat je ze onbenut. Zoals eerder gezegd, je buikspieren herstellen sneller dan andere spieren. Maak hiervan gebruik.

Als je echter uiteindelijk dat lekkere sixpackje hebt bereikt waar je al zo vaak van droomde kan je ze gewoon verder onderhouden met 1 keer per week als je niet wilt dat ze er te groot komen uit te zien of een andere methode is ze nog atlijd meermaals per week aanpakken maar met een hoog aantal herhalingen (+25)
 
Buikspieren hebben tussen setjes minder rust nodig dan andere spieren – JUIST/ONJUIST

Als we trainingstechnieken zoals supersets achterwege laten dan herstellen buikspieren nu eenmaal sneller dan andere spieren. Natuurlijk speelt de intensiteit van de training een rol. Als je 3 keer per week je buikspieren aanpakt met 4-6 setjes (6 voor de gevorderde) is het zeker niet aan te raden om langer dan 30 sec te wachten. Tenzij voor beginners, maar dan zou ik lichtere oefeningen aanraden. Wrm? Buikspieren moet je niet met zachtheid behandelen. Je buikspieren zijn wat meer gewoon dan je andere spieren. Je gebruikt ze constant als je wandelt, opstaat, lacht, moet gaan kakken, zelfs als je praat. Buikspieren moet je daarom net als je kuiten laten afzien. Door ze telkens veel hersteltijd te geven gaat de extra prikkel deels verloren. Mensen die echt al lang hun buikspieren trainen en de kneepjes ervan doorhebben zullen misschien zeggen “als je ze maar hard genoeg aanpakt” Naar mijn mening ben ik hier ook deels mee akkoord. Toch vind ik het belangrijk dat je spiergroepen als de buik en kuit optimaal aanpakt, ook dmv stretching.
Echter heb je wel gelijk bij een andere manier van trainen. Als je maar 2 keer of slechts 1 keer per week de buik traint dan ga ik ervan uit dat je een pak meer setjes doet om je spieren af te laten zien en dat je na x-aantal sets die 30 sec gewoon niet meer haalt en om dan verder te kunnen of meer herhalingen te kunnen doen moet je gewoon meer tijd tussen de setjes laten. Jouw uitspraak klopt dan ook volledig maar is niet in het algemeen geldig vind ik.
Iedereen die 3 keer per week traint zou zeker niet teveel rust moeten laten tussen de sets, hoeveel reps je ook doet. Terug is afwisseling de boodschap. Als je al een lange tijd 3 x per week traint kan je eens 6 weken slechts 2 keer per week gaan trainen maar met iets meer sets. Nieuwe prikkel = nieuwe groei.


Buikspieren moeten branden – juist

Als je de oefeningen perfect uitvoert met ademhaling, beweging en intensiteit dan kan je me niet vertellen dat je de buikspieren niet voelt verzuren tot zelfs hevige pijn. Buikspieren hebben die extra prikkel absoluut nodig volgens mij. Toen ik begon met fitness dacht ik dat de oefeningen op zich wel zwaar genoeg waren. Mijn buikspieren groeiden wel, maar slechts amper. Nu ik alles doe volgens mijn artikel hierboven groeien ze beter als ooit tevoren. In het begin was het moeilijk en kon ik de pijn amper aan maar nu zou ik nooit nog anders willen. Maar ze MOETEN idd niet noodzakelijk branden, alleen groeien ze dan wel iets trager als je niet alles geeft.
Ik kan verkeerd zijn maar wat ik zeg is dan ook mijn ervaring. Ik heb al vele tientallen artikelen gelezen over buikspieren, vaak met tegengestelde meningen of andere trainingstechnieken. Maar ik vind het toch een aanrader om je buikspieren volledig te laten samentrekken tijdens een oefening en een logisch gevolg is dan ook dat ze gaan branden en pijn doen.


Je moet hele korte herhalingen bij buikspieroefeningen doen – Onjuist/juist

Hangt af van de oefening, er zijn zoveel oefeningen, zoveel varianten. Voor zoveel mogelijk de bovenkant van de buik te nemen bijvoorbeeld zijn crunches met je knieën bijna tegen je borst ideaal. Dit hoeft niet gemakkelijk te zijn. Je kan een gewicht in je handen pakken. Je armen gestrekt achter je hoofd houden, extra nijpen als je naar boven probeerd te komen … Maar de beweging blijft kort. Voor vele andere oefeningen geld je uitspraak inderdaad. Het hangt gewoon zoals vele dingen af van wat je doet en met welke intensiteit.


Buikspieren moeten vaker getraind worden dan andere spieren – juist/onjuist

Dit hangt af van je trainingsmethoden. Ik train 3 keer per week en vind dit optimaal. 1 keer per week zoals een traditionele split vind ik TE WEINIG. Je kan ze dan wel superhard aanpakken waar je dan 2 dagen buikspierpijn van hebt maar de rest van de week laat je ze onbenut. Zoals eerder gezegd, je buikspieren herstellen sneller dan andere spieren. Maak hiervan gebruik.

Als je echter uiteindelijk dat lekkere sixpackje hebt bereikt waar je al zo vaak van droomde kan je ze gewoon verder onderhouden met 1 keer per week als je niet wilt dat ze er te groot komen uit te zien of een andere methode is ze nog atlijd meermaals per week aanpakken maar met een hoog aantal herhalingen (+25)

mijn indeling jatten durf je wel :D


edit: nu zie ik dat je gewoon je tegenargumenten geeft op mijn stelling. zal het even goed doornemen


nog een aantal puntjes waar ik van mening met jou verschil


jij zegt: variatie = nieuwe prikkel = nieuwe groei
ik zeg: overload = prikkel = groei


blijf overloaden en je blijft groeien.

er zijn genoeg manieren om te blijven overloaden zonder echt variatie te hoeven toepassen

- breathing style sets om met je 10rm meer dan 10herhalingen per set te doen
- extremer is rust pauze sets om met je 10rm er bijna 2 keer zoveel herhalingen per set uit te persen


tuurlijk kan variatie helpen want er komt een punt dat overloaden nauwelijks meer gaat
je kunt dan denken aan meer sets en frequenter trainen
als laatste komt dan veranderen van oefening.

ook kun je het punt van stagnatie van overload verlengen door ABC trainingen te gaan doen.

over het branden

je hebt natuurlijk een punt. je voelt je spier altijd wel iets branden en pijn doen ook bij je 8rm
maar het branden waar ik het over heb kent iedereen denk ik wel en komt echt bij een herhaling of 20-30 bij buikspieren
dat is het gevoel van totale verzuring en niet van het feit dat de spier van binnen kapot gaat (directe spierpijn)
ik denk dat laatste manier van branden meer bijdraagt aan fabraak van de spier dan van opbouw


en waar ik het volkomen mee eens ben

alle spieren 2 keer per week bevalt mij veeeel beter dan 1 keer
 
Laatst bewerkt:
Je hebt volkomen gelijk van dat overloading hoor. Nieuwe prikkels kan je op vele manieren teweegbrengen. In mijn eerste post zei ik ook al "Begin met 4 setjes per week, als je oefeningen goed kan maak ze dan moeilijker, als je ze daarna goed kan, doe er dan 1 setje bij en zo doorgaan … Principe van je buikspieren een extra prikkel te geven om te groeien."
Nu zijn er tientallen manieren waarop je nieuwe prikkels kan genereren maar dat is weer een ander topic natuurlijk :p

Nu snap ik het beter van wat je bedoelt met branden. Als je idd 20-30 reps doet wil het inderdaad niet zeggen dat je ze goed getraind hebt om spiergroei te stimuleren. Tenzij je doel van de buiktraining onderhoud ofzo was.

Bij je artikel is het natuurlijk ook de manier waar je het op bekijkt. Vandaar dat ik bij vele dingen ook juist en onjuist denk. Hangt ervan af hoe je het bekijkt.
 
We gaan niet te diep in de anatomie van de buikspier ingaan. Het zal je toch niet helpen bij de trainingen dus even in het kort. De buikspieren bestaan uit 2 grote delen: De rectus abdominus die zorgt voor de sixpack spiertjes en de obliques oftewel schuine buikspieren die zich bevinden naast de sixpackspieren. Meer hoef je niet te weten.

Transversus vergeten.

Indien je een advanced bodybuilder bent zal je wrs de voorkeur geven om de buik op te splitsen naargelang je trainingsschema (bovenbuik, onderbuik, zijkant). Nogmaals: dit is voor gevorderden.

Er is geen onderbuik en bovenbuik indeling want het gaat over één spier gescheiden door bindweefseltussenschotten onderling.


En die latere post waarin je RNB tegenspreekt vind ik helemaal onjuist.
 
jeeeeeeeeeeeeeeezus....

mensen die zo geil zijn van crunches, hebben luiheid in hun genen. Functioneel gezien is die beweging zo'n beetje alleen van toepassing als je ligt en opstaat.

zo, nu zal ik het topic maar niet meer vervuilen :D
 
Back
Naar boven