Fitness Seller

Belastbaarheid kamer?

Bezoekers in dit topic

Arnold91

Cool Novice
Lid geworden
8 aug 2013
Berichten
50
Waardering
2
Lengte
1m85
Massa
80kg
Vetpercentage
11%
Ik wil homegym beginnen z.s.m. maar ik ben bang op ene vandere reden, klinkt heel stom weet ik maar dat me kamer gaat instorten door teveel gewicht :P

Powerrack ga ik deze week aanschaffen, en heb totaal 350kg aan haltergewichten.

ik zit op de tweede verdieping ( eengezinswoningen ). Denken jullie dat dit risico kan zijn of ben ik gwn stom aan het denken.
 
Is geen gekke gedachte.

Echter vermeldt je niet wat voor soort bouw je huis is.

Houten vloer, dwarsbalken. Beton?

Hoe is het gestut etc.
 
Ik zit op de 2e verdieping en heb bij me 2 onderburen een balk in de kamer tegen het plafond gezet en heb nergens last van.
 
Evt alles op een plaat zetten, verspreid je het gewicht en heb je nergens last van.
 
Zou t egt niet weten, zit wel houtenvloer, maar in me kamer zitten zoveel zware dingen boven zoals wasmachine 2x kledingkast een hele grote zware, 3 bedden, een zware bak steen. zit opbergruimte nog erin.

---------- Toegevoegd om 14:34 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:33 ----------

Laminaat

---------- Toegevoegd om 14:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:34 ----------

Ik verspreid zoeizo het gewicht, Maximaal wat ik in 1x deadlift zou misschien 160kg zijn.

---------- Toegevoegd om 14:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:35 ----------

En ik zou me niet kunnen voorstellen dat een huis niet tegen 160kg kan.... moet makkelijk kunnen toch
 
Organiseer een flink feestje in je huis 10+ man. Dan weet je genoeg, of je huis het kan houden.
 
Heb zelfs in mijn kamer alleen al +/- 15 man gehad.
 
Heb zelfs in mijn kamer alleen al +/- 15 man gehad.

normaal houtenbalken vloer 200 kg de vierkante meter.

350 kg mag echt geen probleem zijn.tenzij je appartement meer op een oude schuur lijkt:cool:
 
Ik zou ook geen problemen verwachten met betrekking tot de stevigheid.

Maar: denk eventueel ook aan geluidsoverlast en trillingen voor je onderburen/familie. Ik weet dat sommige huizen namelijk zo gebouwd zijn dat het precies klankkasten zijn. De minst stomp op het 2de verdiep, hoor je keihard in de kamers eronder en ernaast. Eventueel kun je dan dus dempende matten (of rubbertegels) overwegen.

Als dat geen probleem is: veel plezier! ;)
 
Nee geluid is geen probleem, maar ik ga toch wel rubbere matten bestellen voor op de kamer !

bedankt, er komt nog wel een foto binnekort !
 
let wel, dat als je deadlift je die 160kg niet van een halve meter hoog laat vallen, want dan kan de lamp bij de buren wel eens wat lager komen te hangen ineens :p
 
Als het houten dwarsbalken zijn met vloerdelen daarop, zou ik wel nog platen (inderlayement) onder gooien om het gewicht te verspreiden.

"Die 200 kg de m2 haalt hij wel" maar als je haltersteunen/cage of losse gewichten gebruikt dan hem je 160 kg die op slecht 10 cm2 rust. Per steun.

Heb je dus op een kleine oppervlakte een redelijk hoog gewicht.

Dus een DL met 160 kg + eigen gewicht komt op het oppervlakte van je schoenmaat te staan.

Als je je bb uit je handen laat glippen, dan komt het op 160 kg x versnelling 9,8 m/s neer op een plank.
 
De vloer is normaal sterk genoeg om dit gewicht te dragen (statische belasting).

Maar zoals andere DBB zeggen is het laten vallen van zware gewichten het meest gevaarlijk:
je zit met zwaar gewicht, met puntbelasting en daarbij nog eens de snelheid waarmee de halter de grond raakt. De kinetische energie wordt dus belangrijk.
Op volgende site vind je meer info over vrije val: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrije_val_(natuurkunde)

Wanneer de halter de vloer raakt, moet de vloer deze energie opvangen. Als deze te groot wordt, gaat er iets breken of scheuren... Je kunt het eigenlijk vergelijken met een hamer waarmee je slaat.

Conclusie: niet te zot doen op jouw verdieping :D
 
Hehehe eerste jaar wordt zoiezo max 140kg deadlift 160kg squat en 100 benchpress. Thxxx allemaal moooe duidelijke antwoorden :)

---------- Toegevoegd om 22:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:15 ----------

En het laten vallen op de steunen van de powercage ? Is dit even gevaarlijk...
 
Wat ook nog van belang is is de periode waaruit het huis komt. Vroeger werd er met een grotere "marge" gerekend aan vloeren dan tegenwoordig. Tenslotte minder materiaal = minder kosten = goedkopere woningen (en/of meer winst)
Daartegen over staat weer de bouwkwaliteit van de woning, deze is tegenwoordig van een hoger niveau dan vroeger.

Het spreiden van het gewicht door het leggen van underlayment (of andere platen) is een goed idee. Een ander goed idee is om de zware dingen schijven e.d. zo dicht mogelijk bij de draagmuren te leggen waardoor de "arm" van het gewicht naar de draagmuur zo klein mogelijk is. Hierdoor zullen de vloerbalken minder voor hun kiezen krijgen en minder doorbuigen wat het gevaar is.
 
Wat bedoelen jullie precies met "Underlayment". Gewoon gewichten naast het power rack verspreiden, of de rubberen vloermatten als underlayment? Ik ben niet zo technisch in dat vak ^^ please help me out, spullen zijn volgend week binnen :)
 
Underlayment is geodkoop houten met een mes en groef. De kun je het beste onder je laminaat leggen. Bij jouw is dat geen optie omdat je laminaat er al ligt. Jij kunt het beste een lifting platform maken (google maar even) om het gewicht wat te kunnen verdelen. Je wil niet dat je tijdens een squat door de vloer zakt met je benen. En inderdaad niet het rack midden in de kamer zetten maar aan een muur.
 
Ik kan toch ook boven t laminaat gwn 3x3m vloermatten neerleggen? Zou dat niet helpen en t rack komt zoiezo tegen de muur

---------- Toegevoegd om 16:10 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:08 ----------

Dat lifting platform lijkt me niet moeilijk om te maken. Ik denk dat ok dat dan ga doen... houten platform en de rubbere vloere daarop. Zal dit verschil maken qua verhouding stevigheid?
 
Back
Naar boven