MuscleMeat

Sticky Hoe begin ik aan een homegym? - de ultieme beginners sticky!

Bezoekers in dit topic

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
12 mei 2003
Berichten
8.593
Waardering
13
Voorwoord

Ik ga er bij het schrijven van deze tekst van uit dat je streeft naar een algeheel bewonderenswaardige fysiek. De homegym die ik dus beschrijf zal dus niet geschikt zijn voor het kweken van enkel een grote borst en biceps maar zal je in de eerste plaats van een dikke kont en rug voorzien…

De opgegeven prijzen zijn ter indicatie en voor de tweedehandse toestellen sterk afhankelijk van de huidige vraag en aanbod.


Een homegym? Ben je gek?!?

Op zich kan een homegym best wat voordelen bieden ten opzichte van een professionele sportschool uit de buurt, nog niet zo gek dus.

Waarom raden zo velen het dan af? Waarschijnlijk omdat ze niet beter weten… ;)


1. Homegym VS Sportschool

1.1 Voordelen

1.1.1 Even de openingsuren controleren…

Waarschijnlijk het grootste voordeel van een homegym, je kan er altijd terecht, geen openings- of sluitingsuren waarmee je rekening hoeft te houden.
Hetzelfde geld voor die verschrikkelijk saaie feestdagen. Je hoeft maar het licht aan te knippen en je bent vertrokken voor een heerlijk ritje trainen terwijl de rest naar het zoveelste concert van André Rieu zit te kijken omdat de sportschooleigenaar met z’n billen in Griekenland ligt te bruinen.


1.1.2 Vervoer

Juist, welk vervoer!
Het duurt hoogstens een minuutje om je homegym te bereiken en je hebt er geen fiets, scooter of wagen voor nodig. Dat bespaart je dus niet enkel tijd maar ook geld en zo zit je dus ook sneller aan je post-workoutshake.


1.1.3 Lekker sfeertje hier zeg

Je richt je gym in zoals je dat zelf wenst en je kiest zelf welke oortergende tonen er uit de boxen weerklinken. Geen ongewenst geschreeuw of artificiële pcgeluiden meer maar enkel je eigen opzwepende muziek.


1.1.4 Regel nr.1

Wel regel nr.1 is “Er zijn geen regels”.
Geen bekende waslijst met regels aan de muur, enkel je eigen regels. Je brengt dus lekker je eigen drank mee, moet geen dresscode volgen, niet opruimen als je daar geen zin in hebt, dat handdoekje laat je dan ook maar lekker achterwege, luidruchtig brullen, babbelen en/of GSMen.


1.1.5 Alleen op de wereld

Niets zo vervelend als je laatste rep beginnen op het moment dat iemand naast je komt staan en begint met; “Excuseer…?”. Of erger nog; “Zo zou ik toch maar niet squaten hoor…”.
Als je dan toch het geluk hebt dat de overige leden monddood zijn staan ze waarschijnlijk net weer aan het toestel waarop jij net moet zijn en om je nog dat beetje extra te irriteren gebruiken ze het als zitplaats om een heerlijke koffieklets te houden…
Maar geen van deze problemen of ergernissen voor de homegymer, zijn toestellen zijn altijd vrij en de muren kunnen niet spreken.


1.1.6 Kassa, kassa

Heb je er al eens over nagedacht hoe lang je er over doet eer je die droomfysiek hebt bereikt, 5, 10, 15 misschien wel 20 jaar. Tel eens na wat je na al die jaren kwijt bent aan lidmaatschap, verzekering, vervoer, drank,… Je zit snel voorbij de 2000 euro, en voor dat geld heb je al een mooie homegym, maar daar kom ik later nog op terug.
En na al die jaren in de sportschool heb je misschien dan wel het lijf van een adonis maar je kameraad de homegymer heeft een kelder met blinkend ijzer en apparaten die hij kan doorverkopen aan 50, 75 of als hij snugger gekocht heeft zelfs 100% van de aankoopprijs kan doorverkopen.

Onze homegymer is dus toch slimmer dan je op het eerste zicht zou denken...


1.2 Nadelen

1.2.1 Alleen op de wereld

Was dat niet voordeel nr. 5?
Inderdaad, maar je hebt van die mensen die nood hebben aan sociaal contact en de zweetgeur van hun medemens.

Een babbeltje slaan tussen de setjes door, de monsterfysieken observeren en leren van wat ze doen, je motivatie er aan opkrikken,… het zijn allemaal dingen die je thuis niet kan en dan moet je natuurlijk afwegen wat voor jou het belangrijkste is.


1.2.2 Waar staat de cable crossover?

Tenzij je een echte fanaat bent zal die er niet staan. Een gemiddelde sportschool heeft voor honderdduizenden euro’s aan apparaten en gewichten en over dat budget zullen weinig homegymers beschikken.
Je zult het dus moeten stellen met het broodnodige aan apparaten maar niet getreurd want zelfs zonder cable crossover ben je in staat een bewonderingwaardige fysiek uit te bouwen!


1.2.3 Doe ik het zo goed?

Goede vraag maar wie gaat er een antwoord geven? Je zult het dus zonder begeleiding moeten stellen en dat kan voor de minder ervaren bodybuilders wel eens een struikelblok zijn. Je neemt immers een behoorlijk risico om zonder begeleiding aan het deadliften of squaten te gaan. Je rug, knieën en schouders zijn nogal gevoelig voor een foute uitvoering en van die heb je er geen op reserve.
Naar mijn mening dus ook het grootste nadeel aan een homegym gevolgd door het beperkt aantal toestellen.


1.2.4 Ik krijg hem niet meer omhoog!

Je kan lang liggen wachten tot er iemand passeert in je homegym.
Als je dit dus doet met een zwaarbeladen barbell in je nek heb je dus een ernstig probleem. Vangers zijn dan ook een must als je intensief wil trainen!
Spijtig wel van die laatste rep die je er niet zal kunnen uitpersen maar kom je moet toch al niet meer om je moeder roepen om je uit je benarde positie te bevrijden…


1.2.5 Saldo ontoereikend

Hoewel ik eerder al vermelde dat je financieel een goede zaak kan doen door thuis te trainen moet je er wel rekening mee houden dat je een behoorlijke aankoopkost voor de boeg hebt. Dat zal dus sparen worden of hopen dat je verjaardag ergens rond kerstmis en nieuwjaar valt. Wat je nu precies kwijt bent kom je verder in de tekst te weten.


1.2.6 Slaapkamerworkout?

Bij gebrek aan geschikte ruimte is de slaapkamer nog al eens het slachtoffer van een overdaad aan toestellen en gewichten. Niet bepaald de ideale plaats op qua ruimte en al zeker niet bevorderlijk voor de concentratie met die pc en televisie.
Je hebt me niet horen zeggen dat je op je slaapkamer niet groot kan worden maar het vormt toch een extra struikelblok in het behalen van je droomfysiek.


1.3 In een notendop

Nog even alle voor- en nadelen op een rijtje.

+ Altijd open
+ Rendabel
+ Vlakbij
+ Toestellen altijd vrij
+ Eigen sfeer
+ Geen regels

- Geen begeleiding
- Weinig toestellen
- Geen spotter
- Hoge aankoopkost
- Ruimte nodig
- Niet sociaal

Nu is het aan jou om uit te maken welke voor jou het belangrijkste zijn.


1.4 Wanneer zeker geen homegym (!)

Er is één situatie waarin ik volledig tegen een homegym ben en dat is bij de starters. Aan al die mensen die nog nooit in contact kwamen met deze sport raad ik aan om eerst minstens een half jaar te vertoeven in een sportschool.
Hiervoor zijn er meerdere redenen. Ten eerste weet je nog niet of dit wel echt is wat je de komende jaren wil doen, misschien ligt het je niet en geef je er na enkele maanden al de brui aan. Ten tweede moet trainen in een homegym verantwoord zijn voor je gezondheid, raak dus eerst vertrouwd met de uitvoering van oefeningen zoals deadlift, squat en benchpress en doe dit onder professionele begeleiding.


2. Hoe begin je?

Je bent dus tot het besluit gekomen om een homegym uit te bouwen en vraagt je af hoe je er aan begint. Dit deel loodst je door de verschillende stappen tot het uitbouwen van een degelijke homegym.


2.1 Een geschikte ruimte zoeken

De meest geschikte ruimtes zijn meestal de kelder, zolder of een leegstaande slaapkamer. Buitenshuis is ook mogelijk maar meestal heb je daar problemen met vocht en is er een verhoogd risico op inbraak.

Let er bij zolderruimtes wel op dat de vloer voldoende stevig is om de zware belasting van toestellen en gewichten te weerstaan!

Het absolute minimum aan nodige oppervlakte gaan we houden op 9 m*, of een kamer van 3 m op 3 m. Kleiner gaan maakt het onmogelijk om op een degelijke mannier te trainen en is dus quasi zinloos.
Zoals bij zo veel dingen is meer natuurlijk beter en ruimtes groter dan 16 m* zullen je al toelaten een redelijk uitgebreide homegym te installeren.
Je merkt het al, hoe je homegym er gaat uitzien en welke mogelijkheden hij zal bieden is voornamelijk afhankelijk van de beschikbare oppervlakte.


2.2 Wat heb ik nodig en hoeveel kost het?

2.2.1 Minimaal

We starten terug bij onze ruimte van 3 m op 3m, het absolute minimum. Dit is de kleinst mogelijke ruimte waarin je kunt squaten, deadliften en benchpressen, deze drie oefeningen vormen de basis van je workout.


Toestellen

a) Power Rack

Gezien de beperking in ruimte moeten we al deze oefeningen combineren in één toestel, het power rack.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Prijs:
Nieuw 300 – 500 EUR
2dehands ? (erg moeilijk te vinden wegens onderaanbod, laten we zeggen max. 300 EUR)


b) Halter

Hoewel er veel 30 mm halters op de markt zijn is niks degelijker dan een olympische halter. Deze halter weegt exact 20 kg en is voorzien van 50 mm dragers.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Prijs:
Nieuw 120 - 300 EUR (afhankelijk van de maximale gewichtsbelasting, 300+ tot 700+ kg)
2dehands 60 – 100 EUR (60 is de algemene prijs)


c) Handhalter (Dumbbell)

Gezien je een 50 mm halterstang hebt kies je hier ook best voor de 50 mm variant

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Prijs:
Nieuw 20 - 40 EUR (afhankelijk van de maximale gewichtsbelasting, 300+ tot 700+ kg)
2dehands ? (deze koop je beter gewoon nieuw gezien de lage kost)


d) Halterschijven (50 mm)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Prijs:
Nieuw 2 EUR/kg (gietijzer), 2.5 EUR/kg (gerubberd)
2dehands 0.5 EUR/kg (gietijzer), 1 EUR/kg (gerubberd)


e) Sluitstukken (50 mm)

Deze kan je in verschillende als klemmen, ringen of schroeven.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Prijs:
Nieuw 10 – 20 EUR (per paar)
2dehands ? (koop je best samen met een halter)


f) Trainingsbankje

Dit bankje moet je lichaamsgewicht en de halter dragen, koop dus zeker een degelijk en stabiel exemplaar!
Een verstelbaar bankje is geen noodzaak maar bied toch behoorlijk wat extra mogelijkheden ten opzichte van een vast vlak exemplaar.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Prijs:
Nieuw 150 - 300 EUR
2dehands 25 – 100 EUR


Oefeningen

Met deze toestellen ben je in staat om de volgende oefeningen en variaties ervan uit te voeren:

Rug:
*Deadlift
*Barbell Bent-Over Row
*Dumbbell Row
*Barbell Shrugs
*Upright Row
*Chin Up

Benen:
*Squat
*Good Mornings
*Seated Calf raises
*Barbell Lunges

Borst:
*Bench-press
*Dumbbell Press
*Flys
*Dips
*Pullover

Schouders:
*Neck Press
*Front Press
*Dumbbell Press
*Front Raise
*Side Raise
*Bent-Over Raise
*Upright Row

Biceps:
*Curl

Triceps:
*Lying Triceps Extensions
*Close Grip Bench-press
*French Press
*Dips

Onderarmen:
*Reverse Curls
*Wrist Curl


Je ziet dat je als homegymer met je beperkte middelen toch een heel resem aan oefeningen ter beschikking hebt.


3. Uitbreiden!

Als je de plaats en middelen hebt om uit te breiden blijft natuurlijk de vraag wat je het beste aankoopt.

Het eerste waar dan al eens aan gedacht wordt is een multistation, eindeloze mogelijkheden gecombineerd in één enkel toestel. Klinkt goed niet? Wel eerlijk gezegd ben ik geen voorstander van een multistation, ze zijn redelijk duur en bieden meestal slecht een beperkte gewichtsbelasting waardoor je ze al snel ontgroeid bent. Overigens zijn ze kwalitatief niet echt uitmuntend tenzij je voor de professionele exemplaren kiest maar die kosten stukken van mensen.

Beter is het om specifieke toestellen te kopen en dan nog liefst toestellen die in een ver verleden in de sportschool hebben gestaan. Tweedehands is er een behoorlijk groot aanbod aan professionele toestellen voor een erg aantrekkelijke prijs.
Nu is het natuurlijk zo dat al die toestellen wel veel plaats beslaan dus moet je een selectie maken van wat er naar jouw gevoel nog ontbreekt in je training.

Aanvulling: Soms heb je niet de mogelijkheid om afzonderlijke toestellen te kopen wegens plaatsgebrek of financiele redenen en dan kan een multistation wel een oplossing bieden.
Moest dit voor jou het geval zijn let er dan bij aankoop in de eerste plaats op dat het toestel voldoende gewichtsbelasting toelaat want met 45 kg rows trek je niet zo lang. Zoek dus naar de toestellen die 80 kg en meer aan steekgewichten hebben of koop toestellen die je moet laden met 30 mm halterschijven, let er in dat geval wel op dat je het toestel niet overbelast!


3.1 Op zoek naar een koopje...

3.1.1 Waar?

Je hebt blijkbaar een pc met internetverbinding dus daar gaan we al eens mee starten. Het internet bied een erg gevarieerd aanbod van zoekertjessites die allemaal wel een fitnesssectie hebben, en tussen al die hometrainers, spinningbikes en loopbanden staat misschien wel net de hoge pulley of halterbank die jij zoekt.

Volgende sites zijn aanraders:
*marktplaats.nl/ (12.000+ aanbiedingen)
*speurders.nl/ (2.000+ resultaten)
*2dehands.be/sport/sport_fitness/ (1.500+ resultaten)
*kapaza.be/Sport/Fitnessapparatuur/ (1.500+ resultaten)
*marktplaza.nl/sport/fitness/ (1.500+ resultaten)
*2dehands.nl/sport/sport_fitness/ (1.000+ resultaten)

Het beste is natuurlijk alle aanbiedingen in de fitnesssectie afgaan maar dit is nogal tijdrovend. Het komt er op neer om via een goede zoekopdracht de interessante aanbiedingen te filteren uit die gigantische hoop.

Wat ik meestal gebruik:
*professioneel
*professionele
*sportschool
*olympische
*panatta
*...

En natuurlijk de specifieke zoekopdrachten:
*dumbbells (dumbbells, dumbels,...hou dus rekening met schrijffouten van de verkoper ;))
*pulley (pully, puley,... -> hoge pulley, lage pulley)
*tbat (Trow)
*leg (-> leg extension, leg curl)
*bench (bank -> benchpress (vlak/incl./decl.), trainingsbank)
*...


3.1.2 Is dit wat ik zoek?

Vergeet niet waar we naar op zoek waren: tweedehandse professionele toestellen.
Waarom druk ik hier nog eens op? Wel met deze toestellen ben je zeker van extreem degelijk en veilig materiaal. Ze gaan quasi eindeloos mee en bieden het meeste comfort maar bovenal verliezen ze hun waarde niet!
Koop vandaag een nieuw multistation en morgen krijg je er nog hoogstens 75% voor en na een maand mag je blij zijn als je nog de helft van de aankoopprijs krijgt. Koop daarintegen een tweedehandse professionele Tbar en die verkoop je 5 jaar nadien nog aan dezelfde prijs, maar geloof me je zal hem niet willen verkopen ;).


Hoe weet je nu of je een aanbieding het echte spul is?

Let er in de eerste plaats op of er geen merknaam bij de advertentie staat. Panatta, Technogym, force fitness, paramount,... zijn allemaal topkwaliteit. SVEN, Ketller,... laat je beter varen wegens niet kwalitatief en zeker niet professioneel.
Staat er geen merknaam bij informeer dan bij de verkoper of hij het merk kent, staat er een onbekende merknaam bij google dan even naar de hoofdsite van de verdeler.
Als je de merknaam hebt kunnen achterhalen kan je proberen de nieuwprijs van het toestel te vinden. Meestal zijn de modellen al wat verouderd maar je wil toch enkel maar een indicatie van de waarde dus dat maakt niet zo veel uit. Betaal nooit meer dan 10 à 15% van de nieuwprijs! Dit klinkt misschien erg laag maar dat is nu eenmaal de huidige verkoopprijs.
Zelf heb ik bv een drukbank gekocht die hoogstens enkele jaartjes oud was, op wat lak- en kussenschade na was ze dus nog perfect, voor 175 EUR terwijl het toestel een nieuwwaarde heeft van 1.500+ EUR.

Professionele toestellen zijn ook erg beperkt in het aantal oefeningen je er op kan uitvoeren en hebben bijna nooit extra's. Een drukbank met extra voorzieningen om preacher curls en flys te doen koop je dus ook liever niet.

Behalve de merknaam en nieuwwaarde zegt het uiterlijk natuurlijk ook erg veel. Kijk vooral naar de dikte van het profiel en de degelijkheid van de constructie.

Denk je op basis van de informatie die je hebt dat je gevonden hebt wat je zoekt ga dan een kijkje nemen bij de verkoper. Is afstand nogal groot neem je best onmiddelijk een aanhangwagen mee maar informeer op voorhand zeker eens naar de afmetingen van het toestel en of het te demonteren valt!
Je zal maar tot de conclusie komen dat het toestel niet door het keldergat past of te groot is voor de aanhangwagen.


Waarop moet je het toestel nu controleren?

Als het toestel bewegende delen en/of steekgewichten heeft test je het eens uit. Kijk na of de beweging vlot verloopt en let op haperingen en knellende delen. Moest dit het geval zijn wil dat nog niet meteen zeggen dat je van je koop moet afzien. Door de lagers een goede smeerbeurt te geven en evntueel de geleiders te vervangen door RVS exemplaren is het probleem meestal verholpen. Maak hier natuurlijk wel een opmerking over en vraag een prijsverlaging want dit is natuurlijk niet gratis.
Controleer de verbindingen en dragers op scheurtjes.
Voel verder ook eens naar het gewicht van het toestel. Een degelijk toestel weegt zonder steekgewichten al snel 70 kg en meer.
Op het gebied van lakschade heb je weinig eisen te stellen, een toestel dat gebruikt is heeft nu eenmaal lakschade. Een andere zaak is het wanneer het toestel duidelijk gedurende lange tijd op een vochtige plaats heeft gestaan en de gehele constuctie roestig is. Dan moet je voor jezelf uitmaken of je het er voor over hebt om het volledig op te schuren en opnieuw te verven maar mijn ervaring leert me dat je dan beter van de koop afziet.


Mag ik afpingelen?

Dat moet je zelf weten maar ik ben van het principe dat je van een eerlijke prijs niets meer moet afpingelen.
Als je toch persé de prijs wil verlagen vertel je beter niet dat je er een twee uur durende rit op hebt zitten en dat je de aanhangwagen bij hebt. :D


3.1.3 Hoeveel is het waard?

Dit hangt natuurlijk sterk af van de huidige verhouding tussen vraag en aanbod maar ik kan je toch een indicatie geven.

Vlakke Benchpress
Erg moeilijk te vinden wegens grote vraag en klein aanbod -> 200 EUR en meer

Incline/Decline Benchpress
Minder vraag naar -> 125 - 175 EUR

Squatrack met vangers
Quasi onvindbaar -> 300 - 500 EUR

Trainingsbankje
Moeilijk vindbaar maar wegens eenvoudig/kleine uitvoering -> 25-100 EUR

Pulley (hoog/laag/combi)
Frequent aangeboden -> 100 - 150 EUR

Tbar (zonder steekgewichten)
Frequent aageboden -> 75 - 100 EUR

Alle toestellen met steekgewichten
Hiervoor hanteer ik een formule: gewicht aan steekgewichten/2 + 50 tot 100 EUR afhankelijk van de staat van het toestel

Voor bv een Tbar met 120 kg aan steekgewichten betaal je dus 110 tot 160 EUR. Dit is slechts een vuistregel maar naar mijn ervaring erg realistisch.



Mijn homegym

Hoewel verre van compleet begint het er toch al aardig op te lijken :)

M'n squatrack (Force Fitness):
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Gekocht voor 170 EUR inclusief olympische halter, de koop van m'n leven :D

D'r hangt momenteel 150+ kg aan 50mm-schijven aan, in combinatie met de halter momenteel nog net voldoende maar ik ben weeral op zoek naar extra ijzer.


M'n incline bench (Paramount):
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Gekocht voor 175 EUR, geen superkoopje maar gezien de staat zeker niet te veel betaald.


M'n trainingsbankje (Force Fitness):
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Gekocht voor 10 EUR :D


M'n Trow (?):
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Gekocht voor 135 EUR.

Na het nodige ontvet- en smeerwerk terug in perfecte staat op de geleiders na, die zijn niet meer te redden (zie foto).

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Deze ga ik vervangen door inox exemplaren.


M'n 30 mm materiaal (SVEN :o):
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Schijven kosten indertijd nieuw 1 EUR/kg, stangen zullen zo ongeveer 30 EUR/stuk zijn.

Is zo'n 200 kg aan ijzer. Achteraf bekeken had ik voor dat geld tweedehands al hetzelfde gehad in 50 mm maar dat weet je pas achteraf :(.



Zondag vertrek ik weer met m'n aanhangwagen en breng hoogstwaarschijnlijk een Leg Extension, Leg Curl, Standing Calf Raise en héél misschien ook nog een hyperextension mee. :D
Verder zoek ik nog uit te breiden met een vlakke benchpress, verstelbaar trainingsbankje, hoge pully, lage pully, power tower, 100tal kg aan schijven, 2 olympische halters en een shitload aan dumbbells.

Dit alles heb ik in mijn kelder staan waar ik 60 m2 had voorzien voor mijn homegym. ;)


EDIT: M'n homegym is ondertussen behoorlijk uitgebreid, dit zijn de nieuwste kiekjes

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
ik heb alleen 30mm schijven en stangen en dat werkt ook prima .
is goedkoper ook.
je spieren hebben echt niet in de gaten of ze 80KG drukken met een 30mm stang of 80KG met een olympische stang.
trouwens een home-gym is op z,n mooist als er veel fantasie en innovatie bij komt kijken om juist die peperdure apparatuur in die luxe sportscholen te evenaren.
:p
 
bedankt :)

ga het stuk natuurlijk nog wat uitbreiden naargelang m'n homegym dit doet ;)
 
proficiat! karma moet nog even wachten :p
 
Mooi stuk tekst! Ik heb zelf ook een eigen ''Homegym'' en ik zie echt geen nadelen!
Thuis trainen is ideaal,sportschool altijd ergenissen,kost zeeen van tijd en zo kan ik nog wel ff doorgaan!
 
idd goed om dit sticky te maken, alles netjes opgenoemd etc.
maar 1 ding ben ik niet helemaal met je eens en dat is de discussie over ruimte.
waarschijnlijk ben je 1 van de weinige members die een kelder heeft van 60 vierkante meter :eek: dat is natuurlijk ideaal want dat is gewoon de ruimte van een kleine prive-sportschool.
toch merk ik hier op het forum dat veel members in een schuur van 2.5*4 of minder (op slaapkamers etc) hun spullen opslaan. natuurlijk is dit minder ideaal maar zeker niet slecht.

persoonlijk ben ik dan ook van mening dat je combi-apparaten zoals een bankdrukbank die zowel schuin als vlak in te stellen is, en daarnaast ook recht voor schouders, helemaal niet moet laten schieten voor een apparaat waar je de mogelijkheid niet hebt om de rugleuning volledig rechtop te zetten.

natuurlijk is het aanwezig zijn van flysteunen, curlkussen etc vrij onnodig omdat dit oefeningen zijn die je zonder deze hulpmiddelen makkelijk uit kan voeren, voor schouders echter is een goede ondersteuning uiterst belangrijk. zo moet er naar mijn mening gekeken worden naar de aanwezige ruimte, en die optimaal benutten. heb je veel ruimte, neem weinig of geen combi-toestellen als je budget het toelaat. en andersom; weinig ruimte neem een combitoestel om zo compleet mogelijk je workout te kunnen doen. misschien kun je deze redenering vermelden in je post. verder nogmaals eenn goed overzichtelijk stukje:)
 
ik heb alleen 30mm schijven en stangen en dat werkt ook prima .
is goedkoper ook.
je spieren hebben echt niet in de gaten of ze 80KG drukken met een 30mm stang of 80KG met een olympische stang.
Bij gebruik van enige weerstand (lees: 100-120 meestal) trekken de goedkope 30-mm stangen een beetje tot extreem krom. Daarna onbruikbaar. Dus tenzij je alleen wilt fitnessen wel degelijk investeren in een fatsoenlijk 50-mm halter.
 
het kleinste dat ik ooit heb gebruikt was 2x3.5. Dat ging nog aardig, eerlijk gezegd. Nu heb ik in theorie iets meer ruimte, maar gebruik ongeveer 2x3. Zolang mn halter past, en ik kan er nog bij om schijven bij te laden, dan is het ruim genoeg.
 
heb jij die apparaten particulier gekocht, of van een sportschool houder?
 
Ik ben het helemaal met sport2000 eens, het kan ook met veel minder ruimte, ik zit zelf in een kamertje van 5*4*1.85. Daar slaap ik, ben ik met school bezig(computer neemt wat ruimte) en train ik dus. Ik kan er net rechtop staan en het is ook nog een schuin dak aan beide kanten.

Panatta spul zit er voor mij dan ook niet in, neemt veelsteveel ruimte. Het handigste is dan om gewoon een squatrek te kopen en een goed verstelbaar bankje. Met dit verstelbare bankje moet je wel oppassen, want die vind je niet makkelijk van goede kwaliteit omdat de professionele bankjes vaak niet verstelbaar zijn. Koop geen marcy e.d. of je moet het goedkoop kunnen krijgen. Koop gewoon een simpel bankje waar je met behulp van pinnen zowel de bovenkant als het zitstuk kunt verzetten. Die complexe verstelsystemen van marcy bijvoorbeeld gaan snel stuk en het (nep) leer scheurt en slijt snel
 
idd goed om dit sticky te maken, alles netjes opgenoemd etc.
maar 1 ding ben ik niet helemaal met je eens en dat is de discussie over ruimte.
waarschijnlijk ben je 1 van de weinige members die een kelder heeft van 60 vierkante meter :eek: dat is natuurlijk ideaal want dat is gewoon de ruimte van een kleine prive-sportschool.
toch merk ik hier op het forum dat veel members in een schuur van 2.5*4 of minder (op slaapkamers etc) hun spullen opslaan. natuurlijk is dit minder ideaal maar zeker niet slecht.

persoonlijk ben ik dan ook van mening dat je combi-apparaten zoals een bankdrukbank die zowel schuin als vlak in te stellen is, en daarnaast ook recht voor schouders, helemaal niet moet laten schieten voor een apparaat waar je de mogelijkheid niet hebt om de rugleuning volledig rechtop te zetten.

natuurlijk is het aanwezig zijn van flysteunen, curlkussen etc vrij onnodig omdat dit oefeningen zijn die je zonder deze hulpmiddelen makkelijk uit kan voeren, voor schouders echter is een goede ondersteuning uiterst belangrijk. zo moet er naar mijn mening gekeken worden naar de aanwezige ruimte, en die optimaal benutten. heb je veel ruimte, neem weinig of geen combi-toestellen als je budget het toelaat. en andersom; weinig ruimte neem een combitoestel om zo compleet mogelijk je workout te kunnen doen. misschien kun je deze redenering vermelden in je post. verder nogmaals eenn goed overzichtelijk stukje:)

eigenlijk heb ik 160m2 kelder waarvan ik 60 gebruik voor m'n homegym ;)

verder heb je wel een punt maar het is een feit dat er nauwelijks aanbod is van degelijke toestellen die de mogelijkheid bieden om meerdere oefeningen uit te voeren. Ik heb m'n tekst ook grotendeels geschreven vanuit economisch standpunt en bv. een Kettler Multistation krijg je nauwelijks nog iets voor terwijl je het tweedehands pro spul voor de aankoopprijs of meer kan doorverkopen.
Maar er zijn altijd uitzonderingen om de regel te bevestigen, op marktplaats ben ik een panatta multistation tegengekomen. En ik kan mensen die krap zitten kwa ruimte zo'n toestel enkel aanraden omdat het niet de economische nadelen heeft van de goedkopere merken terwijl het wel dezelfde plaatsbesparing bied.

Voor de geinteresseerden: Marktplaats.nl > panatta fitnessaparaat - Sport en Fitness - Fitness

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

edit: zal eens kijken of ik je correcte opmerking kan verwerken ;) (karma on the way)
 
:clap: super zeg, zit namelijk zelf ook al tijdje aan een homegym te denken.
 
Dem zeg, ik wil ook een homegym, of dagen te trainen dat de fitnesscentrum niet open zijn/ tijdelijk dicht zijn of anders snel tussendoor of wanneer ik geen tijd heb. Jammer dat ik geen ruimte over het op mijn kamer, daarnaast zijn me ouders ook niet bepaals blij met 100KG die over de grond rolt dan.
 
wat betreft je aanvulling;
finacieele moet financiële zijn:P

spijtig dat ik je die karma al gegeven heb, check maar ff op dt-fouten nu je toch bezig bent :D
 
Ben al blij met men trainingbank + halter & dumbbells... en buikspierdingetje. Rest doe ik in de fitness
 
Mooi stukkie Bart!
 
Zeer net stuk, thanx :thumbs:
 
Back
Naar boven