MuscleMeat

Vraagje - Waarom is spierpijn geen goede indicatie voor groei?

Bezoekers in dit topic

Wilhelmson

Cool Novice
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
8 apr 2005
Berichten
134
Waardering
1
Spierweefsel is adaptief, dus door je spieren te overbelasten*, zorg je ervoor dat het in volume groter wordt, dus dat het groeit.

Spierpijn is een indicatie voor overbelasting.

Toch meen ik me te herinneren dat mensen hier zeiden dat spierpijn geen indicatie is voor groei, of voor een goeie training... Dus vraag ik me af...


Waarom niet? Spierpijn wil toch zeggen dat je spieren overbelast werden?


(*overbelasting van de witte vezels)


- Alvast bedankt voor alle (nuttige) antwoorden...
 
Als je al een poosje trained heb je niet echt spierpijn meer. Dit betekend echter niet dat je niet meer groeit, of dat je niet goed hebt getrained. Spierpijn is daar geen indicatie voor.

Als je spieren het (over)belast worden gewent zijn, kan je de spierpijn grotendeels beperken door aan opwarming te doen, en cooling down na de training. Strechen is niet echt aan te raden, omdat je daarmee de eventueel aanwezige spierscheurtjes alleen maar groter kan maken; wat dus meer pijn opleverd.

Op die manier groei je dus zonder dat je (veel) spierpijn hebt.
 
Het kan ook o.a. melkzuur liggen wat niet goed is afgevoerd! Het kan aan heel veel dingen liggen. Ik merk zelf dat wanneer ik weer begin met creatine ik veel minder spierpijn heb de volgende dagen.
 
Wilhelmson zei:
Spierweefsel is adaptief, dus door je spieren te overbelasten*, zorg je ervoor dat het in volume groter wordt, dus dat het groeit.

Spierpijn is een indicatie voor overbelasting.

Toch meen ik me te herinneren dat mensen hier zeiden dat spierpijn geen indicatie is voor groei, of voor een goeie training... Dus vraag ik me af...


Waarom niet? Spierpijn wil toch zeggen dat je spieren overbelast werden?


(*overbelasting van de witte vezels)


- Alvast bedankt voor alle (nuttige) antwoorden...
Om te beginnen: bij/na elke training kunnen er met de spier 3 dingen gebeuren (al dan niet tegelijkertijd):
-vorming van melkzuur
-ongecontroleerde samentrekkingen
-schade van de spiervezel

De eerste twee kunnen, en zijn heel vaak de oorzaak voor spierpijn die je de volgende dag voelt.
In het geval van spiervezelschade was de belasting zodanig dat er kleine scheurtjes zijn. Daaruit kunnen chemische stoffen als histamine 'lekken' die pijnreceptors in de spier irriteren, wat een pijn signaal stuurt.
Een andere situatie is wanneer de spiervezel door schade gaat opzwellen, hierdoor verhoogt de druk binnenin wat de pijnreceptors prikkelt.

Wat je ziet is dat pijnreceptors bij getrainde spieren steeds meer 'immuum' worden voor deze stimulanten. Maw, histamine heeft niet hetzelfde effect op de pijnreceptor bij beginners, in vergelijking met gevorderde trainees. De zwelling van de spieren zou ook minder zijn, of de receptors passen zich aan zodat de zwelling van de spier minder invloed heeft.

Dus je hebt het over adaptatie maar vergeet dat pijnreceptors mee adapteren met de spier zelf. Vaak is er daarom schade maar geen spierpijn, getrainde atleten hebben altijd minder last van spierpijn, toch is er sprake van groei.

Spierpijn is een indicator, een waarschuwing van het lichaam die zegt: "je hebt je spieren zwaar belast, meer dan wat je sinds lange tijd gewent bent"
Dit is een ernstige reden om de spier te laten rusten zodat verdere schade vermeden kan worden. ikheb het dan over blessures bijvoorbeeld.

Spierpijn kan een gevolg zijn van schade, maar hoeft niet aanwezig te zijn om schade vast te stellen. Daarom is het geen ideale indicator. Dat is de korte samenvatting. Natuurlijk is er hier nog veel discussie rond de juiste werking vande spieren ik zal zeker niet beweren dat deze uitleg 100% juist is, maar het is wat men tot nu toe vanuit de wetenschap aanneemt als meest logische verklaring.
 
Big_T zei:
Spierpijn is een indicator, een waarschuwing van het lichaam die zegt: "je hebt je spieren zwaar belast, meer dan wat je sinds lange tijd gewent bent"
Dit is een ernstige reden om de spier te laten rusten zodat verdere schade vermeden kan worden. ikheb het dan over blessures bijvoorbeeld.
.


Big_T; Na deze uitleg.. is het dan ook uit den boze om een bepaalde spiergroep opnieuw te trainen als je daar nog steeds spierpijn aan hebt?? ik heb bijvoorbeeld nu nog spierpijn in borst en triceps van maandag(dus wel48uur rust), zou ik dan vandaag absoluut niet mn borst en tri moge traine?? (niet dat ik dat van plan was, vandaag is rug, biceps, benen ad beurt) ;)

Verder: waar heb je al die informatie van :eek: Gewoon ervaring? of ben je fysio/dokter oid....
 
Ik train sowieso elke spiergroep nooit direct zo snel na elkaar bij mij zit er meestal een weekje tussen. Maar dit hangt af van de soort training, ken er genoeg die het anders doen en liever 2 maal per week dezelfde spier aanpakken. Het kan in begin dat je er nog spierpijn hebt, afhankelijk van hoe pijnlijk die is kan je kiezen om je training door te zetten of uit te stellen. Meeste dingen leer je gewoon door veel te lezen op internet en uit boeken. Dat combineer je met je eigen ervaringen om tot een ongeveer juiste conclusie te komen.
 
In Jongens en wetenschap (een programma op radio 1) werd er veel over het begrip spierpijn verteld, en daar werd duidelijk gezegd (door een professor bewegingskunde en sporttraining) dat het niets met melkzuur te maken zou hebben...

Link en dan ctrl+f en zoeken naar het woord "spier"


Maar hetgeen wat gezegd wordt over spierschade blijkt wel te kloppen...
 
Ik denk dat men het daar heeft over DOMS (delayed onset muscle soreness)

[EDIT] Heb er net naar geluisterd en het is gewoon correct de prof zegt. Ging idd om DOMS en dat treed pas uren/dagen na de training op. Zoals hier reeds gekend had hij het ook over excentrische bewegingen, en dat dit meer doms spierpijn veroorzaakt.

De spierpijn die je hebt kort na de training (je kan direct moeilijker lopen bijvoorbeeld), is een gevolg van opstapeling melkzuur, dit is ook het brandende gevoel dat je krijgt na een relatief hoog aantal reps waarbij de spier dus verzuurt.

Maar nog even over die DOMS: men speculeerd dat dit het bewijs is van spierschade en dus als gevolg meer groei kan betekenen maar dat staat nog niet vast. Het is ook zo dat je nog altijd kan groeien zonder dat je die spierpijn hebt gehad. Supercompensatie is natuurlijk een veel complexer proces dat dagen/weken kan duren.
 
Heb je nog spierpijn bij een bepaalde spiergroep welke je eigenlijk op die dag weer zou trainen volstaat het lichtjes doorboeden van de spiergroep. Oftewel niet zwaar gaan, maar meer met een licht gewicht wat setjes afwerken.
 
Ik deed altijd presses en fly's endergelijke voor borst. Spierpijn as hell. Maar groei bleef echt minimaal, was geen gezicht eigenlijk met de rest. Sedert een tijdje :D doe ik nu enkel presses en mijn borst is met sprongen vooruit gegaan. Wat mij er vooral aan opviel is dat ik met alleen de presses bijna geen spierpijn meer had/ heb.
 
haha ! dus je had minder spierpijn maar meer spiergroei dan bij meer spierpijn :D hoeveel oefeninge doe je nu dan voor je borst ??
 
@eduardjanssen: Kan best zijn dat je met die fly's teveel schade hebt die niet tijdig herstelt waardoor je dus je supercompensatie mist. De meeste schade heb je op het moment dat je het gewicht laat zakken, moet 'afremmen' en net voor het uitduwen. Dat is de excentrische beweging (het rekgevoel) en die is vooral bij fly's aanwezig.
Aan de andere kant pak je meer gewicht bij presses wat weer andere stimulans is om te groeien, de schade is minder maar er is meer potentieel voor groei.

Meeste ervaringen hier op het board wijzen er trouwens op dat meer schade niet altijd meer groei betekend, wel langer herstel. Dat is nog een reden om spierpijn niet als indicator voor groei te zien.
 
ik heb vaak een lichte vorm van spierpijn als ik wat excentrisch werk doe. (1 a 2 dagen erna) Wat DOMS bij borst met name.
Maar vaak is een wat zeurende, gloeiende pijn die ik ervaar. Ik denk dat de spiervezel wat opzwelt (vooral na de training)
 
smoothmold. wat bedoel je precies met excentrisch werk?
 
bij bijvoorbeeld de benchpress het negatieve gedeelte (dus naar beneden) 4 seconden en dan weer explosief uitstoten.
 
door aan opwarming te doen, en cooling down na de training

wat is een goede warming up / cooling down?
of is dat te offtopic?:P
 
haha jaa.. niet goed?? kben met schema bezig vd fysiotherapeut, hij heeft dat zo opgesteld.. ik trainde voorheen mn benen eigenlijk niet (fatsoenlijk)
hoe zou jij dan doen
 
Loe zei:
haha jaa.. niet goed?? kben met schema bezig vd fysiotherapeut, hij heeft dat zo opgesteld.. ik trainde voorheen mn benen eigenlijk niet (fatsoenlijk)
hoe zou jij dan doen
Hangt af van de rest van het schema. Rug en benen combineren en dan nog eens biceps wordt erg zwaar als je doel kracht/spieropbouw is. Opsplitsen in meerdere trainingen is beter haalbaar.

Maar dit gaat teveel off topic, maak dan liever een nieuw topic.
 
spierpijn

dat spierpijn geen indicator zou zijn kan ik moeilijk aannemen, niemand in welke krachtsport ooit kan zeggen dat hij zijn resultaten bereikt zonder enig grammetje spierpijn. Spierpijn is een natuurlijk gegeven bij lichamelijke inspanning.

We kunnen wel schakeringen aanbrengen :
Krachttraining (in deze definitie, betrekkelijk zware gewichten met een maximum van herhalingen van 5 en zelden tot 'failure') is minder onderhevig aan spierpijn dan wanneer je traint met een bodybuilding schema (samengevat in deze definitie o.a. meer herhalingen, met een lager gewicht en soms tot spierfalen).

Het aantal sets (>5) is ook bepalend. Ter illustratie, als ik train met een krachtschema dan is de spierpijn aanwezig maar niet overheersend of ongemakkelijk. Als ik een langere reeks afwerk, bvb. bankdrukken, setje van 8 dan hebben de borstspieren daar behoorlijk last van over een langere tijd (x-aantal dagen).

Ook na een periode van inaktiviteit zal de spierpijn intenser zijn (decompensatie, dacht ik, het lichaam is lang gedecompenseert, door niets te doen en moet zich erg inspannen na de eerste hieropvolgende training).

Wat men misschien bedoeld met dat spierpijn geen idicator is : je kan jezelf gemakkelijk veel spierpijn bezorgen (heel lange reeks bvb) maar dit zegt nog niets over de degelijkheid van je schema, voeding, periodisering).
 
Back
Naar boven