MuscleMeat

8 obstakels in de cut en hoe ze te overwinnen

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid sinds
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
In het vorige topic van de week hadden we het over herstel, met name tijdens het cutten (of vet verliezen). In dit topic van de week gaan we na wat de obstakels tijdens de cut kunnen zijn die je weerhouden van je doelen - en hoe je deze het beste kan overwinnen. Velen hebben wellicht al voor minstens één van deze ostakels gestaan tijdens hun cut of dieet.

<h3>8 obstakels in de cut en hoe ze te overwinnen</h3>

  • Je wordt ziek: een verkoudheid, griep, ontsteking - of een combinatie! Wat kan jij allemaal voor tips geven om hier het beste door te komen? Tips mbt voeding bijv.
  • Je raakt je motivatie kwijt, en/of voelt je niet lekker door bijv. low carbs. Wat kan je het beste doen om hier door te komen?
  • Je eetlust is TE groot, je kan het niet volhouden om je aan je schema te houden. Hoe kan je dit probleem het beste aanpakken? Welke oorzaken en oplossingen zijn er?
  • Je verliest geen gewicht meer na enkele weken, maw je bent op een plateau. Wat kan je dan het beste doen?
  • Je bent een week bezig, maar nog helemaal niets aan gewicht verloren. Is dit reden tot paniek? Wat is het beste wat je nu kan doen?
  • Door je werk heb je op een bepaalde dag of dagen te weinig tijd over om te gaan trainen, hoe kan je dit compenseren?
  • Je wilt wel eten volgens je schema, maar door omstandigheden heb je niet de juiste voeding ter beschikking. Wat is het beste alternatief?
  • Je dieet valt samen met de feestdagen, je wilt je wel houden aan je voeding, maar de verleiding is groot. Hoe ga je hiermee om en kom je er het beste door?

BONUS vraag: wat vind jij het moeilijkst te overwinnen obstakel in de cut? Kan je tips geven om er beter op voorbereid te zijn?

Uit alle posts wordt er een week na dit topic in een poll door de leden één winnaar gekozen die het meest complete artikel heeft geschreven. Prijs voor deze week:
  • 1000 Karma punten
  • Tegoedbon om te gebruiken bij Sportfood.nl van €5 bij een bestelling onder de €50 en €10 bij bestelling boven de €50.

NIEUW: Maak op het einde van het jaar bovendien kans op een gratis Elite Lidmaatschap bij de verkiezing van het beste artikel van het jaar!


Succes :)

<h3>Gerelateerde Topics</h3>

 
Voor de tweede plaats in TVDW is er vanaf nu ook een troostprijs van 500 karma pt :)
 
nice topic :thumbs:
kan rond deze tijd heel goed van pas komen ;)
 
inderdaad, goed topic! Misschien kan ik er nog wat van leren :P
 
Ok, here we go...

<h3>Je wordt ziek: een verkoudheid, griep, ontsteking - of een combinatie!</h3>

Ziek worden is nooit leuk, en soms niet te voorkomen, vooral in de cut verminderd de weerstand van het lichaam omdat er grote prestaties worden gedaan onder minder energie. Wat zeker in zo'n cutperiode in je voordeel zal werken is naast je uitgebalanceerde voedingsschema wat extra vitamines te slikken, vooral goed blijven drinken (water dus!) en ook niet onbelangrijk, een goeie nachtrust! Let er ook op dat je na een heftige cardio sessie niet half bezweet en zonder jas of trui naar buiten gaat, ook al is dat lekker koel!

Word je toch ziek ondanks alles? Probeer dan boven alles nog steeds goed te blijven eten! Houd je zo veel mogelijk aan je voedings schema, en ga vooral niet minder eten om zo minder calorien binnen te krijgen en toch gewicht te verliezen.

<h3>Je raakt je motivatie kwijt, en/of voelt je niet lekker door bijv. low carbs.</h3>

Een gebrek aan motivatie overkomt bijna iedereen wel eens. Vooral in de cut is men wat minder vrolijk omdat je het met veel minder energie moet doen, en is de drang groter om er maar mee te stoppen. Vaak is het verlies van motivatie te verwijten aan het stellen van te hogen doelen. Als je voor jezelf een té hoog doel voor ogen houd, en die kan je niet of nauwelijks behalen, dan is de lol er al snel vanaf, uiteindelijk wil iedereen toch resultaat zien na al die moeite.

Probeer jezelf wat kleinere doelen voor ogen te houden, eventueel wekelijkse doelen, en doelen die goed haalbaar zijn. Als je deze steeds weer haalt, of zelfs overtreft, is de motivatie er ook steeds weer om door te gaan naar het volgende doel. Ondervind je hierbij veel last van het lage koolhydraat gehalte in je schema, probeer dan de koolhydraten een klein beetje te verplaatsen naar de momenten op de dag dat je je vutloos voelt. Neem vóór de training eventueel een caffeine pil, en neem overdags soms wat koffie (zonder melk en suiker) of cola light (tegenwoordig ook cola zero). Mocht dit allemaal niet goed helpen, dan kan je als laatste optie proberen om iets meer koolhydraten in je schema op te nemen, en kijken hoe je daar in vetverlies op reageert.

<h3>Je eetlust is TE groot, je kan het niet volhouden om je aan je schema te houden.</h3>

In mijn ervaring is eten meer een bezigheidstherapie als dat je echt eet om de honger, iemand die 6, 7 of soms wel 8 maaltijden op een dag eet, kan nooit honger hebben. Naar mijn mening zit de drang naar eten grotendeels tussen de oren!

Tijdens de cut ga je minder eten als dat je normaal doet, en daar gaat je lichaam in de eerste instantie niet echt tegen protesteren, maar ben je het zelf die er gewoontegetrouw behoefte aan hebt. Het lichaam krijgt met een goed uitgebalanceerd schema genoeg binnen, en kan het nooit honger lijden! Ook de zogenaamde honger-modus, of spaar-modus van het lichaam kan voorkomen worden met een goed voedings schema, je wilt eten omdat je het zelf wilt, niet omdat je lichaam er om schreeuwt!

Heb je hier ondanks een goed schema toch wat last van, neem dan dingen die calorie-arm zijn, of negatieve calorien hebben als tussendoortje (bv sla, komkommer, light producten zonder vetten zoals cola light of crystal clear, of gewoon water). En houd voor jezelf goed in gedachten, als je meer eet dan de bedoeling is, heb je de hele dag voor niks alle moeite gedaan om je aan je schema te houden!

<h3>Je verliest geen gewicht meer na enkele weken, maw je bent op een plateau.</h3>

Dit gebeurd bijna altijd! Je lichaam went aan routines, ook als deze routines niet is wat het lichaam wil, variatie is hier het grote geheim! Kom je op een plateau? Verlies je geen vet meer? Tijd voor verandering in zowel voeding als cardio. Gooi je voedings schema om, bereken opnieuw je dagelijkse behoefte als je al langer in de cut zit (je VVM kan veranderd zijn) en varieer in cardio. Dit hoeft niet zozeer méér cardio te zijn, soms volstaat het al om een andere vorm van cardio te doen, op een ander tijdstip van de dag, of een hogere intensiteit.

<h3>Je bent een week bezig, maar nog helemaal niets aan gewicht verloren. Is dit reden tot paniek?</h3>

Nee. Geen paniek, geen gestres! het is redelijk normaal als je in de eerste week nog geen gewicht verliest, vooral als je voor de eerste keer echt gaat cutten. Als dit bij jou het geval is, kijk dan nog eens goed naar je voedings schema, en schuif wat met de koolhydraten eiwitten en vetten, als het voor jou de eerste keer is, moet je nog even de verhouding zien te vinden die voor jou het beste werkt.

Een andere oorzaak die soms voorkomt is dat men vergeet méér water te drinken tijdens de cut. Vooral door de cardio is je behoefte aan water groter dan buiten de cut, drink je niet meer water dan anders, dan heb je grote kans dat je wat meer vocht op gaat slaan in je lichaam. regelmatig word er een onvakkundige vetmeting gedaan, en word er een hoop vocht mee gemeten waardoor het lijkt dat het vetpercentage niet is verminderd.

<h3>Door je werk heb je op een bepaalde dag of dagen te weinig tijd over om te gaan trainen, hoe kan je dit compenseren?</h3>

Dit is altijd vervelend, en daar doe je zelf bijna niks aan. Het belangrijkste is dat je je ten aller tijden zo veel mogelijk aan je voedings schema probeert te houden, ook al kan je die dag geen cardio doen! Verder train je in ideale situaties maximaal 5 dagen per week, en blijven er dus toch nog 2 dagen over om een gemiste training op te kunnen vangen.

<h3>Je wilt wel eten volgens je schema, maar door omstandigheden heb je niet de juiste voeding ter beschikking.</h3>

Waar een wil is, is een weg! Er zijn 1001 smoesjes te bedenken waardoor je niet kan cutten, of je niet aan je schema kan houden, maar als je het echt wilt, dan kan je het ook! Mocht er buiten je goeie inzet nou een moment voorkomen dat je echt geen maaltijd kan gaan eten, dan kan je voor noodgevallen beroep doen op de supplementen. Iedere bodybuilder heeft whey in huis, dit spul kan je in een zakje doen, en dat in een kleine shakebeker, een flesje spa blauw of kraanwater er naast, en je bent ten aller tijden voorzien van een noodvoorraad eiwitten als je geen maaltijd kan nemen! Een shake met whey en water maken, en het opdrinken kan binnen 10 seconden gebeurd zijn (persoonlijke ervaring).

<h3>Je dieet valt samen met de feestdagen, je wilt je wel houden aan je voeding, maar de verleiding is groot.</h3>

Het is zowiezo niet slim om een cut rondom deze dagen te gaan plannen, maar buiten dat... wil je nou droog worden, of wil je niet droog worden? Motivatie, doorzettingsvermogen, dicipline en een ijzere wil!! Als je deze dingen hebt, ben je al voor de helft geslaagd! Ook ik heb met een bakje tonijn op water gemixed met wat komkommer en ananas op eigen sap op m'n schoot gezeten tijdens een verjaardag, terwijl de slagroomtaart werd aangesneden! Je moet het willen, je moet er voor vechten, je moet er voor afzien. Droog worden is niet makkelijk, en alles wat moeilijk is, moet moeite voor gedaan worden.
 
Ik heb maar 1 tip die alle antwoorden bevat: Koop BFFM boek!! :D
 
Heel goede post van Centaur!
 
nette post centaur!!
 
Je wordt ziek: een verkoudheid, griep, ontsteking - of een combinatie!

De meesten hebben volgens mij last van ziek worden tijdens cutten =>vitamienen, vooral van die zware multievitamienen die men aan zwangere vrouwen voorschrijft.
Maar volgens mij ligt de grote oorzaak van ziek worden aan het te diep gaan tijdens trainingen...trainen geeft zowiezo al een flinke deuk aan je afweersysteem, maar als je voldoende eet is er meer herstel zonder dat je daar al te veel gevolgen van hebt.
Tijdens het cutten is je herstelvermogen na een training minder omdat je minder eet dan je nodig hebt, toch?
Daarom lijkt het mij zeer onverstandig om tijdens het cutten tot spierfalen te trainen. Gegarandeerd dat je tijdens de cut zeer regelmatig ziek bent.


Je raakt je motivatie kwijt, en/of voelt je niet lekker door bijv. low carbs.

Lang cutten zorgd ervoor dat je gedemotiveerd raakt => laat het vet daarom niet te veel oplopen en zodoende hoef je ook minder lang te cutten.

regelmatig weer meer carbs eten geeft volgens mij je lichaam niet de kans om zich aan te passen.


Je verliest geen gewicht meer na enkele weken, maw je bent op een plateau.

Opnieuw je behoefte uitrekenen, en overschat je traningen niet...zelf telde ik voor een zware training van een uur 500Kcal...nu kijk ik hoeveel gewicht ik heb verzet => voor ieder 50 kg die je verzet heb 1Kcal nodig: voor 5 sets van 10 herhalingen à 100 kg verbruik je dan 100Kcal.
Dus behalve je tijden een training 25000 KG verzet heb je volgens mij geen 500 Kcal nodig voor deze training.


Door je werk heb je op een bepaalde dag of dagen te weinig tijd over om te gaan trainen, hoe kan je dit compenseren?

Terug gaan eten op je onderhoud om spierverlies tegen te gaan = is ook weer voordelig om je stofwisseling op te krikken.


Je wilt wel eten volgens je schema, maar door omstandigheden heb je niet de juiste voeding ter beschikking.

Pas je aan aan de omstandigheden, durf ook eens af te wijken van een schema, zolang je maar minder eet dan nodig.


Je dieet valt samen met de feestdagen, je wilt je wel houden aan je voeding, maar de verleiding is groot.

Een week ervoor begin ik stilletjes op te bouwen tot aan mijn onderhoud, en afhankelijk van hoeveel ik eet op die feestdagen train ik de dag nadien...zo haal ik er nog profijt uit ook.


Een algemene tip die ik nog wil meegeven: tijdens je slaap heeft je lichaam een 500 à 600 Kcal nodig om te functioneren geteld op 8 uur slaap...als je dus zorgd dat je met honger gaat slapen dan zit je die 500 à 600 Kcal onder je onderhoud. Dit betekend dus niet dat je vanaf 18 uur honger moet lijden tot smorgens hé =>honger om 23uur voor het slapen gaan terwijl je om 7uur eruit moet.
Op die manier luister ik naar mijn lichaam, en voorkom ik dat ik teveel of net te min binnen krijg.
 
  • Je wordt ziek: een verkoudheid, griep, ontsteking - of een combinatie! Wat kan jij allemaal voor tips geven om hier het beste door te komen? Tips mbt voeding bijv.

    Als je echt diep gaat cutten zal je verkouden worden dat is gewoon een feit. Ik ben van 14 naar 5,5% gegaan in tot nu toe 10weken. Ik ben 1week ziek geweest maar ben gewoon doorgegaan. Neem voldoende vitamines. Ik neem vitamine C,multi,vitamine b6, vitamine b12. Verder groente! ik eet dagelijk 450gram groente naast me eten. Groente zorgen voor voldoende weerstand en daarbij zit je in lowcarbs waardoor veel groente je toch een beetje een vol gevoel geeft. Verder eet ik dagelijk 260gram ananas als fruit.


  • Je raakt je motivatie kwijt, en/of voelt je niet lekker door bijv. low carbs. Wat kan je het beste doen om hier door te komen?

    Simpel wilskracht! hou je doel voor ogen. Mijn doel is de wedstrijd en wijk daar niet van af! neem wekelijks een refeed maaltijd. Let dan ook echt niet op je kcal en eet je helemaal scheel. Ik was daar goed in en at 1,5 pizza per refeed maaltijd. Helaas heb ik nu geen refeed maaltijden meer.. Als je niet lekker voelt door de low carbs drink dan wat thee. Dit verminderd bij mij het honger gevoel. Verder is chroom een geweldig supplement voor je honger gevoel! neem altijd in de cut chroom/cla en ect cafeine en ephedrine.
  • Je eetlust is TE groot, je kan het niet volhouden om je aan je schema te houden. Hoe kan je dit probleem het beste aanpakken? Welke oorzaken en oplossingen zijn er?

    Zorg voor chroom supplementen. Eet veel groente waardoor je maaltijden dragelijker worden. Voeg desnoods wat rauwkost of sla toe.
  • Je verliest geen gewicht meer na enkele weken, maw je bent op een plateau. Wat kan je dan het beste doen?

    Niets. Als je voedingsschemagoed en je doet cardio en je toont wilskracht ga je toch wel afvallen. Verlies je echt geen gewicht verhoog dan je eiwit inname en verlaag je koolhydraat inname zodat je wel op hetzelfde aantal kcal blijft zitten. Ga desnoods als cardio in de ochtend op nuchtere maag doen. Dit werkt prima spreek uit ervaring.
  • Je bent een week bezig, maar nog helemaal niets aan gewicht verloren. Is dit reden tot paniek? Wat is het beste wat je nu kan doen?

    Vergeet de weegschaal. Dit kan alleen maar depri werken. Kijk in de spiegel en laat je bf elke week meten. Ik ben de 1e weken in me dieet amper afgevallen maar me bf zakte wel met 1% per week. Dus vergeet de weegschaal en gebruik een goede vetmeeting en de spiegel! bodybuilding is a ilusion vergeet dat niet!
  • Door je werk heb je op een bepaalde dag of dagen te weinig tijd over om te gaan trainen, hoe kan je dit compenseren?

    Niet werken:p. Train in het weekend. Zorg dat je wel blijft trainen. Ga desnoods push/benen/pull doen. Hierdoor kan je in 3x in de week trainen toch je hele lichaam goed aanpakken.
  • Je wilt wel eten volgens je schema, maar door omstandigheden heb je niet de juiste voeding ter beschikking. Wat is het beste alternatief?

    Lastig ik vind dat je voeding gewoon altijd goed moet zijn. Gewoon je voeding meenemen overal waar je heen gaat hoe dan ook!Als het echt niet gaat zorg dat je bv brood beleg kipfilet koopt in de supermarkt met wat rijstenwafels. Hierdoor kan je toch een redelijke maaltijd nuttigen of een bakje magere kwark(moet je wel een platic lepel scoren)
  • Je dieet valt samen met de feestdagen, je wilt je wel houden aan je voeding, maar de verleiding is groot. Hoe ga je hiermee om en kom je er het beste door?

    Tja simpel gewoon doorzetten. Hou je doel voor ogen! vergeet deze nooit. Of zorg dat hij op een refeedmaaltijd valt die je 1x in de week mag doen. Zodat je toch mag genieten van het lekkers
BONUS vraag: wat vind jij het moeilijkst te overwinnen obstakel in de cut? Kan je tips geven om er beter op voorbereid te zijn?
Lastigste is dat het zo ****ing lang duurt. Je bent weken bezig voor je doel.Ik moet nog 3weken maar kan niet wachten op het einde. Bedenk altijd dat je voor jezelf doet. Jij wou dit toch? je wilt dit toch bereiken gaan dan ook HARDCORE. Half werk is geen werk doe het goed of doe het NIET. Lastigste opstakel in de cut is dat je opeens alles lekker gaat vinden. Overwin het door jezelf te beloven dat het over x aantal weken mag. Zo heb ik mezelf al een aantal dingen beloofd over 1maand:p
 
Er zitten goed stukken tussen!!!
goed bezig hoor.
thanx voor de tips enzo.
 
Oke, hier komtie. Er zullen ongetwijfeld overeenkomsten met post van Centaur tussen zitten, maar daar kan ik ook niks aan doen :)

Je wordt ziek: een verkoudheid, griep, ontsteking - of een combinatie! Wat kan jij allemaal voor tips geven om hier het beste door te komen? Tips mbt voeding bijv.

Ziek worden is sowieso nooit fijn, maar al helemaal niet als je gericht aan het cutten bent. Sowieso zijn er een paar dingen die je kan doen om griep te voorkomen. Dit zijn onder andere:

• Zorg dat je niet overbelast bent. Neem dus voldoende (nacht)rust.
• Hou een bepaald ritme aan in je dag. Neem ook tijdens je dag voldoende rustmomenten.
• Zorg dat je voeding in orde is. Dit klinkt als vanzelf, maar veel mensen krijgen niet genoeg vitaminen binnen.
• Kleed je warm genoeg aan. Als je bijvoorbeeld net een inspanning hebt geleverd, zorg dan dat je niet zonder jas of iets dergelijks naar buiten gaat. Verwissel ook je shirt na inspanning, zodat die in ieder geval droog is.

Er is ook een medicijn op de markt om griep preventief te bestrijden, dit heet Aconitum Sabadilla cps, maar wordt ook wel Influco genoemd. Maar als je gewoon gezond leeft, zou je dit eigenlijk niet hoeven te nemen. Vitamine C is wel aan te raden, deze houdt je weerstand op peil. Veel vruchten bevatten vitamine C, bijvoorbeeld aardbei, appel, citroen, grapefruit, kiwi, mandarijn, sinaasappel en zwarte bessen. Er zijn ook groenten die veel vitamine C bevatten: aardappelen, bloemkool, broccoli, boerenkool, spinazie, spruitjes, rode en groene paprika.

Als je dan toch ziek wordt, probeer dan wel goed te blijven eten. Maak desnoods shakes van je voedsel door het door de blender te gooien, zodat je het makkelijker weg krijgt. Vooral bij keelpijn kan dit een uitkomst bieden. Zorg in ieder geval dat je jezelf warm houdt, voldoende rust neemt en vooral veel water drinkt. Griep kan je “uitzweten”, dus daarom is het belangrijk dat je warm blijft.

Je raakt je motivatie kwijt, en/of voelt je niet lekker door bijv. low carbs. Wat kan je het beste doen om hier door te komen?

Iedereen raakt tijdens de cut weleens de motivatie kwijt, dat is heel normaal. Wat bij mij persoonlijk altijd helpt, is dan 1 gerecht/tussendoortje eten wat ik echt lekker vind, zodat ik toch weer even wat lekkers te eten heb. Als ik dit dan op heb, is dat voor mezelf dan weer voldoende, en is de drang naar het lekkere eten weer verdwenen. Zorg ook dat je jezelf tussen positieve mensen bevind, die je complimenteren met je prestaties die je tot nu toe geleverd hebt. Daarom hou ik er ook van om samen met iemand af te vallen, of iemand te kennen die ook bezig is met cutten. Zo kan je elkaar goed gemotiveerd houden, door te vertellen hoeveel kilo’s je verloren bent bijvoorbeeld. Zo kan je er een soort “wedstrijd” van maken, waardoor je motivatie krijgt om het beter te doen dan die ander.

Vaak hebben mensen bij cutten of afvallen het idee dat ze op een hongerdieet moeten en niks lekkers meer mogen eten. Dit is absoluut niet waar. Er zijn zat maaltijden met een laag vetgehalte die echt prima smaken. Mijn tip, kijk eens rond op www.voedingscentrum.nl en bekijk de maaltijden/recepten die zij daar hebben. Er zit altijd wel wat lekkers bij, en het handige is dat er meteen bij staat hoeveel kcal de maaltijd bevat. Ideaal dus als je eens wat variatie wilt. Variatie maakt je dieet ook minder saai, waardoor je motivatie ook hoog blijft.
Zorg ook dat je voor jezelf doelen stelt, en dat je die doelen ook kunt halen. Je moet ze natuurlijk niet gemakkelijk kunnen halen, maar ze moeten wel haalbaar zijn. In het begin van de cut ga ik het beste op korte-termijn doelen. Bijvoorbeeld dat je de eerstkomende 2 weken tussen de 1,5 en 2kg wilt afvallen. Dit is, zeker in het begin van de cut, een haalbaar doel. Als je dit lukt, probeer je de 2 weken daarna weer tussen de 1,5 en 2kg af te vallen. Dit moet ook nog wel lukken. Daarna ga je wat langere termijn doelen voor jezelf stellen. Bijvoorbeeld dat je binnen een maand minimaal 3kg afvalt. Telkens als je deze doelen haalt, zal je een motivatie boost krijgen, waardoor je steeds meer zin krijgt om door te gaan, omdat je weet dat je goed bezig bent.

Tijdens de cut heb je minder energie, dat is normaal. Wat je kan doen is voeding tot je nemen met een hoog koolhydraten gehalte. Dit zorgt ervoor dat je weer wat extra energie krijgt. Je kunt deze maaltijd het beste in de eerste helft van de dag nemen. Dan heb je je energie het hardste nodig. Beperk je koolhydraat inname na het middageten, omdat veel mensen aankomen van koolhydraten.

Je eetlust is TE groot, je kan het niet volhouden om je aan je schema te houden. Hoe kan je dit probleem het beste aanpakken? Welke oorzaken en oplossingen zijn er?

Het probleem bij veel mensen die willen cutten is dat ze té snel té veel willen. Het is logisch dat als je gewend bent om enorm veel te eten, dat je niet van de een op de andere dag opeens veel minder kan eten. Je lichaam schreeuwt dan om eten, omdat het dat gewend is. Maak daarom een schema wat bij jou past, en wat past in je levensstijl. Als je dat niet doet, kan je nooit geslaagd cutten. Begin rustig met een cut-schema, bouw de calorieën langzaam af, zodat je lichaam langzaam maar zeker aan het mindere eten gaat wennen. Je maag kan groeien en krimpen, en als je minder grote maaltijden gaat eten, zal je maag gaan krimpen, waardoor je minder snel een hongergevoel zult krijgen.
Verdeel je eten ook over de dag. Neem je bijvoorbeeld s’middags normaal gesproken 4 boterhammen en een stuk fruit, bewaar dat stuk fruit dan tot 1,5 tot 2 uur na je middageten. Zo krijg je het toch binnen, en heb je de rest van de dag minder trek, omdat je net wat gegeten hebt. Het is gewoon een kwestie van bewuste keuzes maken. Als je net gegeten hebt, maar je hebt toch de neiging om nog wat meer eten te pakken, denk dan even na. Vaak is het eten van extra dingen een gewoonte geworden. Gewoontes zijn aangeleerd, en kan je ook weer afleren. Ga bij jezelf na of je écht trek hebt, of dat het een gewoonte is om zoveel te eten. Als je denkt dat je écht trek hebt, wacht dan 10 minuten. Als je na die 10 minuten er nog steeds trek in hebt, pak het dan, maar eet niet buitensporig veel. Als je namelijk net gegeten hebt, kan het even duren voordat je het gevoel hebt dat je volzit. Daarom adviseer ik om 10 minuten te wachten, zodat je zeker weet dat je een gevoel krijgt dat je vol zit.

Wat ik zelf doe in de cut, is 1 dag (bij mij zaterdag) een maaltijd eten die je écht lekker vind. Neem het er ook van bij die maaltijd, en zorg dat je lekker eet. Als je eenmaal die maaltijd op hebt, zal je merken dat je de dagen daarna minder snel trek hebt in lekkere/ongezonde/vette maaltijden. Je gaat lekker eten ook meer waarderen dan, zodat je er echt naar uitkijkt en van geniet.

Je verliest geen gewicht meer na enkele weken, maw je bent op een plateau. Wat kan je dan het beste doen?

Het is heel normaal dat je na verloop van tijd minder snel afvalt. Je lichaam gaat wennen aan je nieuwe levensT, en het grote “schrik-effect” is weg. In het begin kan je makkelijk 1 kg per week kwijt raken, maar na een tijd mag je blij zijn met 0,5 kg per week. En ook dit wordt na verloop van tijd minder.

Loop voor jezelf even je dieet na. Kijk waar er ruimte is voor verbeteringen. Er zijn altijd dingen die beter kunnen. Onthoud ook dat voeding 1 ding is, maar dat cardio ook zeer belangrijk is in de cut, zeker als je al een tijdje bezig bent. Kijk hoeveel cardio je doet per week, en kijk of er ruimte is om je cardio op te voeren. Je kan bijvoorbeeld vaker in de week cardio gaan doen, of je sessies langer maken (meer minuten).

Als je zeker weet dat je dieet in orde is en zie je geen ruimte om je cardio op te voeren, dan is het tijd geworden om je dieet en cardio te gaan variëren. Gooi je voedingsschema om, ga andere gerechten eten en probeer eens wat andere KEV verhoudingen. Omdat iedereen anders is en anders reageert op bepaalde methodes, is het altijd fijn om voor jezelf dingen uit te proberen. Zo weet je in de toekomst wat voor jou werkt en wat niet. Leer je eigen lichaam kennen. Ook met cardio valt veel te variëren. Zo kan je een andere vorm van cardio gaan doen, bijvoorbeeld HIIT of andere vormen, er zijn er zat, en er zit altijd wel iets bij wat je aanspreekt. Ook het verwisselen van de “attributen” die je gebruikt kan enorm waardevol zijn. Als je altijd fietst, ga dan eens op de crosstrainer, of ga eens een stukje roeien. Een heerlijke cardio vorm vind ik touwtje springen. Je hebt er weinig ruimte voor nodig, en je koopt al een touw voor €3,- bij een sportwinkel.

Je bent een week bezig, maar nog helemaal niets aan gewicht verloren. Is dit reden tot paniek? Wat is het beste wat je nu kan doen?

Als je dit overkomt is er totaal geen reden voor paniek. Je lichaam moet opeens anders gaan werken, dus kan het even duren voordat je stofwisseling weer helemaal op peil is. Misschien ben je meer gaan drinken waardoor je meer vocht vasthoudt, heb je last van stress zodat het niet helemaal gaat zoals je wilt etc. Er zijn vele dingen te bedenken die de start van de cut bemoeilijken. Ik vind de eerste maand van de cut een goede graatmeter om te zien of je goed bezig bent of niet. Ben je in de eerste maand maar bijvoorbeeld 1kg afgevallen, dan is het wel tijd om in te grijpen. Kijk je dieet nog een keer na, reken je energiebehoefte nog een keer uit voor de zekerheid, en wees ook eerlijk tegen jezelf. Je kunt natuurlijk geen resultaat verwachten als je je niet aan je dieet houdt. Als je zeker weet dat je dieet en cardio in orde zijn, ga dan gewoon door met de cut en bekijk de resultaten na een maand. Zoals ik al in het vorige stukje heb geschreven, reageert ieder mens anders, en zal je voor jezelf de goede methode om te cutten moeten vinden.

Door je werk heb je op een bepaalde dag of dagen te weinig tijd over om te gaan trainen, hoe kan je dit compenseren?

Dit zijn lastige dingen, vaak omdat je dit zelf niet in de hand hebt. Maar onthoud wel dat voeding in de cut het belangrijkste is, vooral in het begin, dus houd wel in de gaten dat je je voedingsschema blijft volgen tijdens een drukke periode. Als je toch perse cardio wilt doen, maar geen tijd hebt om naar de sportschool te gaan, parkeer dan gewoon je auto wat verder van je werk af, of neem eens de fiets. Zo kom je toch aan je voldoende beweging, maar hoef je niet naar de sportschool te gaan. Ook makkelijk is, als je er genoeg geld en ruimte voor hebt, om zelf een apparaat aan te schaffen voor thuis, bijvoorbeeld een hometrainer. Zo kan je thuis ieder moment dat je tijd hebt even wat cardio doen. Iets is altijd beter dan niets. Verder zijn er ook altijd dagen in de week dat je niet traint, die dagen kan je dan gebruiken om trainingen in te halen.

Je wilt wel eten volgens je schema, maar door omstandigheden heb je niet de juiste voeding ter beschikking. Wat is het beste alternatief?

Dit kan altijd voorkomen, vooral als je niet thuis bent. Wat wel verstandig is, is als je weet dat je een dag ergens heen gaat, dat je van tevoren je eten maakt en het meeneemt. Zo heb je toch je voeding bij je die je nodig hebt.

Als je door omstandigheden je eten niet hebt kunnen meenemen, maak dan bewuste keuzes. Vaak gaan mensen dan even langs de snackbar om snel wat naar binnen te werken. Kies hier niet voor, maar kies voor een gezondere vervanger. Loop bijvoorbeeld een Subway binnen of een doornormale bakker. Wat makkelijk is, is dat je thuis een lijstje maakt met dingen die je kunt eten als je je normale voeding niet tot je beschikking hebt. Zo heb je altijd iets om op terug te vallen.

Je dieet valt samen met de feestdagen, je wilt je wel houden aan je voeding, maar de verleiding is groot. Hoe ga je hiermee om en kom je er het beste door?

Dit is inderdaad erg lastig, en dan spreek ik uit ervaring (grote familie, dus veel verjaardagen). Je kunt het wel op discipline proberen vol te houden, maar vaak lukt je dit niet, en als je dan begint met eten, dan stop je ook niet meer, en dat wil je dus juist niet. Wat je wel kunt doen, is zorgen dat je ander lekker, maar wel gezond voedsel in huis hebt ter vervanging van de vettte hap. Als je dit niet wilt, en je wilt toch lekker “meedoen” met de rest, is het het makkelijkst om van tevoren een bepaalde hoeveelheid met jezelf af te spreken. Neem bijvoorbeeld de grootte van een klein bordje in je hoofd, en alle snacks/tussendoortjes die je neemt moeten in z’n totaliteit op dat bordje kunnen passen. Desnoods pak je een klein bordje uit de kast en vul je dat bord voor jezelf. Als het bord dan leeg is, weet je dat je genoeg hebt gehad.

Wat vind jij het moeilijkst te overwinnen obstakel in de cut? Kan je tips geven om er beter op voorbereid te zijn?

Het moeilijkst vind ik persoonlijk de cardio. Ik vind het zoooooo saai dat ik er vaak echt geen zin in heb. Wat ik dan zelf doe is enorm veel varieren met cardio. Cardio hoeft niet per definitie saai te zijn. Als je het leuk vind om te basketballen, ga dan basketballen. Vind je het leuk om te voetballen, ga dan een potje voetballen met je broertje/neefje of wie dan ook. Er is altijd wel ergens een gelegenheid waar je op eigen initiatief kan sporten. Voor mijn part zoek je een groot grasveld en maak je voor jezelf een parcours waar je bijvoorbeeld op vaste punten bodyweight squats moet doen of pushups. Met z’n 2en samen is dit nog leuker, omdat je dan weer dat wedstrijdelement toevoegd.Vertel ook tegen andere mensen dat je aan het cutten bent, zodat je jezelf een soort druk oplegt dat je het moet blijven doen.
 
Ik ben ook aant droogtrainen en zit nu op 11%. Ik wik minstens 8% hebben. Is dit mogelijk puur natuur zonder illegale middelen? Zou ik illegale middelen gebruiken voor droger te worden, heb ze nog nooit gebruikt.

mvg ....
 
Ik ben ook aant droogtrainen en zit nu op 11%. Ik wik minstens 8% hebben. Is dit mogelijk puur natuur zonder illegale middelen? Zou ik illegale middelen gebruiken voor droger te worden, heb ze nog nooit gebruikt.

mvg ....

Ja.
 
Ik ben ook aant droogtrainen en zit nu op 11%. Ik wik minstens 8% hebben. Is dit mogelijk puur natuur zonder illegale middelen? Zou ik illegale middelen gebruiken voor droger te worden, heb ze nog nooit gebruikt.

mvg ....

Dat is zeker mogelijk zonder illegale middelen. Als je hier meer info over wilt, is het het makkelijkst om even de Vetverbranding, Cardio en Conditietraining sectie van dit forum in te duiken.
 
He goeie topic !!!:cool:
Ben nu met mijn allereerste cut-dieet bezig. Net 3 weken bezig.
Kan deze tips goed gebruiken.

bedankt
 
Je wordt ziek: een verkoudheid, griep, ontsteking - of een combinatie! Wat kan jij allemaal voor tips geven om hier het beste door te komen? Tips mbt voeding bijv.

1. Zodra je merkt dat je ziek word, niet doortrainen.
2. Op onderhoud gaan eten totdat je beter bent.
3. Extra multi vitaminen en vitamine c bij verkoudheid.

Je raakt je motivatie kwijt, en/of voelt je niet lekker door bijv. low carbs. Wat kan je het beste doen om hier door te komen?

1. Niet per week doelen stellen, maar per maand.
2. Maandelijks vooruitgang meten, maar ook tussendoor een keer om te kunnen bijsturen.
3. Mentale voorbereiding op een nieuwe dag, op een training.
4. Je niet lekker voelen: alle snelle(re) carbs vervangen door langzame carbs.

Je eetlust is TE groot, je kan het niet volhouden om je aan je schema te houden. Hoe kan je dit probleem het beste aanpakken? Welke oorzaken en oplossingen zijn er?

1. Checken of je je onderhoud niet te laag hebt vastgesteld.
2. Meer rauwkost eten, ook tussendoor.
3. Snelle(re) carbs vervangen door langzame carbs.

Je verliest geen gewicht meer na enkele weken, maw je bent op een plateau. Wat kan je dan het beste doen?

1. Carbs langzaam afbouwen tot je weer gaat afvallen.
2. Als de carbs al erg laag zijn, meer cardio doen.

Je bent een week bezig, maar nog helemaal niets aan gewicht verloren. Is dit reden tot paniek? Wat is het beste wat je nu kan doen?

1. Een week is te kort om dit te beoordelen, gewoon doorgaan dus.
2. Wel nagaan of dieet goed is berekend en eventueel aanpassen.

Door je werk heb je op een bepaalde dag of dagen te weinig tijd over om te gaan trainen, hoe kan je dit compenseren?

1. De eerst volgende training wat intensievere cardio, of een half uurtje extra.
2. Een extra training op een geplande rustdag.
3. Als je 6x per week traint: niet compenseren, je hebt een extra rustdag.

Je wilt wel eten volgens je schema, maar door omstandigheden heb je niet de juiste voeding ter beschikking. Wat is het beste alternatief?

1. Calorieën inschatten en niet teveel eten, ook al is de samenstelling niet goed.
2. Beter voorbereiden: lunch thuis maken en meenemen.
3. Avondeten: wat je ook eet (gehaktbal of iets dergelijks), geen carbs erbij.
4. Als het kan langs een supermarkt gaan voor rauwkost en een paar blikjes vis.

Je dieet valt samen met de feestdagen, je wilt je wel houden aan je voeding, maar de verleiding is groot. Hoe ga je hiermee om en kom je er het beste door?

1. Mentale voorbereiding: van tevoren bedenken hoe je hier mee omgaat.
2. Genoeg goed voer in huis halen en klaarmaken voor de hele dag.
3. Eventuele off diet dagen 'handig' inplannen.

BONUS vraag: wat vind jij het moeilijkst te overwinnen obstakel in de cut? Kan je tips geven om er beter op voorbereid te zijn?

Teveel met het einddoel bezig zijn. Dit kun je oplossen door je aan je training en dieet te houden en aan het eind van de dag een positieve mentale instelling te behouden. Als jij doet wat je gepland hebt, bereik je zeker het gewenste resultaat. Deze dag heeft hier weer aan bijgedragen. De volgende dag begin je dan ook met een positieve instelling kun je gemakkelijker je schema aanhouden.
 
ik vind cutten erg moeilijk. ik ben nu al een tijd bezig en ben veel obstakels tegengekomen en heb ze tot nu toe allemaal weten op te lossen, maar het gaat niet van harte en ik had gehoopt nu al veel droger te staan.

het is nu eerder een mix geworden van een week cutten en clean bulken. hierdoor ben ik wel bijna 4 kilo op 4 maand kwijtgeraakt en is mijn VVM nog redelijk gestegen dus dat is wel het positieve.
verder ben ik de laatste 2 - 2,5 maand bezig geweest met traininen op kracht.

na een aanloopperiode van 5 week bill star heb ik door omstandigheden 2 weken niet getraint. hierna ben ik in 2,5 week 10 kilo sterker op squatten (5rm) en 7,5 kilo op bench (5rm) sterker geworden.

dus ik kan terugkijken op een toch positieve tijd, maar mijn einddoel begint tog aardig krap te worden. ik wil jullie daarom al mijn tips graag vertellen




ZUIVEL
er is veel te doen om zuivel in cut.
het zou onderhuids vocht vasthouden en onderhouds vet vasthouden etc etc.

mijn ervaring
ik deel deze ervaring als het gaat om melk of yoghurt, maar niet met vla,boter,kwark,kaas. ik ben duidelijk na een tijd melk en yoghurt loos te eten een stuk droger vooral in mijn schouders, bovenkant borst en armen.
ik belangrijk product uit mijn cut is dan ook de kwark aangezien magere kwark een natural smaak heeft en met wat zoetstof en eventueel wat andere kwark of vla met een smaakje heel lekker gemaakt kan worden en verder enorm lang verzadigd.

VETTEN
ik heb een tijd lang lopen zeggen dat die low fat dieeten slecht zijn terwijl ik toch op low fat dieeten het beste ga, maar omdat logischer wijs ivm hormonen etc het leek dat je genoeg vet zou moeten binnenkrijgen.
maar ik las laatst de sport en fitness en daar kwam de vraag van een jongen hoe het nu zat met vetten in het dieet en toen werd uitgelegd dat je lichaam heel lang op low fat kan zitten zonder ook maar enige vorm van test verlies te hebben. dit komt omdat test uit cholesterol gemaakt word en niet uit vetten. verder werd er ook verteld dat vet eigenlijk direct zorgt voor vetopslag in tegenstelling tot koolhydraten die als je in cut een beetje extra van neemt eerst de spieren en lever zullen opvullen zodat je extra energie krijgt.

omega 3 vetten en MCT
deze vetten kunnen door het lichaam niet worden opgeslagen als lichaamsvet, maar dragen natuurlijk wel bij aan het totaal aantal kcal dat je toeneemt. omega 3 vetten en vooral de visvetzuren zullen in het lichaam eerst gebruikt worden voor hun doeleinden en daarna pas verbrand worden voor energie. het kan dus geen kwaad wel visvetzuren te nemen in de vorm van bijvoorbeeld een vette vis per dag of visolie capsules.

verder kan MCT olie goed helpen aan het begin van de cut om je vetcellen voor de gek te houden aangezien je evenveel kcal tot je neemt, maar er veel minder insuline word aangemaakt en zoals we allemaal weten is insuline een anabool hormoon en dat niet alleen voor de spieren, maar het helpt ook overige koolhydraten de vetcellen in te sluisen om daar tot vetzuren gevormd te worden. voor verdere info verwijs ik jullie naar de sport en fitness van mei/juni.

mijn tip
gebruik een low fat dieet. vet verzadigd niet zo goed als complexe carbs en eiwitten. verder draagt het minder bij aan de hoeveelheid energie die je hebt op een dag dan dat koolhydraten dat doen. mocht je in cut een keer een dag hebben dat je iets boven onderhoud zit zal alleen de glycogeen voorraden worden aangevuld en niet gebruikt worden voor vetopslag. je zult die dag welliswaar niet veel afvallen, maar je zult iig niet aankomen en een lekkere enrgieboost krijgen. gebruik verder wel je visolie, aangezien het essentiele vetzuren zijn en een goede bijdrage geven voor het lichaam.
voor eventueel omega 6 kun je dus wat lijnzaadolie nemen.

koolhydraten
koolhydraten zijn een van de belangrijkste dingen in je dieet, aangezien koolhydraten de grootste invloed hebben op je hormonen. en ook al is een verschil in kcal in inname en verbruik belangrijk. de juiste hormoonhuishuding is ook zeer belangrijk.
je wilt in cut juist zo weinig mogelijk insuline produceren als dat niet hoeft, omdat dan de vetcellen vet afgeven ipv vet opnemen.
natuurlijk om spierverlies te voorkomen blijft het aan te raden voor/tijdens en na de training anabool te zijn en aangezien 's morgens je leverglycogeen toch bijna leeg is is dat de tijd om eventueel fruit te nemen.
verder zul je dus proberen zo complex mogelijke koolhydraten te gebruiken.
goeie vormen hiervoor zijn natuurlijk zilvervlies rijst, volkoren brood en volkoren pasta.
neem koolhydraten vooral op de momenten dat ze nodig zijn.
de periode 2 uur voor tot 3 uur na de training en smorgens als je wakker word kun je het beste de grootste hoeveelheid koolhydraten nemen.
probeer als richtlijn ook aan te houden dat 4-6 uur voor het slapen er geen tot nauwelijks meer koolhydraten worden genuttigd zodat er meer GH en minder insuline word aangemaakt en qua vetverbranding heb je hier 's nachts meer aan.

mijn tip
neem vooral complexe carbs
neem voor/tijdens en na de training genoeg snelle koolhydraten, maar niet al teveel aangezien het niet de bedoeling is de vetcellen te voeden. probeer na de training een mix te nemen van dextrose en maltodextrine om zo te voorkomen dat teveel carbs verkeerd gebruikt worden.
als je echt low carb zit is suikers voor en tijdens de training ook erg belangrijk om spierafbraak te voorkomen.

aantal maaltijden per dag
mijn ervaring is dat om de 2 uur voor mij het makkelijkste werkt, zo hoef ik er weinig bij na te denken wat de exacte eettijden waren en zit er eigenlijk te kort tijd tussen de maaltijden om echt trek in lekkers te krijgen.
ik neem zelf 8 maaltijden op een dag met tot en met 6 uur 's avonds alleen eiwit + carb en daarna haast uitsluitend eiwitten.

ik mis zoetigheid
zelf is 1 van mijn grootste problemen dat ik zo snel zoetigheid ga missen doordat je vooral complexe carbs neemt.
hierdoor neem ik dus bij bijna elke maaltijd wat kwark met zoetstof en klein beetje vla met smaakje (citroenvla is een favoriet) en af en toe gebruik ik light sinas, maar nu heb ik laatst gelezen dat er aannemningen zijn dat zoetstoffen toch insuline produceren en zoals hierboven beschreven is dat niet wat je wilt. ik probeer dus ook langzaam zoetstofgebruik af te bouwen totdat ik zekerheid heb, maar zoetstof is altijd beter dan een te grote verleiding en ineens wat snoep achterover te werken.

de rijst word saai
als je geen geweldige kok bent word rijst snel saai, je kunt er natuurlijk wat verschillende groentes bij doen, maar na 2 week kwam mij de rijst men keel uit. toevallig was ik op het werk en de rest had patat besteld en loempia's dus er stond maggi op tafel. ik wat over de rijst gedaan en heerlijk.
probeer dus gewoon smaakmakers uit om de rijst lekker te houden en voor mij is maggi een hele goede. ook tomatenpuree door de rijst werkt goed voor mij.

ik heb zon opgeblazen gevoel
toen ik met cutten begon begon ik gelijk met 6 x 50 gram zilverliesrijst en 6 x 150 gram groente per dag met daarbij 6 x 100 gram vlees en 's avonds 2 x halve bak kwark en daarnaast dronk ik 4-6 liter water.
dit ging eerst heel goed, maar kreeg steeds meer last van men maag en darmen, omdat die gewoon te vol raakten. mijn lichaam kon die hoeveelheden niet aan, omdat het het gewoon niet gewend was.
ik neem nu dus ook niet standaard meer groente bij de rijst als ik het niet nodig heb en ben toch iets minder gaan drinken en verder eet ik niet meer direct voor het slapen gaan, maar is mijn laatste maaltijd 1 a 2 uur voordat ik ga slapen en ik moet zeggen dat het weer veel beter is nu.

onzekerheid
als je je eigen schema maakt heb je tog vaak dat je jezelf minder kcal gunt als dat je berkend had voor jezelf. na een tijdje heb je zoiets van ag heb hier zin aan en kan ook wel want ik kan het hebben via berekening. dit is het punt dat je over je eigen schema begint te twijfelen, het werkt namelijk veel beter een schema van iemand anders te volgen dan je eigen schema te volgen. probeer dus te kijken naar schema's die voor anderen goed hebben gewerkt en probeer die te volgen als je zelf nog niet genoeg kennis hebt dat je op je eigen schema vertrouwt.
ben je wel zover dat je in jezelf vertrouwt zet dan zelf ook een doel van ik volg dit schema 2 week precies zoals ik in gedachtten had en ga dan pas weer es oordelen via een weegschaal etc en kijk dan eens terug wat er met je maten en kracht bv is gebeurd en pas het dan zonodig eenmalig aan en wacht weer 2 week. dit is heel belangrijk voor mensen zoals ik die van het 1 naar het ander springen, omdat ze snel het vertrouwen kwijt zijn.

help ik heb een missatp gemaakt
herken je jezelf als ik zeg dat ik 2 week goed aan mijn schema heb geholpen en toch ergens de mist in ga. je hebt dan snel zoiets van ag ik eet nu maar een tijdje at ik wil en begin na het weekend weer.
probeer altijd over te gaan in een clean bulk of op onderhoud maar ga nooit verkeerde dingen eten.

en verkeerde dingen in mijn ogen zijn:
een product waar en vet en koolhydraten tegelijk inzitten
dit omdat dit zorgt voor een versnelde opname van vetten
een product die veel insuline opwekt
hierdoor krijg je weer snel honger en blijf je vreten.

wat je wel moet doen
blijf in het ritme van om de 2 uur eten
blijf je eiwitten nemen
neem 1 junkmaaltijd met alleen carbs en eiwit (voor mij werkt een kommetje light slagroomijs van hertog jan bijzonder goed)
ga dan verzadigd naar de winkel en haal weer goeie producten op, gooi de rotzooi uit je huis weg en je voelt je weer goed en je kunt er weer tegenaan.

help de winkels zijn dicht en ik heb niet de benodigde spullen in huis
het oude gezegde luidt: voorkomen is beter dan genezen.
probeer dus altijd genoeg in huis te hebben en te veel is beter dan te weinig.
het gaat vooral om de eiwitproducten zoals de kwark en het vlees. zorg gewoon altijd dat dit er ruimschoots is en als je vergeet te shoppen dat je zeker nog 2-3 dagen vooruit kan.
mocht het je wel overkomen zijn probeer dan iig je eiwit uit een shake te halen en probeer die dag wat extra cardio te doen en je kcal dan op te vullen met wat je in huis hebt ook al is het slecht, maar ga niet bij de pakken neerzitten en er maar op los vreten zoals snel de neiging is.

er is een verjaardag wat nu?
wederom blijf je eiwitten nemen is mijn tip die verzadigen goed en laten je minder Vreten. verder moet het ook sociaal blijven en kun je best een gebakje en wat nootjes nemen, maar zorg dat je niet vol gaat vreten en hou het binnen de perken en nogmaals omdat het zo belangrijk is blijf je eiwitten eten.



misschien behandel ik genoemde problemen nog wel, maar denk dat daar genoeg over is gezegd en wilde toch dingen meegeven die voor mij er belangrijk zijn
 
Laatst bewerkt:
leuk stukje flavour, best interessant
 
Je wordt ziek:..............De volgende dag begin je dan ook met een positieve instelling kun je gemakkelijker je schema aanhouden.

Gelukkig........ een leesbaar en géén ellenlang verhaal ;)
 
Back
Naar boven